What's new

Gazetka TNET #1 - styczeń 2017

Gazetka TNET #1 - styczeń 2017

  • Tak, co kwartał

    Votes: 0 0.0%
  • Tak, co miesiąc

    Votes: 0 0.0%
  • Tak, co dwa tygodnie

    Votes: 0 0.0%
  • Nie, nie chcę, ponieważ nie podoba mi się

    Votes: 0 0.0%

  • Total voters
    0

Kuzyn

Dziad.
Staff member
Joined
May 3, 2008
Messages
1,936
Reaction score
165
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/i.imgur.com\/2a2RBqm.png"}[/IMG2]
Witajcie w pierwszym wydaniu gazetki po bardzo d?ugiej przerwie. Jest to wydanie pilota?owe, maj?ce na celu sprawdzi? czy chcecie otrzymywa? kolejne wydania,
a je?li tak to w jakiej formie. Na ten moment nad tre?ci? pracuje tylko jedna osoba (Kuzyn), wi?c je?li jeste? ch?tny do pomocy czytelniku, daj nam zna?!

Spis tre?ci:

Co s?ycha? na forum?

Zbli?aj?ca si? 20 rocznica

Zmiany wprowadzone w zimowej aktualizacji 2016

Jak to jest z t? popularno?ci??

Propozycje godne uwagi


Nowy turniej dla mapper?w!

Czego oczekujemy od serwer?w?

Projekty RPG - ch?ci a mo?liwo?ci

Majstersztyki



[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/i.imgur.com\/MAxmg1m.png"}[/IMG2]
Zbli?aj?ca si? 20 rocznica

7 stycznia b?dziemy obchodzi? 20 urodziny Tibii. Czy kto? z Was spodziewa? si? kiedy?, ?e gra online z grafik? 2d wytrzyma tak d?ugo na rynku? Dzisiaj wi?kszo?? os?b obserwuje tylko zmiany zamiast gra?, ale ewidentnie jaki? sentyment w nas pozosta?. Ci?gle sprawdzamy te wiadomo?ci o nowych aktualizacjach, usuni?tych botterach czy nowo otwartych ?wiatach. W ka?dym razie Cipsoft przygotowa? dla nas kilka atrakcji.

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/i.imgur.com\/0c4fIJw.png"}[/IMG2]

Pierwsza rzecz, to podniesiony o 15% przyrost punkt?w do?wiadczenia. Kolejn? z atrakcji jest nape?nianie smok?w pinata ?cinkami ubra? aby je potem zniszczy? i zdoby? przedmioty urodzinowe.
?cinki mo?na zdoby? z cyklop?w, wilk?w, trolli i nied?wiedzi.

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/i.imgur.com\/6rsyf5t.png"}[/IMG2]

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/i.imgur.com\/imQ4l4a.png"}[/IMG2]

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/i.imgur.com\/x03nf9E.png"}[/IMG2]

Zostanie dodana nowa wyspa Vigintia, na kt?rej przewodnikiem b?dzie Vigintius (2). B?dzie mo?na wzi?? udzia? w konkursie rzut?w do puszek, celem jest zrzucenie jak najwi?kszej ich ilo?ci (3)! D?ugi most (4) prowadzi na Nostalgi?. Napotkamy tam replik? starego Dwarven Bridge gdzie b?d? zlurowane Giant Spidery (5) a ciut dalej jest wystawa (6). Na p??wyspie Duszy Tibii (7) spotkamy kilka starych potwor?w. Na p??nocy jest cmentarz (8), kt?rego nagrobki mog? by? dosy? interesuj?ce. Mo?emy tak?e wyk?pa? si? niedaleko pla?y (9) albo odwiedzi? Lor? (10), kt?ra ma dla nas prezent w zale?no?ci od wieku postaci. Na du?ej, zamkni?tej pla?y (11) b?dzie mo?na zapisa? si? na polowanie z ?opat?. B?dziemy mieli 90 sekund na znalezienie skarb?w.

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/i.imgur.com\/9PD0GKl.png"}[/IMG2][IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/i.imgur.com\/CSa2Mga.png"}[/IMG2][IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/i.imgur.com\/sMIStmf.png"}[/IMG2][IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/i.imgur.com\/BM23Q4M.png"}[/IMG2]
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/i.imgur.com\/QlMcilM.png"}[/IMG2][IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/i.imgur.com\/o22gYGV.png"}[/IMG2]
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/i.imgur.com\/Q2EOST1.png"}[/IMG2]

Prawdopodobnie je?li odkryjemy rozrzucone pomniki pogromc?w pierwszego smoka jak i gr?b pierwszego smoka to zdob?dziemy festiwalowe stroje. Poza tym zn?w b?dzie mo?na walczy? z pracownikami Cipsoftu: Bolfrim i Siramal niedaleko Stonehome, Lionet na Fiehonja, Penciljack na Vengoth, Lyxoph w Outlaw Camp, natomiast Mirade i Rejana w Orc Fortress. Poza tym Knightmare b?dzie czeka? na nas ze swoimi opowie?ciami w celi w Thais, a Solkrin napije si? z nami herbaty w siedzibie bagiennych trolli.

[video=youtube;zJ3hov-hrdc]https://www.youtube.com/watch?v=zJ3hov-hrdc[/video]

Poza tym Cipsoft b?dzie losowa? 20 shield of honour, 20 pakiet?w premium po 2 miesi?ce oraz zarz?dzi zni?k? -20% na produkty w Tibia Store.

