Cze??!
Ju? po raz kolejny spotykamy si? w serii poradnik?w
Krok po kroku do perfekcji. Produkcja na prawde nabiera szybkiego tempa, poradniki tworz? si? w ka?dej wolnej w chwili z my?l? o Was, najdro?szych u?ytkownikach, a co najwa?niejsze pocz?tkuj?cych mapperach.
Je?eli znajdziecie jakich? b??d, albo poprostu macie zastrze?enia co do tworzenia serii to prosz? wysy?a? e-maile na adres
kpkdp@gmail.com w temacie wpisuj?c sw?j nick oraz problem.
Dzisiaj poznamy jedne z najwa?niejszych podstawowych zasad mappingu, czyli zabaw? z borderami. Zaprezentujemy pa?stwu prawid?owe wykonywanie kszta?t?w, a tak?e mas? po??cze? r??nych ?cie?ek za wykorzystaniem border?w. My?l?, ?e warto ju? rozpocz?? swoj? przygod? z dzisiejsz? lekcj?.
Border - jest to sprite (grafika), kt?ra odpowiada za ??czenie element?w pod?ogi, tak aby nie by?o efektu amatorstwa, po prostu ?adne przej?cie wykonane w ?adny spos?b - podstawowa jednostka mappingu. Bordery dzielimy na zewn?trzne oraz wewn?trzne. Te pierwsze ??cz? nam powierzchnie z wod?, law?, bagnami czy smo??. Za? te drugie, czyli wewn?trzne ??cz? nam poszczeg?lne elementy powierzchni. Mo?emy za pomoc? nich po??czy? trawe z kafelkami, albo ze ?cie?k? dirt.
Poni?ej prezentujemy bordery tzw. zewn?trzne, oczywi?cie to tylko domy?lny kszta?t, ale o tym p??niej (oczywi?cie bez stara?, tylko by wam pokaza? jak wygl?da owe ??czenie) :
Teraz zaprezentuje Wam bordery wewn?trzne, oczywi?cie nie wszystkie bo jest ich bardzo, bardzo du?o, lecz te najcz??ciej u?ywane, oto i one. Jak widzimy s? one tylko posegregowane, bez urozmaicenia i kszta?tu. :
Dobra, wiemy ju? co to jest border i na jakie si? dzieli. Dodatkowo wiemy jakie bordery znajduj? si? w danym przedziale, teraz czeka nas du?o trudniejszy etap. B?dzie teraz tworzy? odpowiedni kszta?t borderu zewn?trznego, kt?ry po??czy nam trawe z wod?.
I spos?b
(z?y) - w pierwszym sposobie poka?e Wam, jak nie powinno si? robi? kszta?t?w. Jak widzimy poni?ej s? one kwadratowe, to w ?wiecie mappingu jest nie dopuszczalne, ludzie gdy widz? kwadraty, odrazu nisko oceniaj? prace, dlatego poni?ej przedstawiony przyk?ad jest totalnie ?le wykonany.
II spos?b
(z?y) - drugi spos?b stosuj? masa mapper?w nie wiedz?c, ?e jest on z?y. Tworzenie kszta?t?w powygnianych, lecz wszystko przypomina o?miorniczke, a tak nie mo?e by?, poniewa? potem jest problem z zapchaniem rog?w. Poni?ej prezentuje takow? o?miorniczk?, jak widzimy jest to kolejny z?y spos?b, kt?rym pa?stwo nie powinni si? pos?ugiwa? :
III spos?b
(dobry) - jest to poprawny spos?b tworzenia brzeg?w, czyli border?w zewn?trznych. Kszta?ty pokr?cone bez kwadrat?w i efektu o?miornicy, pi?knie nadaj? si? do detalizacji, a tak?e do stawiania na nich r??nych budowli i innych architektur. Wpierw Wam to poka?e, a p??niej jako? to wymieszamy i urozmaicimy.
Widzimy wszystko gotowe, teraz pozmieniajmy troch? bordery zewn. Pobawmy si? w zabaw?, zr?bmy sobie pla?yczke. Bordery, kt?r? b?d? nam potrzebne to
(4632-7954 oraz 4656-4663). Teraz pomieszajmy te bordery, oto efekt, kt?ry uda?o nam si? stworzy? :
Teraz wprowadzimy takie urozmaicenie, kt?re jest bardzo cz?sto stosowane u do?wiadczonych mapper?w. Mianowicie pomieszamy border zewn. z borderem wewn. Potrzebowa? b?dziemy do tego id takich jak (
7653-7664). Nak?adamy je na nasze bordery ??cz?ce trawe i wode, w nie za du?ych ilo?ciach. Oto nasz efekt :
Jak stworzyli?my pla?e to trzeba teraz doda? troszk? wi?cej piasku. Potrzebujemy do tego tych samych ID co powy?ej, lecz dodatkowo dochodzi
(231 oraz 4760-4771). Tworzymy r??ne kszta?ty, aby by?o co? takiego jak prezentuje poni?ej :
No i takim o to sposobem stworzyli?my bardzo ciekawy kszta?t, naszej p??-wysepki. Teraz pozosta?o nam j? tylko wydetalowa?, lecz tego nie opisz? krok po kroku poniewa? b?dzie to w nast?pnym poradniku. Poni?ej prezentuje Wam moj? skromn? detalizacje powy?szego miejsca, jak wida? nie stara?em si?, bo chcia?em tylko pokaza? co fajnego mo?na z tego wykmini? :
Autor : Xan
Autor : Xan
Autor : Fluos2
Autor : Guru
Autor : Alanov Return
Autor : Alanov Return
Border - jest to sprite (grafika), kt?ra odpowiada za ??czenie element?w pod?ogi, tak aby nie by?o efektu amatorstwa, po prostu ?adne przej?cie wykonane w ?adny spos?b.
Bordering - jest to "nauka" o borderach, a dok?adnie ?adne ich tworzenie.
Shade - jest to efekt cienii, kt?ry wy?wietla nam wyra?nie tylko jeden poziom, a poni?sze wygl?daj? gorzej.
No i takim o to sposobem poznali?my tajniki border?w i brzeg?w. Bardzo bym si? ucieszy?, gdybym w komentarzach
zobaczy? Wasze efekty pracy z poradnika, by?by to dla mnie wielki zaszczyt.
Kolejny lekcja to : "Minimapy".