Nosfera
Advanced User
- Joined
- Jul 4, 2012
- Messages
- 291
- Reaction score
- 14
Z?oto. Jak chyba wszyscy wiemy, jeden z wa?niejszych czynnik?w decyduj?cych o zwyci?stwie. Im wi?cej mamy z?ota, tym ?atwiej mo?emy kupi? pot??ne przedmioty, kt?re pozwalaj? nam bezproblemowo poradzi? sobie z przeciwnikami. Jednak cz?sto mamy problem ze zdobyciem odpowiednich ilo?ci golda. Dostajemy go za kille, asysty, niszczone wie?e, zabite smoki i Nashory... A jednak zawsze chcieliby?my go mie? jeszcze wi?cej. W poni?szym tek?cie postaram si? przybli?y? Wam metod? na zdobycie du?ej ilo?ci z?ota zupe?nie bezstresowo.
Zacznijmy od faktu, ?e zmiany jakie przyni?s? Trzeci Sezon w przedmiotach i mechanice gry bardzo u?atwi?y (i uczyni?y znacznie bardziej op?acaln?) gr? nastawion? pod pasywne zdobywanie z?ota.
Runy generuj?ce z?oto zosta?y zauwa?one, gdy coraz wi?cej graczy zacz??o korzysta? z nich na ?rodkowej linii. Jak mo?na si? domy?li?, w ten spos?b os?abia si? swoj? posta? w pocz?tkowej fazie rozgrywki, lecz im d?u?ej trwa mecz, tym nasza przewaga w z?ocie staje si? wyra?niejsza.
Zaczyna si? dok?adnie wtedy, gdy na mapie po raz pierwszy pojawiaj? si? minony, czyli 1:30. Podstawowo dostajemy 16 sztuk z?ota na 10 sekund, czyli 16 GP10.
Ka?da Wi?ksza Piecz?? Z?ota (Greater Seal of Greed) daje nam 0.25 GP10, do maksymalnej warto?ci 2.25 GP10 (9x0.25).
Ka?da Wi?ksza Kwintesencja Z?ota (Greater Quintessence of Greed) daje nam 1 GP10, do maksymalnej warto?ci 3 GP10.
Masteries ustawione pod zdobywanie z?ota daj? nam dodatkowo maksymalnie 2 GP10.
Ponadto, mo?liwe jest zakupienie przedmiot?w zwi?kszaj?cych generowanie z?ota. S? to:
Philosopher's Stone - 5 GP10
Avarice Blade - 3 GP10 (dodatkowo, ka?dorazowo gdy zabijamy wrog? jednostk? otrzymujemy 2 sztuki z?ota.)
Kage's Lucky Pick - 4 GP10
Zabijanie minion?w
Regularne pojawianie si? creep?w jest zapocz?tkowane o 1:30. Ka?da nast?pna fala rodzi si? co 30 sekund.
Co trzy fale do zwyk?ych stwor?w do??cza stw?r obl??niczy.
Co trzy fale ilo?? z?ota za zabicie creepa zwi?ksza si?.
AP CARRY,, czyli jak teoria prezentuje si? na ?rodkowej linii
Na ?rodkowej (lub g?rnej) linii postacie oparte na Ability Power maj? kilka mo?liwo?ci pocz?tkowej kompozycji przedmiot?w. Najcz??ciej spotykane kombinacje to:
+
+
+
+
+
Niezale?nie od tego, z kt?rymi przedmiotami zaczniemy rozgrywk?, ju? przy pierwszym powrocie do bazy nale?y zainwestowa? w przedmioty GP10 -
Philosopher's Stone i
Kage's Lucky Pick.
(UWAGA: Oczywi?cie na postaciach nie korzystaj?cych z many (np. Katarina, Rumble, Mordekaiser, Vladimir etc.) NIE sk?adamy Philosopher's Stone, poniewa? p?acimy wtedy za niepotrzebn? nam regeneracj? many. W przypadku wy?ej wymienionych bohater?w skupiamy si? na Kage's Lucky Pick.)
Teraz postaram si? udowodni?, ?e rush przedmiot?w GP10 wraz z ustawionymi pod generowanie z?ota runami i masteries zdecydowanie si? op?aca.
Najpierw opracujmy kilka podstawowych, mniej wi?cej uniwersalnych, build?w dla r??nych postaci, opieraj?c je na czterech przedmiotach. Oczywi?cie s? to wersje zupe?nie przyk?adowe i schematyczne, chodzi o ilo?? z?ota potrzebn? do skompletowania danych przedmiot?w.