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/i.imgur.com\/uvieaMs.png"}[/IMG2]

Zmiany wprowadzone w zimowej aktualizacji 2016 [IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/i.imgur.com\/A5bOKXE.gif"}[/IMG2]

Mo?na powiedzie?, ?e w ostatniej aktualizacji dosz?o wiele nowo?ci do gry, brakuje co prawda nowych teren?w, ale w zamian gracze otrzymali dwa nowe systemy. Pierwszy z nich, Imbuing pozwala na ulepszanie przedmiot?w. Nie mo?na go stosowa? dla wszystkich broni i cz??ci ekwipunku, ale i tak arsena? jest poka?ny. Ulepszenie trwa 20 godzin, zale?nie od rodzaju kosztuje od 5 000 do 100 000 sztuk z?ota. Za dodatkow? op?at? mo?emy jeszcze zwi?kszy? szans? na to, ?e operacja zako?czy si? pozytywnie. By m?c ulepsza? przedmioty, ka?dy ze ?wiat?w musi najpierw zbudowa? ?wi?tynie, a gracze po uko?czeniu specjalnego zadania dostaj? dost?p do systemu ulepszania. Drugi nowy system to Prey, czyli modlitwy. Gracz mo?e wyb?aga? u bog?w ?ask? i zwi?kszy? zadawane przez siebie obra?enia, zmniejszy? obra?enia od potwor?w, zwi?kszy? zdobywane do?wiadczenie lub zwi?kszy? ilo?? ?upu. Dotyczy to tylko konkretnych przeciwnik?w oraz trwa dwie godziny.

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/i.imgur.com\/dU7iW6b.png"}[/IMG2]

Poza tym odblokowano transfery pieni??ne dla graczy bez opcji premium, poprawiono priorytety pobierania z?ota od postaci (na przyk?ad podczas zakup?w), potwory, kt?re nie pojawiaj? si? same, a s? summonowane zyska?y unikalne nazwy by odr??ni? je od tego, kt?ry je przywo?uje oraz utrudniono nieco dost?p do systemu tworzenia Umbral Items. Na koniec wprowadzono kosmetyczne poprawki strony, dzi?ki czemu zyskujemy nowe filtry przy przeszukiwaniu listy naszych postaci b?d? najlepszych graczy.

Jak to jest z t? popularno?ci??

Przegl?daj?c fora internetowe czy strony na facebooku, ci?gle natrafiamy na komentarze w stylu „Tibia upada”, „to ju? jest koniec”, „nikt ju? nie gra” czy „zaraz wszyscy przestan? gra?”. Oczywi?cie wypowiedzi tego typu powtarzane s? od prawie kilkunastu lat. Gdy wchodzi?y kolejne aktualizacje, gracze dzielili si? na tych co wie?cili upadek gry bo nie spodoba?y im si? zmiany i na tych co grali dalej, bez wzgl?du na to jak zapatrywali si? na nowo?ci. Jak wi?c zmienia si? liczba graczy online na przestrzeni ostatnich kilku lat?

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/i.imgur.com\/7K9JY7K.png"}[/IMG2]

