What's new

[Średnio-Zaawansowany] Rozdzia? II "Mapping od A do Z" - Rzeki

Shirako

Senior User
Joined
Nov 16, 2010
Messages
575
Reaction score
59

2505sld.png


Witam i zapraszam na kolejn? lekcj? z serii "Mapping od A do Z".

Ostatnimi czasy zapoznali?my si? dok?adnie z dwoma najcz??ciej stosowanymi rodzajami g?r. By?o tego troch?, ale na szcz??cie z g?rami damy sobie spok?j na jaki? czas : ) Dzisiaj zajmiemy si? natomiast tworzeniem rzek, czyli jednego z podstawowych element?w ka?dej mapy. Do dzie?a!



Wiadomo od czego zaczynamy:
2n9knf5.png


Teraz bierzemy si? za kszta?towanie naszej tytu?owej rzeki. Oczywi?cie nie nale?y w tym celu stosowa? autobordera, gdy? to co nam wyprodukuje, b?dzie prezentowa? si? makabrycznie:
2mxeam8.png


Wa?ne jest r?wnie? to, aby rzeka by?a mniej wi?cej r?wnej i niezbyt du?ej szeroko?ci. Z regu?y rzeki powinny by? w miar? w?skie, g??wnie z uwagi na gracza, kt?ry ma ograniczone pole widzenia. Je?eli rzeka b?dzie zbyt szeroka to w grze nie b?dzie wiadomo czy to aby na pewno ona, czy te? mo?e brzeg oceanu. Musicie zatem zwraca? na to uwag?.
Wype?niamy nasz? rzek? wod?:
2i7b8rb.png


Praktycznie rzecz bior?c na tym mogliby?my poprzesta? i wype?ni? otoczenie natur?, ale jak si? pewnie domy?lacie ja do tego nie dopuszcz? ; D W takim razie we?my si? za upi?kszanie naszej rzeki.
Rozpoczniemy od tuningu brzeg?w, dodaj?c gdzieniegdzie niewielkie obszary z piaskiem (w przypadku rzek polecam robi? to jedynie borderami! ; )). Pos?u?? nam do tego bordery o ID 4656 - 4663:
2n1huz8.png


No wi?c teraz przy pomocy tych border?w oraz zwyk?ego piaszczystego brzegu o ID 4632 - 4643, robimy par? niewielkich odcink?w, przy kt?rych znajdzie si? piasek:
16iay3a.png

Jak widzicie nie zrobi?em tutaj jednego ??czenia w standardowy spos?b, g??wnie dlatego, ?eby pokaza? wam jak mo?na to obej?? ; ) (czasem bywa tak, ?e po prostu inaczej nie mo?na)

Nast?pnie tworzymy ??czenie pomi?dzy piaskiem a traw?. Mamy tutaj kilka mo?liwo?ci, jednak my pos?u?ymy si? zwyczajnymi borderami piasku o ID 4760 - 4783:
ym7ip.png


Teraz zajmijmy si? tym nie?adnym po??czeniem. Do zakrywania takich mankament?w, najlepiej u?ywa? kup piasku. Maj? one ID 8324 i 8325, a znajdziecie je w zak?adce Nature w RAW Palette (prawie na samym dole):
w1y8nt.png


No wi?c zobaczmy jak to wygl?da w praktyce:
35b5boo.png


Miniaturowe pla?e za nami. Teraz wypada?oby zrobi? co? co nada?o by nieco klimatu naszej pracy. Jak wszyscy doskonale wiemy rzeki to wymarzone miejsce dla rybak?w. No wi?c dodajmy kilka rybackich element?w! ; D
Zacznijmy od postawienia jakiego? siedziska, na kt?rym nasz rybak Zdzi? przesiaduje ca?ymi dniami i nocami. U?yjemy w tym celu zwyczajnego kamienia:
2yl051y.png


Teraz wypada?oby czym? podkre?li?, ?e to faktycznie miejsc?wka naszego rybaka. Mo?emy doda? jak?? beczk? i skrzynk?, na kt?rej po?o?ymy w?dk?:
sdikrd.png


Nast?pnie mo?emy doda? jaki? s?upek z link?, na kt?rym zawisn? zdobycze Zdzisia. Takie cuda maj? ID 6981 - 6983 i 6986 i znajdziecie je w zak?adce Architecture w RAW Palette:
2qmgpj7.png