Uwaga: Nie doliczamy do tej kwoty z?ota przeznaczanego na wardy/hp i mana poty.
I. Athene build
+ KLEPSYDRA - 1100g + 2800g + 3200g + 3100g = 10200g.
Core (podstawa):
- 350g + 880g = 1230g
II. RoA build
- 1100g +2800g + 3200g + 2295g = 9395g.
Core (podstawa):
+ NIEBIESKI LAPIS - 350g + 1200g = 1550g
III. Rabadon build
+ KLEPSYDRA - 1100g + 3200g + 2295g + 3100g = 9695g. (+ 950g na Doran's Ringi daje razem 10645g.)
Core (podstawa):
+ 2x SREBRNA OBR?CZ - 350g + 950g = 1300g
IV. Liandry's build
- 1100g + 2900g + 3200g +2295g = 9495g.
Core (podstawa):
- 350g + 1485g = 1835g
Zak?adamy, ?e udaje Wam si? dobija? miniony ze skuteczno?ci? 70%, czyli 4 na 6. We?cie pod uwag? ?e, tracicie sporo podczas zakup?w, gankowania czy teamfight?w.
Rozwa?amy 4 scenariusze:
Zwyk?y: , brak run GP10, brak masteries, brak przedmiot?w GP10.
Przedmioty: brak run i masteries GP10, 2 przedmioty GP10.
Runy: runy pod GP10, brak masteries pod GP10, brak przedmiot?w GP10
Pe?ny: runy i masteries pod GP10, 2 przedmioty pod GP10
Za?o?enia
Wed?ug tabelki za ka?dym razem zaczynamy z zestawem
+
ako core zaliczamy albo przedmioty wymienione w buildach w opcjach "Zwyk?y" oraz "Runy", a w opcjach "Przedmioty" i "Pe?ny" s? to:
- Philosopher's Stone
- Kage's Lucky Pick
W tym podliczeniu NIE liczy?em z?ota zdobytego poprzez zabijanie smoka/Barona Nashora, zabijanie potwor?w w jungli, niszczenie wie?, zabijanie przeciwnik?w czy asysty. To samo dotyczy umiej?tno?ci zwi?kszaj?cych ilo?? zdobywanego z?ota, takich jak pasyw Twisted Fate'a czy Hawkshot ("E") Ashe.
Je?li zamierzamy kupi? przedmiot generuj?cy GP10, nale?y cofn?? si? do bazy natychmiast po uzbieraniu ilo?ci z?ota wystarczaj?cej na jego zakup.
Przedmioty generuj?ce GP10 powinny pozosta? w ekwipunku przynajmniej przez 30 minut gry. Potem mog? zosta? ulepszone lub sprzedane za po?ow? ceny, by zrobi? miejsce na przedmioty ko?cowe.
Zyski i straty, czyli bilans buildu GP10
Jak nietrudno si? domy?li?, zaczynaj?c z runami nastawionymi pod GP10 rezygnujemy z innych, daj?cych nam inne korzy?ci.
Seale (piecz?cie):
- dostajemy 2.25 GP10
- tracimy 3.69 regeneracji many na 5 sekund | 12.69 armoru | 174.96 hp na 18 lvlu. (zale?y od u?ywanych run)
Quints (Kwintesencje):
- dostajemy 3 GP10
- tracimy 15 AP | 4.5% Movement Speed | 78 hp (zale?y od u?ywanych run)
Na szcz??cie, cz??? z tych strat rekompensuj? nam przedmioty GP10 w kt?re inwestujemy - Philosopher's Stone daje nam 7 hp/5 i 9mp/5, a Kage's Lucky Pick zapewnia dodatkowe 25 AP.
Niew?tpliwie, korzystaj?c z buildu GP10, b?dziesz prezentowa? si? troch? gorzej we wczesnej fazie gry ni? przeciwny AP Carry, jednak z czasem powiniene? go dogoni?, a nawet przegoni?. Dlatego na pocz?tku warto gra? defensywnie, uwa?a? na junglera, nie ryzykowa? g?upich b??d?w i nie ba? si? freezowa? swojej linii.