Rekord liczby os?b zalogowanych do gry pad? w 2007 roku – 64 028. Czyli za czas?w Tibii 8.0, jednej z wielu rewolucyjnych aktualizacji. Serwery w tym czasie p?ka?y w szwach, kolejki by?y czym? normalnym, czym? do czego ka?dy Tibijczyk by? przyzwyczajony.
Zanim wprowadzono Yalahar, przez ca?y 2008 liczba graczy spokojnie przekracza?a 50 000. Czy wprowadzenie tego miejsca, krytykowanego za to, ?e za bardzo przypomina typowe miasto z OTSa co? zmieni?o?
Raczej nie bo w kolejnym roku (2009) liczba online wci?? by?a podobna, przynajmniej w pierwszym p??roczu, niestety brakuje danych na drugie. Czy w takim razie wprowadzenie Zao i zmiany w PvP by?y kluczowym czynnikiem, gdzie liczba aktywnych graczy zacz??a spada??
Z pewno?ci? rok 2010 to pierwsze znacz?ce spadki, ma?o by?o moment?w, w kt?rych na raz zalogowanych do gry by?o wi?cej ni? 40 000 os?b. Poza samymi zmianami w Tibii, warto odnotowa? dwa wa?ne wydarzenia. Pierwsze z nich to wydanie League of Legends pod koniec 2009 roku. Gra sta?a si? w kr?tkim czasie bardzo popularnym tytu?em, nie jest co prawda MMORPGiem ale przyci?gn??a rzesz? fan?w, kt?rzy nigdy wcze?niej o MOBA nie s?yszeli, bo gatunek ten dopiero rozwija? skrzyd?a. Druga sprawa, to szczytowa popularno?? OTS. Na pocz?tku 2010 roku pad? rekord liczby online na serwerach prywatnych, wed?ug listy xinna (otservlist.org) wyni?s? on a? 62 165 os?b. Pami?tajmy jednak, ?e cz??? serwer?w nie mog?a wtedy reklamowa? si? na tej li?cie z powodu ban?w lub po prostu tego nie robi?a bo korzysta?a z innych. Co w rezultacie daje nam mo?e nawet lepszy wynik ni? na serwerach Cipsoftu. W mi?dzyczasie wysz?a Tibia 8.6, chyba jedna z najbardziej popularnych a? do dnia dzisiejszego. Wiele os?b b?aga wr?cz Cipsoft o stworzenie serwera na tej wersji, ten jednak nie reaguje na pro?by. Jak to jest w takim razie, ?e jedna z najlepiej wspominanych wersji, kt?rej powrotu chc? prawie wszyscy narzekaj?cy na dzisiejsz? Tibi?, to czas, w kt?rym liczba online zacz??a spada?? Prawdopodobnie na taki efekt na?o?y?o si? wszystko o czym pisa?em przed chwil?, ale te? jeden czynnik, o kt?rym jeszcze nie wspomina?em – boty. Tu? po tej aktualizacji wysz?a kolejna (8.61) w sierpniu 2010 roku. Poza kilkoma nowymi grafikami, pojawieniem si? bonelord?w czy rozbudowaniu systemu zg?osze?, postanowiono zlikwidowa? pozycj? gamemastera. W zamian wprowadzono automatyczny system wynajduj?cy graczy, kt?rzy oszukuj? i oprogramowanie gra za nich. Niestety nie dzia?a? on zbyt sprawnie i wiele miejsc polowa? zosta?o zapchanych przez boty, a nie mia? ich kto ?apa? na bie??co. Teraz gdy mamy ca?? list? wydarze? od ko?c?wki 2009 do jesieni 2010, spadek liczby graczy ju? nie budzi takiego zdziwienia.
Przejd?my dalej 2011 rok to czas po wprowadzeniu cooldown?w na czary. Poza nowymi zadaniami dla ?wiat?w, nie by?o ?adnych wi?kszych zmian, dodawano po prostu nowe stroje, wierzchowce i rozbudowywano inne funkcje. By? mo?e spadki w tym roku by?y spowodowane w?a?nie op??nieniami w u?ywaniu czar?w, w ka?dym razie maksymalna liczba graczy online oscylowa?a wok?? 30 000/35 000.
2012 i tu? przed, to czas wprowadzenia wielu nowo?ci: Market, zmiany w depozycie, Hive, Deeplingi, nowy system raid?w, wyj?cie klienta flash z bety, gnomy, trening offline, premium scrolle, ?wiaty przedpremierowe (do testowania nowych funkcji), a na sam koniec roku od?wie?ono Venore i wprowadzono gildi? odkrywc?w. W tym okresie jedne funkcje mog?y przyci?gn?? starych graczy (market), a inne odrzuci? tych co jeszcze grali (trening offline). To wszystko poskutkowa?o wynikami w granicach 20 000 do 30 000, zdarza?y si? wyj?tki, ?e liczba os?b dobija?a do wyniku sprzed kilkunastu miesi?cy.
