Serj_Tankian
You've been - thunderstruck.
- Joined
- Apr 5, 2009
- Messages
- 1,086
- Reaction score
- 69
- Age
- 29
- Gazetka w wersji Online
- Gazetka do pobrania w formacie PDF
Witajcie drodzy u?ytkownicy forum Tibia.net.pl!
Pragniemy Wam dzi? przedstawi? owoc ostatnich 3 tygodni prac Zespo?u Redaktorskiego, w sk?adzie:
W tym numerze:
Witajcie
Nadszed? marzec, wi?c czas na drugie pod moim nadzorem wydanie Gazetki TNP i podsumowanie lutego na naszym Forum.
Okres pr?bny pomy?lnie zdali: Reddyslaw, eLeXo oraz DanJ93. Nowi moderatorzy zwarci i gotowi przyst?pili do dzia?a?, dzi?ki nim Forum skutecznie walczy z przejawami ?amania regulaminu.
W ramach „Konkursu Raporterskiego” nowym „Aktywnym” zosta? Marolz. Po?egnali?my natomiast osoby, kt?re nie zas?ugiwa?y na t? rang? za wzgl?du na cz?stotliwo?? obecno?ci na Forum i sw?j udzia? w jego ?yciu.
Zanotowali?my tak?e 2 mniejsze zmiany w sposobie funkcjonowania Forum:
Dodano nowy punkt regulaminu dzia?u Tnet – Bash. Od dzi? mamy bardziej na wzgl?dzie dobro os?b, wykupuj?cych reklamy na Forum i nie ?miejemy si? z tre?ci zamieszczanych przez nich og?osze?.
Uruchomiono serwer CS 1.6. Wszelkie informacje pod linkiem:
http://tibia.net.pl/counter-strike/531303-informacje-ogolne.html#post1436919
Konkursy prowadzone w ostatnim czasie na Forum:
„Co to za sprite?”
Tak, dobrn?li?my ju? do 60. Edycji tego konkursu. Piecz? nad nim wci?? sprawuje Batis.
„MOTM”
Jeden z najstarszych konkurs?w na Forum jest kontynuowany. Jego organizatorem wci?? jest Zbizu.
„SOTM”
?wietny konkurs dla tw?rc?w sygnatur zn?w powo?any do ?ycia przez Zepriego. W pierwszej edycji udzia? wzi??o 8 uczestnik?w, co nie jest z?ym wynikiem jak na tak d?ugi czas zawieszenia konkursu.
„Walki paintowc?w”
Pierwsza edycja konkursu, kt?rego organizatorem jest jego pomys?odawca – Athushi, zgromadzi?a 15 uczestnik?w, wi?c konkurs cieszy si? du?ym zainteresowaniem.
„Najlepszy raportuj?cy”
Przez ostatni miesi?c ?mudnie zlicza?em raporty ka?dego z Was, by wy?oni? najlepszego raportuj?cego na TNP. Uda?o si? – gratulujemy wszystkim zwyci?zcom, kt?rych znajdziecie pod tym linkiem:
[WYNIKI] Konkurs raporterski ! - Tibia.net.pl
Witaj! Zechcia?by? udzieli? wywiadu dla Gazetki Tibia.net.pl?
Odp: Pewnie.
A wi?c zacznijmy. Na pocz?tek powiedz co? o sobie - zdrad? nam swoje imi?, wiek, zainteresowania...
Odp: A wi?c na imi? mi Mateusz i mam 23 lata. Do moich zainteresowa? nale?? g??wnie gry mmo (taaak jestem maniakiem xd), czasami zdarza mi si? odej?? od komputera na d?u?sz? chwil?, do moich zainteresowa? spoza ?rodowiska komputerowego zaliczy?bym akwarystyk? oraz tenis sto?owy.
Jaki jest Tw?j ?yciowy cel? Czy masz ju? jakie? konkretne plany na przysz?o???
Odp: M?g?bym napisa?, ?e moim celem w ?yciu jest za?o?enie rodziny i bycie szcz??liwym, jednak tak nie jest. Nie to, ?e nie chc? by? szcz??liwy, ale wol? sobie ?y? wed?ug w?asnych zasad, a nie tych, kt?re narzuca mi ?rodowisko. ?yj? z dnia na dzie? czekaj?c na to co przyniesie los bez wi?kszych plan?w na przysz?o??.
Schodz?c do tematu rodziny, znalaz?e? ju? swoj? drug? po?ow??
Odp: Jeszcze nie pozna?em tej "w?a?ciwej".