Na koniec dodam ciekawostk? - bazowe GP10 wynosi 16 (16 sztuk z?ota co 10 sekund), co daje nam 1.6g/s. Gdy mamy "pe?ny" zestaw pod GP10 (runy+masteries+2 przedmioty) nasza generacja z?ota wynosi 32.25 GP10, czyli... 3.225g/s. Ponad dwa razy wi?cej ni? podstawowo.
Podsumowanie, czyli czy na pewno si? op?aca
Tak, naprawd? si? op?aca. Mo?ecie sami to zobaczy?, studiuj?c tabelk? umieszczon? wy?ej. A oto kilka fakt?w opartych na moich obliczeniach, zawartych w tej?e tabelce:
- korzystanie z buildu GP10 op??nia zbudowanie podstawowych (core) przedmiot?w o 2-4 minut.
- niezale?nie od tego, ile udaje Ci si? zabi? minin?w, droga GP10 ZAWSZE umo?liwia Ci szybsze zbudowanie Rabadon's Deathcap
- droga pasywnej generacji z?ota umo?liwia Ci zbudowanie Zhonya Hourglass albo Void Staff nawet 7 minut szybciej ni? w przypadku standardowego buildu!
- najwi?kszy wp?yw na efektywno?? buildu GP10 maj? dwa przedmioty GP10 i runy, masteries 9/0/21 jest opcj? dodatkow?, kt?ra nie wp?ynie na ilo?? z?ota a? tak znacz?co.
Kim i jak korzysta? z GP10?
Wbrew pozorom, jest to bardzo wa?ne pytanie. R??ni bohaterowie r??nie "reaguj?" na taki styl gry, aczkolwiek mo?na ich podzieli? na trzy grupy:
Farmerzy
Te postacie s? stworzone do tego, by zabija? ogromne ilo?ci creep?w. Styl gry GP10 dla nich wygl?da tak, by jak najd?u?ej siedzie? na linii, dobija? jak najwi?ksze ilo?ci stwork?w (w tym r?wnie? wraith?w) i zyska? tak? przewag? z?ota nad przeciwnikiem, ?eby w walkach dru?ynowych go zdeklasowa?. W ich przypadku GP10 zapewnia dodatkowy, sta?y przyp?yw got?wki, co czyni z nich strasznych bur?uj?w.
Roamerzy
Ci bohaterowie skupiaj? si? na ?apaniu jak najwi?kszych ilo?ci killi (i dzi?ki temu z?ota) na ca?ej mapie, co ma na celu zrekompensowanie im stosunkowo trudnego farmienia na linii. GP10 u?atwia im ganki i u?atwia nadgonienie przeciwnik?w przy niepowodzeniu ganku.
Uniwersalni
Ostatnia grupa, najliczniejsza, kt?ra mo?e obra? dowoln? z powy?szych dr?g lub korzysta? z obydwu po trochu. Wyb?r nale?y do Was.
?r?d?o;
leagueoflegends.pl
Zacznijmy od faktu, ?e zmiany jakie przyni?s? Trzeci Sezon w przedmiotach i mechanice gry bardzo u?atwi?y (i uczyni?y znacznie bardziej op?acaln?) gr? nastawion? pod pasywne zdobywanie z?ota.
Runy generuj?ce z?oto zosta?y zauwa?one, gdy coraz wi?cej graczy zacz??o korzysta? z nich na ?rodkowej linii. Jak mo?na si? domy?li?, w ten spos?b os?abia si? swoj? posta? w pocz?tkowej fazie rozgrywki, lecz im d?u?ej trwa mecz, tym nasza przewaga w z?ocie staje si? wyra?niejsza.
Podstawowe informacje nt. zdobywania z?ota.
Pasywne generowanie z?ota Zaczyna si? dok?adnie wtedy, gdy na mapie po raz pierwszy pojawiaj? si? minony, czyli 1:30. Podstawowo dostajemy 16 sztuk z?ota na 10 sekund, czyli 16 GP10.
Ka?da Wi?ksza Piecz?? Z?ota (Greater Seal of Greed) daje nam 0.25 GP10, do maksymalnej warto?ci 2.25 GP10 (9x0.25).
Ka?da Wi?ksza Kwintesencja Z?ota (Greater Quintessence of Greed) daje nam 1 GP10, do maksymalnej warto?ci 3 GP10.
Masteries ustawione pod zdobywanie z?ota daj? nam dodatkowo maksymalnie 2 GP10.
Ponadto, mo?liwe jest zakupienie przedmiot?w zwi?kszaj?cych generowanie z?ota. S? to:

Philosopher's Stone - 5 GP10
Avarice Blade - 3 GP10 (dodatkowo, ka?dorazowo gdy zabijamy wrog? jednostk? otrzymujemy 2 sztuki z?ota.)

Kage's Lucky Pick - 4 GP10
Zabijanie minion?w
Regularne pojawianie si? creep?w jest zapocz?tkowane o 1:30. Ka?da nast?pna fala rodzi si? co 30 sekund.
Co trzy fale do zwyk?ych stwor?w do??cza stw?r obl??niczy.
Co trzy fale ilo?? z?ota za zabicie creepa zwi?ksza si?.
AP CARRY,, czyli jak teoria prezentuje si? na ?rodkowej linii
Na ?rodkowej (lub g?rnej) linii postacie oparte na Ability Power maj? kilka mo?liwo?ci pocz?tkowej kompozycji przedmiot?w. Najcz??ciej spotykane kombinacje to:



Niezale?nie od tego, z kt?rymi przedmiotami zaczniemy rozgrywk?, ju? przy pierwszym powrocie do bazy nale?y zainwestowa? w przedmioty GP10 -


(UWAGA: Oczywi?cie na postaciach nie korzystaj?cych z many (np. Katarina, Rumble, Mordekaiser, Vladimir etc.) NIE sk?adamy Philosopher's Stone, poniewa? p?acimy wtedy za niepotrzebn? nam regeneracj? many. W przypadku wy?ej wymienionych bohater?w skupiamy si? na Kage's Lucky Pick.)
Teraz postaram si? udowodni?, ?e rush przedmiot?w GP10 wraz z ustawionymi pod generowanie z?ota runami i masteries zdecydowanie si? op?aca.
Najpierw opracujmy kilka podstawowych, mniej wi?cej uniwersalnych, build?w dla r??nych postaci, opieraj?c je na czterech przedmiotach. Oczywi?cie s? to wersje zupe?nie przyk?adowe i schematyczne, chodzi o ilo?? z?ota potrzebn? do skompletowania danych przedmiot?w.
Uwaga: Nie doliczamy do tej kwoty z?ota przeznaczanego na wardy/hp i mana poty.
I. Athene build


Core (podstawa):

II. RoA build


Core (podstawa):
III. Rabadon build

Core (podstawa):
IV. Liandry's build


Core (podstawa):
Zak?adamy, ?e udaje Wam si? dobija? miniony ze skuteczno?ci? 70%, czyli 4 na 6. We?cie pod uwag? ?e, tracicie sporo podczas zakup?w, gankowania czy teamfight?w.
Rozwa?amy 4 scenariusze:
Zwyk?y: , brak run GP10, brak masteries, brak przedmiot?w GP10.
Przedmioty: brak run i masteries GP10, 2 przedmioty GP10.
Runy: runy pod GP10, brak masteries pod GP10, brak przedmiot?w GP10
Pe?ny: runy i masteries pod GP10, 2 przedmioty pod GP10

Za?o?enia
Wed?ug tabelki za ka?dym razem zaczynamy z zestawem
ako core zaliczamy albo przedmioty wymienione w buildach w opcjach "Zwyk?y" oraz "Runy", a w opcjach "Przedmioty" i "Pe?ny" s? to:


W tym podliczeniu NIE liczy?em z?ota zdobytego poprzez zabijanie smoka/Barona Nashora, zabijanie potwor?w w jungli, niszczenie wie?, zabijanie przeciwnik?w czy asysty. To samo dotyczy umiej?tno?ci zwi?kszaj?cych ilo?? zdobywanego z?ota, takich jak pasyw Twisted Fate'a czy Hawkshot ("E") Ashe.
Je?li zamierzamy kupi? przedmiot generuj?cy GP10, nale?y cofn?? si? do bazy natychmiast po uzbieraniu ilo?ci z?ota wystarczaj?cej na jego zakup.
Przedmioty generuj?ce GP10 powinny pozosta? w ekwipunku przynajmniej przez 30 minut gry. Potem mog? zosta? ulepszone lub sprzedane za po?ow? ceny, by zrobi? miejsce na przedmioty ko?cowe.
Zyski i straty, czyli bilans buildu GP10
Jak nietrudno si? domy?li?, zaczynaj?c z runami nastawionymi pod GP10 rezygnujemy z innych, daj?cych nam inne korzy?ci.
Seale (piecz?cie):
- dostajemy 2.25 GP10
- tracimy 3.69 regeneracji many na 5 sekund | 12.69 armoru | 174.96 hp na 18 lvlu. (zale?y od u?ywanych run)
Quints (Kwintesencje):
- dostajemy 3 GP10
- tracimy 15 AP | 4.5% Movement Speed | 78 hp (zale?y od u?ywanych run)
Na szcz??cie, cz??? z tych strat rekompensuj? nam przedmioty GP10 w kt?re inwestujemy - Philosopher's Stone daje nam 7 hp/5 i 9mp/5, a Kage's Lucky Pick zapewnia dodatkowe 25 AP.
Niew?tpliwie, korzystaj?c z buildu GP10, b?dziesz prezentowa? si? troch? gorzej we wczesnej fazie gry ni? przeciwny AP Carry, jednak z czasem powiniene? go dogoni?, a nawet przegoni?. Dlatego na pocz?tku warto gra? defensywnie, uwa?a? na junglera, nie ryzykowa? g?upich b??d?w i nie ba? si? freezowa? swojej linii.
Na koniec dodam ciekawostk? - bazowe GP10 wynosi 16 (16 sztuk z?ota co 10 sekund), co daje nam 1.6g/s. Gdy mamy "pe?ny" zestaw pod GP10 (runy+masteries+2 przedmioty) nasza generacja z?ota wynosi 32.25 GP10, czyli... 3.225g/s. Ponad dwa razy wi?cej ni? podstawowo.
Podsumowanie, czyli czy na pewno si? op?aca
Tak, naprawd? si? op?aca. Mo?ecie sami to zobaczy?, studiuj?c tabelk? umieszczon? wy?ej. A oto kilka fakt?w opartych na moich obliczeniach, zawartych w tej?e tabelce:
- korzystanie z buildu GP10 op??nia zbudowanie podstawowych (core) przedmiot?w o 2-4 minut.
- niezale?nie od tego, ile udaje Ci si? zabi? minin?w, droga GP10 ZAWSZE umo?liwia Ci szybsze zbudowanie Rabadon's Deathcap
- droga pasywnej generacji z?ota umo?liwia Ci zbudowanie Zhonya Hourglass albo Void Staff nawet 7 minut szybciej ni? w przypadku standardowego buildu!
- najwi?kszy wp?yw na efektywno?? buildu GP10 maj? dwa przedmioty GP10 i runy, masteries 9/0/21 jest opcj? dodatkow?, kt?ra nie wp?ynie na ilo?? z?ota a? tak znacz?co.
Kim i jak korzysta? z GP10?
Wbrew pozorom, jest to bardzo wa?ne pytanie. R??ni bohaterowie r??nie "reaguj?" na taki styl gry, aczkolwiek mo?na ich podzieli? na trzy grupy:
Farmerzy









Te postacie s? stworzone do tego, by zabija? ogromne ilo?ci creep?w. Styl gry GP10 dla nich wygl?da tak, by jak najd?u?ej siedzie? na linii, dobija? jak najwi?ksze ilo?ci stwork?w (w tym r?wnie? wraith?w) i zyska? tak? przewag? z?ota nad przeciwnikiem, ?eby w walkach dru?ynowych go zdeklasowa?. W ich przypadku GP10 zapewnia dodatkowy, sta?y przyp?yw got?wki, co czyni z nich strasznych bur?uj?w.
Roamerzy



Ci bohaterowie skupiaj? si? na ?apaniu jak najwi?kszych ilo?ci killi (i dzi?ki temu z?ota) na ca?ej mapie, co ma na celu zrekompensowanie im stosunkowo trudnego farmienia na linii. GP10 u?atwia im ganki i u?atwia nadgonienie przeciwnik?w przy niepowodzeniu ganku.
Uniwersalni












Ostatnia grupa, najliczniejsza, kt?ra mo?e obra? dowoln? z powy?szych dr?g lub korzysta? z obydwu po trochu. Wyb?r nale?y do Was.
?r?d?o;
leagueoflegends.pl