W 2013 roku zacz?to od wprowadzenia wielu nowych najazd?w, wprowadzono system 8 klatek animacji, dzi?ki czemu gra wydaje si? p?ynniejsza i jest przyjemniejsza dla oka. Przy okazji wymiany animacji zacz?to odnawia? te?, niekt?re stare grafiki. Na od?wie?enie tym razem za?apa?y si? Drefia i Ab’Dendriel. Poczyniono kolejne poprawki w systemie walk pomi?dzy graczami, wprowadzono Reward System, dosz?y nowe miejsc?wki a w nich Spike. Mimo aktualizacji, kt?re wydaj? si? ca?kiem sensowne nie uchroni?o to Cipsoftu od kolejnych strat w ilo?ci graczy. W tym okresie nie by?o ich ju? wi?cej ni? 25 000 zalogowanych w jednym momencie. Pod koniec roku wprowadzono Umbral Creation.
W 2014 roku podj?to pr?b? dostania si? na platform? Steam. Mimo wielu negatywnych komentarzy gra przesz?a przez proces Greenlight. Poza tym dodano Oramond, Dawnport (w zamian za Rookgaard), usprawniono system gildii i dodano ?wiaty z trybem Retro Open PvP nawi?zuj?ce do starych wersji gry. Nie wydaje si?, ?eby tych zmian by?o a? tak du?o. To mo?e ?wiadczy? o tym, ?e Cipsoft naprawd? pracowa? nad wej?ciem do platformy Steam. Pytanie dlaczego nie uda?o si? tego osi?gn?? i dlaczego zarzucono projekt (co wysz?o po kilku miesi?cach gdzie ujawniono, ?e wej?cie na platform? giganta zesz?o na dalszy plan, a mo?e i nawet nikt ju? nad tym nie pracuje)? Czy?by Valve uzna?o Tibi? za ma?o warto?ciow? gr?? Albo Cipsoft nie spe?ni? odpowiednich wymaga?? Z pewno?ci? plaga botter?w i ci?g?e problemy z atakami ddos przez kilka ostatnich lat nie dzia?a?y na korzy?? Niemc?w. W tym okresie jednocze?nie bawi?o si? ju? tylko od 10 000 do 25 000 graczy. By? to kolejny du?y spadek.
2015 rok zaczyna si? wprowadzeniem Loyalty System nagradzaj?cy tych, kt?rzy posiadaj? lub posiadali konto premium. Hotkeye od teraz mog?y by? przypisane do postaci, wycofano si? z pomys?u premiowania run stworzonych przez graczy, kosztem tych ze sklepu. Pojawi? si? Tibia Store wraz z Tibia Coins. Oddano tak?e do u?ytku globalny depozyt czy aren? pvp. Wielu graczy zapami?ta 2015 jako czas, w kt?rym pakowano na si?? mn?stwo produkt?w za realne pieni?dze. Wiele os?b by?o oburzonych, m?wiono, ?e jest to skok na kas?. By? mo?e cz??? z nich odesz?a bo tym razem wyniki mie?ci?y si? zazwyczaj mi?dzy 10 000 a 20 000 os?b. Czyli nieco mniej ni? rok temu.
Dochodzimy nareszcie do roku 2016. Przyni?s? ze sob? mi?dzy innymi nowe mikstury i mo?liwo?? kupienia ich wraz z runami w Tibia Store. Zmieniono wizualne reprezentacje paru informacji o postaci w kliencie, mi?dzy innymi ?ycia postaci, umiej?tno?ci czy szybko?ci. Dodano uderzenia krytyczne, wysysanie many i ?ycia z potwor?w za pomoc? przedmiot?w. A w czasie wakacji dodano co?, co w por?wnaniu z kupnymi runami czy miksturami by?o gwo?dziem do trumny dla graczy, kt?rzy nie kupuj? Tibia Coins. Wprowadzono do sklepu mo?liwo?? nabycia XP Boosta, konwertera z?ota (co cz?sto jest domy?lnie dodane na OTSach w nieco innej formie) oraz portmonetk?, kt?ra ma nieograniczon? ilo?? miejsc na z?oto, jedyn? blokad? jest ud?wig postaci. Chyba nie musz? zbytnio przedstawia? reakcji graczy, by?o to dla nich wr?cz oczywiste, ?e jest to kolejne ust?pstwo wobec botter?w. Na popraw? humor?w kapry?nych graczy wypuszczono nowy klient, Tibia 11.0, z kt?rym wi?zano wiele nadziei. Sko?czy?o si? na narzekaniu z powodu problem?w z optymalizacj? czy crashami. Cipsoft uratowa? nieco sytuacj? wprowadzaj?c system Imbuing oraz Prey. Czy przyniesie to rezultaty, zobaczymy w tym roku. Miniony rok zako?czy? si? z wynikami na poziomie 10 000 a 20 000, chocia? na samym pocz?tku by?o nieco lepiej bo liczba os?b online dobija?a nawet do 25 000. Jednak im bli?ej grudnia tym ch?tnych do grania by?o coraz mniej.
Podsumowuj?c, liczba graczy Tibii na przestrzeni ostatnich 3/4 lat zmniejszy?a si? z pewno?ci? w o wiele mniejszym tempie ni? w latach 2007-2010. Jak b?dzie w 2017? Tego nie wiemy, mo?e Cipsoft ma jakie? asy w r?kawie, chocia? z tym jak zwykle trzeba by? ostro?nym. Pytanie te? czy tylko zmiany samej gry wp?ywa?y na liczb? graczy? A mo?e to wynik bierno?ci firmy w kwestii marketingu, walki z ddosami i botami?