Jeszcze zanim wywiesimy ryby, u?yjemy ma?ego urozmaicenia. Mianowicie pod spodem umie?cimy sie? ryback?, kt?ra ma ID 3874 - 3881 i znajdziecie j? w zak?adce Others w RAW Palette:
w7k6r4.png


Chcia?bym jeszcze zaznaczy?, ?e u?ywamy tu koniecznie sieci o ID 3877 (w drug? stron? u?yliby?my tej o ID 3881), poniewa? reszta wymaga u?ycia co najmniej dw?ch ?cianek, aby utworzy? sp?jn? ca?o?? ; ) Przygotowa?em taki skromny schemat ??czenia tych?e sieci:
2ztefyc.png


Nast?pnie w tym samym miejscu, w kt?rym znajduje si? sie? rybacka, umieszczamy zdobycze Zdzisia. Maj? one ID 6984 i 6985, a znajdziecie je w zak?adce Others w RAW Palette:
2lv21pc.png


Nast?pnie dodajemy na piasku odpowiedni ?wirek (znajdziecie go w pobli?u pozosta?ych) oraz niewielk? ilo?? kamyczk?w:
2mwwj2q.png


Do zestawu rybaka dorzu?my jeszcze butelk? (niedobry Zdzisio). Wi?kszo?? ?mieci znajdziecie oczywi?cie w zak?adce Exterior w RAW Palette:
eajs6p.png


No i to by by?o na tyle je?li chodzi o Zdzisia. Teraz pozostaje wype?ni? pust? przestrze? natur?, a t? umiej?tno?? ju? posiadacie ; D Damy tutaj troch? mniej ro?lin przybrze?nych ni? w przypadku brzegu omawianego w lekcji o naturze trawiastej, g??wnie dlatego, ?e tutaj brzegi s? bardzo blisko siebie. Zabezpieczamy r?wnie? beczk? oraz w?dk? przed kradzie??, umieszczaj?c na nich kamyczek albo gwiazdk?:
64le2o.png


I gotowe!



Tyle je?li chodzi o rzeki. Na pewno wr?cimy do tego tematu przy okazji nast?pnej lekcji, w kt?rej poznacie jak robi? wodospady i w jaki spos?b mo?na je urozmaici?. Tak?e do nast?pnej lekcji!

ZABRANIAM KOPIOWANIA I UDOST?PNIANIA TEGO PORADNIKA NA INNE FORA BEZ MOJEJ ZGODY!!!

Poprzednia lekcja__________Spis tre?ci__________Nast?pna lekcja
 

Eturl

We shall know no fear!
Joined
May 21, 2008
Messages
2,280
Reaction score
463
Age
32
Odp: Rozdzia? II "Mapping od A do Z" - Rzeki

Mog?e? jeszcze wod? w rzeczce jako? ozdobi? ;p
 

Shirako

Senior User
Joined
Nov 16, 2010
Messages
575
Reaction score
59
Odp: Rozdzia? II "Mapping od A do Z" - Rzeki

Ozdabianie wody zostawi?em sobie na nast?pny poradnik ;D Tutaj nie by?o takiej potrzeby ;P
 

Tomekchleje

Advanced User
Joined
Jan 4, 2014
Messages
489
Reaction score
65
Odp: Rozdzia? II "Mapping od A do Z" - Rzeki

Bardzo fajny poradnik jak zrobi? dopracowan? rzek? na pewno mi si? przyda w przysz?o?ci dzi?ki ci ziomu? :wink:
 

Eturl

We shall know no fear!
Joined
May 21, 2008
Messages
2,280
Reaction score
463
Age
32
Odp: Rozdzia? II "Mapping od A do Z" - Rzeki

To uwzgl?dnij jeszcze jak?? przepraw? (mostek) przez ni?, heh ;p
 

#NOOB

Senior User
Joined
May 25, 2014
Messages
901
Reaction score
89
Odp: Rozdzia? II "Mapping od A do Z" - Rzeki

Poradnik bardzo dobry. Du?o wynios?em z tej lekcji, dowiedzia?em si? jak ciekawie robi? rzeki i na pewno to wykorzystam podczas tworzenia w?asnego serwera.
 
Top