Shirako
Senior User
- Joined
- Nov 16, 2010
- Messages
- 575
- Reaction score
- 59

Witam w kolejnej lekcji z serii "Mapping od A do Z". Dzisiaj powiemy sobie o tym w jaki spos?b ??czy? g?ry skaliste z g?rami ziemnymi.
Temat wydaje si? by? prosty i faktycznie taki jest, wystarczy tylko zwraca? uwag? na to, aby nie robi? b??d?w, w sumie tak jak przy wszystkim. ??czenie g?r - skalistej i ziemnej - to przede wszystkim zabawa w bordery, czyli to co wszyscy lubi? najbardziej. Przy wi?kszych pracach jest to do?? d?ugi i ?mudny proces, niemniej efekty s? tego warte.
Tworz?c mieszane g?ry, zawsze starajcie si? miesza? je nier?wnomiernie, wtedy du?o lepiej i naturalniej to wygl?da. Zobaczmy jak to si? ma w praktyce. Przypu??my, ?e tworzymy g?r? skalist? i chcemy pomiesza? j? z g?r? ziemn?:

Chc?c zmiesza? g?ry musimy u?y? specjalnych ?cian. Maj? one ID 7990 - 7993, 7997, 8001, 8015, 8017 i znajdziecie je w zak?adce Others w RAW Palette:

Teraz zademonstruj? wam jak tego nie robi?. Wspomina?em, ?eby nie miesza? g?r r?wnomiernie, gdy? wtedy nie wygl?da to najlepiej. Tak wi?c zrobienie tego w taki spos?b jest niezbyt imponuj?ce:

Powinno si? to odbywa? raczej w spos?b zbli?ony do tego:

Mieszania g?r tym sposobem, dla p?askich ?cian, nie b?d? pokazywa?, bo niczym si? to nie r??ni. Nic te? nie stoi na przeszkodzie, aby wymiesza? ?ciany g?ry, kt?ra ma taki kszta?t:

Po wymieszaniu mo?e wygl?da? w ten spos?b:

Mo?emy jednak nie mie? takiej mo?liwo?ci, ?eby po??czy? ?ciany tym sposobem, ale o tym za chwil?. Najpierw om?wmy jak to jest z borderami. Za przyk?ad pos?u?y nam powy?sza g?ra. Zacznijmy od wn?trza. Do ??czenia g?r w ?rodku, s?u?? nam takie oto bordery:

Maj? one ID 8121 - 8132, 9792 - 9799.
Skoro ju? wiemy czym to po??czy?, wype?niamy wn?trze g?ry szarym pod?o?em z domieszk? czerwonego:

Teraz powo?uj?c si? na jedn? z pierwszych lekcji dotycz?cej borderingu, ??czymy ze sob? oba pod?o?a:

To by by?o na tyle je?li chodzi o wn?trze. Teraz we?miemy si? za drug? stron? medalu. Oczywi?cie b?dziemy u?ywa? tych samych border?w co przy okazji poprzednich lekcji o g?rach. Zasada jest prosta, kiedy ??czenie mamy w po?owie ?ciany, czerwony border l?duje na szarym, natomiast gdy ??czenie obejmuje ca?? d?ugo?? ?ciany, to szary border l?duje na czerwonym. Oczywi?cie robi?c map? nikt si? nad tym nie zastanawia, bo to wida? go?ym okiem. Tak wi?c wyborderujmy nasz? g?r? z zewn?trz:

I g?ra gotowa.
Teraz wr??my do tej sytuacji, o kt?rej wcze?niej wspomina?em. Mamy taki oto przypadek:

Od razu powiem, ?e robi?c g?r? na jednym poziomie nigdy nie traficie na co? takiego, jednak przy kilkupi?trowych g?rach, ?atwo o takie sytuacje. Spos?b na to jest nadzwyczaj prosty. Do takiego po??czenia, u?ywamy skalnego elementu, kt?ry poznali?my przy okazji g?r skalistych:

W takich przypadkach zawsze najlepiej u?ywa? tych element?w. Mo?na si? nimi pos?u?y? r?wnie? przy ??czeniu brzeg?w czy ?cian podziemi.
Na dzi? wystarczy. Na nast?pnej lekcji zajmiemy si? czym? bardziej praktycznym, a mianowicie powiemy sobie jak stworzy? ?adn? rzek?. Do zobaczenia!
ZABRANIAM KOPIOWANIA I UDOST?PNIANIA TEGO PORADNIKA NA INNE FORA BEZ MOJEJ ZGODY!!!
Poprzednia lekcja__________Spis tre?ci__________Nast?pna lekcja