Propozycje godne uwagi

W przegl?dzie ciekawych pomys??w z forum Tibia.com, chcia?bym Wam dzisiaj przedstawi? 3 z nich. S? to wed?ug mnie propozycje, kt?re warto podpisa? by Cipsoft zdecydowa? si? je wprowadzi?.

Usprawnienie Questloga, rejestr wszystkich zada?

Prosta i bardzo pomocna rzecz. Chodzi o to aby dziennik zada? zapisywa? wszystkie mo?liwe questy jakie wykona?a nasza posta?. Nie tylko te gdzie wyst?puj? jakie? misje lub dialogi z NPCtami, ale te? te skrzynkowe. Wiele os?b, kt?re robi? sobie przerw? od Tibii i wracaj? po jakim? czasie, nie pami?ta, kt?re skrzynki ju? klikn??o, a kt?re nie. Sprawdzanie ich wszystkich od pocz?tku to du?e marnotrawienie czasu, a tak wszystko by?oby widoczne w questlogu.


Kolorowe oznaczenia

Autor proponuje, aby gracz m?g? oznaczy? inne osoby na czacie, tak by ?ledzi? ich wypowiedzi. Mia?o by to g??wne zastosowanie na czatach typu World Chat czy English Chat, gdzie spotyka si? kilka grup os?b rozmawiaj?cych na inne tematy.


Licznik w „Killing in the name of..”

Propozycja usprawniaj?ca wykonywanie task?w. System informowa? by nas za ka?dym razem ile pozosta?o nam potwor?w, bez konieczno?ci zagl?dania do questloga.


Ulepszone zbieranie przedmiot?w z potwor?w

W tej propozycji poruszany jest problem mozolnego wyci?gania przedmiot?w z potwor?w. Dobrze wiemy, ?e w dzisiejszych czasach wiele gier korzysta z takich funkcji jak zbieranie wszystkiego, zbieranie tylko z?ota czy poszczeg?lnych przedmiot?w. Autor chce by zosta? dodany przycisk Quick Stack tu? przy okienku cia?a, po jego klikni?ciu pobiera? by on wszystkie przedmioty, kt?re mo?na uk?ada? w stosy i dodawa? je do g??wnego plecaka. Ewentualne zamiast tego mo?na by doda? hotkey.


[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/i.imgur.com\/HG4D1e8.png"}[/IMG2]
Wraz ze zarchiwizowaniem temat?w w Konkursach Mapperskich postanowi?em uruchomi? now? seri? star? mapper?w. Zapraszam wszystkich ch?tnych do wzi?cia udzia?u, na sam koniec turnieju, najlepsi zawodnicy dostan? drobne upominki rzeczowe. Pierwszy temat jest ju? dost?pny i mo?na wysy?a? swoje prace.

Czego oczekujemy od serwer?w?

Wiele os?b, kt?re chc? stworzy? nowy OTS zastanawia si?, czego tak naprawd? chc? gracze? Jak w og?le podej?? do tematu i czym si? kierowa??
Pierwsz? i podstawow? spraw? jest wersja gry. Najcz??ciej wyst?puj?cy klient to wci?? 8.6, kt?ry ujrza? ?wiat?o dzienne w 2010 roku! Je?li kto? zdecydowa?by si? na taki wyb?r to z jednej strony ma ju? z g?rki, bo jest mn?stwo ch?tnych graczy. Ale konkurencja jest ogromna, mo?na zaryzykowa? stwierdzenie, ?e ponad po?owa serwer?w to w?a?nie ten klient. Co mamy dalej? 10.98/10.96, czyli jedne z naj?wie?szych bo z 2016 roku. Nie ma wiele takich serwer?w, ale za to s? bardzo popularne. Z pewno?ci? jest jeszcze miejsce na kolejne, bo wielu graczy nie chce wraca? do wcze?niejszych klient?w.
Tak szczerze m?wi?c to mo?na by zako?czy? wyliczanie ju? w tym momencie. Wszystkie pozosta?e wersje s? dost?pne na dos?ownie kilku serwerach. S? to: 7.4 (2004), 7.6 (2005), 7.92 (2007), 8.1 (2007) oraz 8.54 (2009). Rodzi si? te? pytanie czy warto ogranicza? si? tylko do tego co oferuje Cipsoft? Projekty takie jak tibianic/Medivia pokaza?y, ?e mo?na bazowa? na klientach sprzed ponad 10 lat i osi?gn?? sukces. Wiele os?b pragnie te? powrotu stabilnych i niezbuggowanych serwer?w 7.6 w pierwotnej wersji, bez modyfikacji w postaci nowych grafik, ale jak na razie nie ma ?adnego, kt?ry by?by popularniejszy od takiego serwera 8.6 czy 10.+.
Nad czym jeszcze musi zastanowi? si? tw?rca? Z pewno?ci? nad szybko?ci? zdobywanego do?wiadczenia. Najwi?ksz? s?aw? ciesz? si? serwery gdzie zdobywanie poziom?w post?puje bardzo szybko, ale to naprawd? bardzo szybko. Tu? za nimi s? takie, na kt?rych te? stosunkowo szybko wzrasta poziom, ale stosuje si? stages, czyli przedzia?y, gdzie im bardziej jest do?wiadczona nasza posta?, tym wolniej awansuje. Na szarym ko?cu s? serwery gdzie mno?nik jest sta?y i niski. Mo?na je spotka? g??wnie w projektach RPG czy na Real Mapach, kt?re nie s? restartowane co miesi?c i trwaj? o wiele d?u?ej.
Skoro ju? wspomnia?em o mapach, to przyda?oby si? jak?? wybra?. Nie chodzi tu o to, co konkretnie si? na niej znajdzie, kluczem jest schemat jej budowy. Mo?emy wyr??ni? 4 g??wne typy: Real mapa (stworzona przez Cipsoft i edytowana przez graczy b?d? pozostawiona w pierwotnej formie), mapa z teleportami (czyli skr?ty na miejsca polowa?), WAR (specjalne tereny przygotowane tylko pod bitwy) oraz w?asna (custom, bez teleport?w), widziana najcz??ciej na serwerach RPG. Ka?da ma swoje plusy i minusy. Map? Cipsoftu zna prawie ka?dy, dodatkowo informacje na temat miejsc polowa? mo?e znale?? na dowolnej stronie fanowskiej Tibii. Dzi?ki temu gracz nie b??dzi i wie konkretnie gdzie chce trafi?. Pytanie tylko, ile lat w k??ko gracz chce przebywa? na tej samej mapie? Po jakim? czasie mo?e si? ona znudzi?. Kolejna sprawa to jej rozmiar, serwer musi mie? naprawd? wielu graczy, aby ci graj?cy nie czuli si? jak na pustkowiu. W ko?cu Tibia to gra gdzie interakcja z innymi jest bardzo wa?na. Dalej mamy teleporty. Tutaj jako podstaw? u?ywa si? r??nych map, czasem jest to Evolutions, Karmia czy w?asne miasto, ale wszystkie ??czy to, ?e maj? tak zwany teleport room. Czyli pomieszczenie, w kt?rym s? skr?ty na wszelkie expowiska, questy czy training monki. W tym wypadku nawet je?li mapa jest nowa, to gracz nie jest obarczony tym, ?e musi uczy? si? wszystkich ?cie?ek, bo ich po prostu nie ma. Jednak nie wszyscy gracze toleruj? takie u?atwienia. Dla nich tworzone s? mapy od zera, czyli custom mapy. Prawie na pewno spotkamy si? z t? map? tylko na serwerze RPG, czyli takim gdzie mno?niki s? niskie, a nacisk po?o?ony jest na eksploracj? ?wiata, wykonywanie zada? i wsp?lne sp?dzanie czasu z innymi, a nie gonienie poziom?w. Mapy te obfite s? w mn?stwo ?wietnych miejsc?wek, sekret?w, sam ich projekt jest te? bardziej przemy?lany i dostosowany dla poszczeg?lnych profesji. Jednak g??wnym, najwi?kszym minusem jest to, ?e trzeba wszystko pozna? od zera. Tylko teraz zadajmy sobie pytanie, czy graj?c w nowe gry, znamy je ju? od podszewki czy te? zatapiamy si? w ?wiat i go poznajemy? Zderzaj? si? tutaj r??ne ?wiatopogl?dy, jedni wol? oklepane schematy, inni przygod?. My?l?, ?e g??wnym problemem tego typu map jest to, ?e tw?rcy nie przedstawiaj? ich dostatecznie jasno. Drobne wskaz?wki pomog?yby graczom zrozumie? teren. Na sam koniec pozostawiam WAR mapy. Ci??ko tutaj rozpatrywa? minusy i plusy, jest to konkretna produkcja, kt?ra ma na celu zapewni? jedno, ?wietne pole bitwy do wielkich star?. Jedyne do czego mo?na si? przyczepi? to monotonne schematy takich serwer?w, polegaj?ce g??wnie na walce dw?ch oboz?w. Rzadko zdarza si?, ?e kto? wplata w nie ciekawsze w?tki po??czone z wykonywaniem dru?ynowych misji.
Ostatnim punktem na mojej li?cie s? boty. Osobi?cie ich nie toleruj? i nie rozumiem po co je stosowa? w grach, kt?re maj? dostarcza? rozrywki NAM. Ale wiem, ?e wiele os?b nie mo?e si? bez nich obej??, wi?c tw?rca serwera musi odpowiedzie? sobie jeszcze na to pytanie. Czy chce je zaakceptowa? czy t?pi??
Pozwolenie na boty ma taki plus, ?e liczba postaci online z pewno?ci? b?dzie wysoka przez ca?? dob?. Jednak ci co preferuj? rozgrywk? bez wspomagaczy nie zajrz? na taki serwer (wystarczy spojrze? na komentarze pod postami Cipsoftu na Facebooku, co drugi to narzekanie na to, ?e nie potrafi? poradzi? sobie z botami).
Niewielu tw?rc?w decyduje si? na jawny, zdecydowany zakaz i brak akceptacji dla wspomagaczy. Musz? wtedy wywi?za? si? z obietnicy i na r??ne, mo?liwe sposoby tropi? botter?w i ich odpowiednio kara?. Jest to proces trudny i d?ugotrwa?y, wydaje mi si? jednak, ?e je?li serwer jest wystarczaj?co atrakcyjny i anga?uj?cy, to ma?o kto zdecyduje si? na oddanie przyjemno?ci grania jakiemu? programowi.
Podsumowuj?c, mam pro?b? do obu stron. Pierwsza, skierowana do tw?rc?w, r?bcie dalej serwery bo dzi?ki Wam dalej zbieramy si? na wsp?lne granie, postarajcie si? zastanowi? czy mo?e warto zrobi? co? nowego, co? czego nikt jeszcze nie pr?bowa?. Do odwa?nych ?wiat nale?y! A do graczy, po prostu grajcie i wspierajcie serwery, kt?re wed?ug Was s? tego warte. Utrzymanie odpowiedniej maszyny to nie jest koszt 10 z?otych miesi?cznie, tym bardziej je?li celuje si? w wyniki po kilkaset os?b online przez ca?y dzie?. Ale wy tak?e zastan?wcie si? nad jednym, mo?e od czasu do czasu warto po?wi?ci? chwil? na serwery nietypowe, tworzone przez pasjonat?w? Mog? akurat przypa?? Wam do gustu i przetrze? szlak dla innych tw?rc?w, kt?rzy wahaj? si? nad stworzeniem czego? unikalnego, a nie powielania tych schemat?w od lat.

Projekty RPG – ch?ci a mo?liwo?ci

Praktycznie ka?dy z nas spotka? si? kiedy? z zapowiedzi? serwera okre?lanego jako RPG. Jednak niewielu mia?o okazj? zagra? na kt?rym? z nich. Czym w og?le s? takie projekty i dlaczego proces ich powstawania jest tak ryzykowny i d?ugi?
Utar?o si? w naszym tibijskim ?argonie, ?e jak napiszemy RPG obok nazwy serwera to jest to co? du?ego, godnego uwagi i niezwyk?ego. Niestety zazwyczaj oznacza to po prostu niskie mno?niki do?wiadczenia, rozwijania umiej?tno?ci i szcz??cia w ?upie. Powinni?my wi?c zastanowi? si?, co poza tymi niskimi mno?nikami czyni jeszcze serwer prawdziwym RPGiem.
Pierwsza sprawa, mapa. Praktycznie ka?dy du?y serwer, kt?ry aspiruje do bycia RPGiem ma w?asn?, autorsk? map?, kt?ra nie do??, ?e ?adnie wygl?da, jest grywalna to jeszcze posiada sama w sobie logik?. Kontynenty czy wyspy u?o?one s? z sensem, wyst?puj? r??ne formy terenu w odpowiednim klimacie i gracz patrz?c na to wszystko widzi jeden, sp?jny ?wiat. To oczywi?cie tyczy si? samych kontur?w, zamys?u i rozmieszczenia tego wszystkiego. Dalej mamy to co jest jedn? z najwa?niejszych cech Tibii czyli miejsca polowa?. S? one przede wszystkim zr??nicowane, nie tylko pod wzgl?dem potwor?w ale te? poziomu trudno?ci. Rozci?gaj? si? na wiele poziom?w, jedne s? w??sze, a drugie szersze, zawieraj? w?skie gard?a gdzie pocz?tkuj?cego gracza ?mier? mo?e dopa?? bardzo szybko. Mapa na takim serwerze nie wybacza b??d?w. Podr??nik musi by? przygotowany na ka?d? ewentualno??. ?adne expowisko nie jest uniwersalne, pasuj?ce pod ka?dy typ profesji i preferowany rodzaj walki. Trzeba dostosowa? si? do wszystkich warunk?w. Miejsca polowa? to nie koniec atrakcji. Mamy jeszcze osiedla, miasta czy wr?cz metropolie. Zale?nie od zamys?u najcz??ciej mo?emy napotka? wiele ma?ych miasteczek albo jedno wielkie, ogromne miasto skupiaj?ce wszystkich w jednym miejscu. Nawet po zabudowie miasta i rozmieszczeniu lokacji wida? czy jest to serwer z klimatem czy idzie na ?atwizn? z punktu pracy tw?rc?w jak i wysi?ku graczy. Chodzi mi tutaj o takie rzeczy jak rozmieszczenie sklep?w w r??nych cz??ciach miasta, bogatsze i biedniejsze dzielnice mieszkalne, specyficzne budynki dla danego miasta i tak dalej. No dobrze, mamy om?wion? map? ale na tym przecie? nie ko?czy si? RPG.
Druga rzecz, nie mniej wa?na, to fabu?a. Mo?e powinienem wymieni? j? jak? pierwsz?, bo to ona definiuje wygl?d mapy, a przynajmniej powinna, co nie jest regu?? ale pokazuje, ?e powstawa?a ona na podstawie jakiego? konkretnego zarysu i pomys?u. Omawiane przez nas projekty maj? zazwyczaj g??wn? lini? fabularn?, kt?r? gracz mo?e lub musi pod??a?. Do tego dochodz? zadania poboczne, skrzynkowe i inne tego typu zagadki znane ze zwyk?ych serwer?w. Jednak wci?? ?wiat kr?ci si? wok?? tej g??wnej misji, kt?ra mo?e nas wprowadza? po kolei w to co mo?emy spotka? w grze b?d? rzuca nas na g??bokie morze i karze sobie radzi?. Najlepsze jest jednak to, ?e sko?czenie takiego g??wnego w?tku nie wi??e si? bezpo?rednio z ko?cem gry. Przecie? mo?emy dalej polowa? na potwory, umawia? si? na boss?w czy kolekcjonowa? unikatowe przedmioty. Niekt?re serwery decyduj? si? jednak na blokad? poziomow?, musz? wtedy zapewni? wystarczaj?c? ilo?? zaj?? w tak zwanym endgame.
Okay, mamy mno?niki, map?, fabu??, co dalej? Dalej s? rzeczy, kt?re nie s? wyznacznikiem serwera RPG, ale bardzo cz?sto wraz z nim wyst?puj?.
Mowa tutaj o w?asnych grafikach, d?wi?ku, zaawansowanych systemach czy nowym rozk?adzie profesji. Ka?da z tych rzeczy je?li nie przesadzona i dopracowana, wp?ywa bardzo pozytywnie na odbi?r serwera.
Z oczywistych rzeczy mo?na te? wspomnie? o braku teleport?w, ograniczonym SMS Shopie, kt?ry zazwyczaj zawiera tylko konto premium oraz tutorialu, kt?ry ma zaprezentowa? graczom nowo?ci, kt?rych nie znali wcze?niej.
Jak w takim razie powinien powstawa? serwer RPG? Na co zwraca? uwag?? Je?li lider ma ju? dru?yn?, powinna ona zacz?? nakre?la? fabu?? i uniwersum. Determinuj? one kszta?t mapy i to jak b?dzie wygl?da? rozrywka. Nie powinni?my robi? nic innego, dop?ki nie zostanie to wykonane. Gdy projektanci lub inne osoby za to odpowiedzialne sko?cz? ten proces, powinna nast?pi? burza m?zg?w. Jakie mechaniki chcemy, kt?re profesje, a jakie leczenie, a co z systemem pvp, mo?e nowe grafiki, a mo?e pokusimy si? o efekty d?wi?kowe? To wszystko musi zosta? om?wione na samym starcie, poniewa? zmiany w trakcie tworzenia mog? by? uci??liwe. A co dalej? Dalej pozostaje ju? tylko i wy??cznie realizacja, nale?y pami?ta? o tym, ?e w pierwszej kolejno?ci powinny powstawa? zadania (w oparciu o wybran? mechanik?), a p??niej dopiero mapa i skrypty. Tyczy si? to oczywi?cie zada? wa?nych, trzeba stworzy? te? troch? pustych fabularnie teren?w gdzie gracz tylko poluje.
Proces powstawania serwer?w wydaje si? dosy? prosty lecz czasoch?onny, dlaczego wi?c tyle serwer?w nawet nie startuje?
Wiele os?b marginalizuje w?tek fabularny i tworzy ogromn? map? z wieloma lokacjami, kt?rych nie potrafi p??niej spi?? w logiczn? ca?o??. Wprowadza si? te? wiele niepotrzebnych system?w w trakcie tworzenia co wprowadza chaos. Brakuje dostatecznej ilo?ci ludzi by zape?ni? map?, by spotykali si?, handlowali, walczyli ze sob?.
Brak projektu i sp?jnej wizji z pewno?ci? odpowiada za wi?kszo?? pora?ek. Nawet modyfikacje do gier maj? sw?j plan, tak?e plan pracy dla zainteresowanych, dlaczego wi?c rzadko robi si? go dla OTS?w? Tego nie jeste?my w stanie stwierdzi?, mo?e to brak do?wiadczenia albo ch?? zrobienia czego? na szybko. Jednym z projekt?w, je?li mnie pami?? nie myli, kt?ry nie wystartowa? by? Bottle of Wine.
Cz??ci serwer?w udaje si? wystartowa?, ale nie wytrzymuj? zbyt d?ugo. Najlepsze przyk?ady to Eternal Kingdoms czy Kingdom Age. Co ciekawe ka?dy z nich by? reaktywowany, pierwszy z nich jako Demetri World, a drugi pod t? sam? nazw?. Demetri ju? nie ma, natomiast KA jest w fazie beta test?w lecz zainteresowanie nimi jest bardzo niskie. Zobaczymy co b?dzie dalej.
Oczywi?cie trzeba te? tu wspomnie? o Atlantyda World, kt?ra startowa?a bodaj?e trzy razy i trzyma?a si? przez jaki? czas w ka?dej z edycji. Dzisiaj ju? tego OTSa nie ma.
S? te? inne projekty typu Altaron, kt?re rozrastaj? si? do takiego poziomu, ?e tw?rcy maj? ambicje stworzy? osobn? gr?. Z samym OTSem by?o z roku na rok coraz gorzej a? zosta? zamkni?ty, ale graczom uda?o si? wyprosi? uruchomienie nowego serwera. Wersja standalone ca?y czas powstaje.
Na tle tych wszystkich serwer?w jest jeszcze jeden, kt?ry co ciekawe dalej powstaje. Mowa o Ranger’s Arcani (dawniej Ranger’s Apprentice). Wydaje mi si?, ?e jest to jeden z najd?u?ej powstaj?cych projekt?w (prawie 7 lat!) i obecnie prowadzone s? testy. Do startu jeszcze kawa?ek drogi, ale z pewno?ci? jest bli?ej ni? dalej.
Wszystkie te serwery i projekty (polskie, poza KA) ??czy to, ?e zaczyna?y w latach 2009/2010. Czy czeka nas jeszcze kiedy? taki renesans i wysyp ambitniejszych projekt?w?

Majstersztyki

W tej cz??ci artyku?u, chcia?bym przedstawi? Wam 3 najlepsze wed?ug mnie grafiki oraz mapy stworzone w ostatnich kilkunastu dniach. W kolejnej wydaniu wybior? te, kt?re uka?? si? pomi?dzy tym, a drugim i tak dalej.

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/i.imgur.com\/EMTir1v.png"}[/IMG2]
autor: combi

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/i.imgur.com\/c2VHC9r.png"}[/IMG2]
autor: Saphron

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/i.imgur.com\/oLaH6BP.gif"}[/IMG2]
autor: Shikate

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/i.imgur.com\/G4CIzID.png"}[/IMG2]
autor: adasiik

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/i.imgur.com\/OvNEhUh.png"}[/IMG2]
autor: Shirako

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/i.imgur.com\/RA7iMbU.png"}[/IMG2]
autor: Nicolos
 

Avish

Advanced User
Joined
Sep 19, 2008
Messages
219
Reaction score
12
Odp: Gazetka TNET #1 - stycze? 2017

Odp: Gazetka TNET #1 - stycze? 2017

Przeczyta?em ca??, ciekawa. Fajne tematy poruszone, fajne rozeznanie (szczeg?lnie przy "co jest z t? popularno?ci?"). Felieton nt ots?w i rpg te? mi si? podoba, zgadzam si? tak wgl z tym w pe?ni :D
Co do samej strony technicznej/wizualnej to zr?b co? z tym ?ciekiem tekstu, nie wiem czy da si? to lepiej jako? zrobi? ale to chyba jedyny minus, dobrze ?e nie jest to jedno zdj?cie jak kiedy? kt?re by sie ?adowa?o pare minut z racji swojej rozdzielczo?ci.
RA Project..Oskar zrobi? z tego inn? gr?, cie?ko to zakwalifikowa? jako OTS :p

zaznaczy?em ?e co miesi?c ale sam nie wiem czy uda si? uzyska? odpowiedni? ilo?? materia?u na takie co?, je?li poziom merytoryczny jeste? w stanie utrzyma? na takim samym/podobnym poziomie to niech bedzie nawet co dwa tygodnie. Prawid?owa by?a by odpowied?: TAK, co tyle ile b?dzie odpowiednio.

ps. Nicolos pozamiata? mnie.
 
Last edited:

Nush

Advanced User
Joined
May 10, 2012
Messages
381
Reaction score
11
Odp: Gazetka TNET #1 - stycze? 2017

Odp: Gazetka TNET #1 - stycze? 2017

Super, oby tak dalej to mo?e wreszcie od?yje te forum chocia? w ma?ym stopniu :)
 

Schtty

User
Joined
Oct 30, 2014
Messages
19
Reaction score
0
Odp: Gazetka TNET #1 - stycze? 2017

Odp: Gazetka TNET #1 - stycze? 2017

Zajebista praca, wielki plus dla Ciebie.
 

#Adaś

Senior User
Joined
Jan 22, 2011
Messages
780
Reaction score
23
Odp: Gazetka TNET #1 - stycze? 2017

Odp: Gazetka TNET #1 - stycze? 2017

Propisk, mi?o ?e zaliczam si? do majstersztyku :v
 

Tomekchleje

Advanced User
Joined
Jan 4, 2014
Messages
489
Reaction score
65
Odp: Gazetka TNET #1 - stycze? 2017

Odp: Gazetka TNET #1 - stycze? 2017

Dobra robota :)
 

vimpexx

Déjà vu
Joined
Sep 7, 2008
Messages
123
Reaction score
7
Odp: Gazetka TNET #1 - stycze? 2017

Odp: Gazetka TNET #1 - stycze? 2017

Mi?o si? czyta, wiele mo?na si? jeszcze dowiedzie?, aczkolwiek najbardziej zadowoli?y mnie 'majstersztyki' os?b z forum. Props Panowie!
 

Kazia

REDRUM
Joined
May 15, 2009
Messages
490
Reaction score
281
Odp: Gazetka TNET #1 - stycze? 2017

Odp: Gazetka TNET #1 - stycze? 2017

Tre?? na dobrym poziomie, fajne tematy - teraz na topie. ?wietnie, ?e teksty zahaczaj? o r??ne kategorie, w tym i forum. Od strony j?zykowej te? nie ma tragedii, raczej nie spodziewa?am si? wi?cej po tibijskim forum. Zgodz? si?, ?e wszystko to ma?o czytelne, ?ciana tekstu i brak wyra?nego podzia?u na typy artyku??w stanowi? pewne utrudnienie w rozeznaniu, zw?aszcza dla tych, kt?rych interesuje, dla przyk?adu, tylko to co dzieje si? w ?wiecie Open Tibii (bo chyba nie ma sensu dzieli? tre?ci na gatunki, tutaj i tak ma?o kto rozr??ni felieton od reporta?u). Mimo to fajnie, ?e kto? wzi?? si? za to na powa?nie, ?ycz? zapa?u w realizacji kolejnych wyda?.
 

James Montana

Active User
Joined
Feb 22, 2016
Messages
103
Reaction score
1
Age
26
Odp: Gazetka TNET #1 - stycze? 2017

Odp: Gazetka TNET #1 - stycze? 2017

Dobra robota :)
Du?y wk?ad pracy nale?y si? chocia? to podzi?kowanie, zdaje si? ze jako jedyny si? starasz aby co? si? tu dzia?o.
Ka?dy inny robi to z niech?ci? tak mnie si? wydaje.

#topic
Niby ka?dy by chcia? wr?ci? do starych protoko??w, ale patrz?c na to z boku, dziwnie by wygl?da?a tibia 2d z tak starymi grafikami na tle innych ��
 

Marcin24

Ja i Kazia
Joined
Oct 14, 2008
Messages
1,620
Reaction score
222
Age
29
Odp: Gazetka TNET #1 - stycze? 2017

Odp: Gazetka TNET #1 - stycze? 2017

fajne
 
Top