Jaka wed?ug Ciebie powinna by? ta "w?a?ciwa"? Innymi s?owy jaki jest Tw?j idea? kobiety. ; )
Odp: Hmm... Poci?gaj?ca uroda z nutk? niewinno?ci w oczach, ?redniego wzrostu, zgrabne nogi, mo?e by? ruda, brunetka, blondynka - oboj?tne w sumie, byle w?osy nie by?y za kr?tkie. Musi by? otwarta i szczera, ale nie arogancka i zarozumia?a. Taka, kt?ra zaakceptuje moje wady i pokocha zalety (gry mmorpg! haha). Lojalna wobec mnie, wspieraj?ca w momentach zw?tpienia.
OK, zostawmy ju? Twoje ?ycie osobiste, przejd?my do kilku pyta? bardziej na luzie. ; ) Masz okazj? zaprosi? na kolacj? jedn? gwiazd? show biznesu (niekoniecznie musi by? to osoba naszej narodowo?ci). Kogo wybierasz i dlaczego?
Odp: Spotka?bym si? z Rihann? i powymienia? do?wiadczeniami S&M. A tak na serio to nie mam poj?cia, poniewa? nie siedz? w show biznesie, chyba nie mia?bym wsp?lnych temat?w z "gwiazdami".
Gdyby? wiedzia?, ?e za chwil? na reszt? ?ycia wyl?dujesz na bezludnej wyspie i m?g?by? wzi?? ze sob? tylko jedn? rzecz, co by? zabra??
Odp: Pewnie jakie? krzesiwo tak jak to uczy Bear Grylls w szkole przetrwania. ^^
TIBIA
Kiedy dowiedzia?e? si? o tej zacnej grze o nazwie Tibia, co takiego zwr?ci?o Twoj? szczeg?ln? uwag? kiedy zacz??e? gra? i dlaczego postanowi?e? "zosta? na d?u?ej"?
Odp: Tibi? pokazali mi koledzy w liceum 2004 roku. Najciekawsz? rzecz? by?a mo?liwo?? konfrontacji z lud?mi z ca?ego globu, gdy? by?a to moja pierwsza gra mmo. Zosta?em na d?u?ej poniewa? najpro?ciej w ?wiecie si? wci?gn??em. Dla mnie by? to zupe?nie nowy/inny ?wiat od tego rzeczywistego.
Jakie by?o Twoje najwi?ksze osi?gni?cie w Tibii? Wysoki lvl, skille czy mo?e by?e? w posiadaniu jakiego? rzadkiego przedmiotu?
Odp: Moim najwi?kszym osi?gni?ciem jest Knight o nicku Matreox na Neranie z zaledwie 110 lvlem. Natomiast pierwsz? postaci? jak? gra?em by? Sorcerer o nicku Suchy-Magic na ?wiecie Aldora, jednak postanowi?em si? "zrookowa?" na 76 lvlu, by?o to za czas?w Tibii 7.6. Niestety nie posiada?em ?adnego rare itemka.
Czy grafika 2D Ci nie przeszkadza? Niekt?rzy m?wi?, ?e jest to najs?absza cz??? gry, a inni, ?e w?a?nie to dodaje Tibii jedynego w swoim rodzaju uroku. Co Ty o tym my?lisz?
Odp: Mog? narazi? si? na krytyk?, ale ?mieszy mnie jak kto? pisze w stylu "jak mo?na gra? w Tibi? przecie? tam s? same kwadraty". Grafika 2D ma sw?j urok, a sama Tibia to niesamowita gra jak na mo?liwo?ci graficzne w tej dziedzinie.
Czym wed?ug Ciebie Tibia przyci?ga najbardziej? Wspomnian? we wcze?niejszym pytaniu grafik?, innowacyjnymi systemami czy sam? rozgrywk??
Odp: Ta gra jest jedyna w swoim rodzaju. Przyci?ga stylem wykonanych grafik, balansacj? postaci oraz niepowtarzalnym klimatem.
Kt?ry protok?? Tibii by? wed?ug Ciebie najlepszy?
Odp: Najlepsz? wersj? by?a tibia 7.6, poniewa? liczy? si? tzw. skill pvp i mimo, ?e kto? mia? ni?szy lvl m?g? liczy? na swoje umiej?tno?ci w walce i uciec bez problem?w, a nawet pokona? teoretycznie lepszego od siebie przeciwnika. Jednak update'y wprowadzone p??niej nie przeszkadza?y mi zbytnio, uwa?am, ?e by?a to konieczno?? dla Cipsoftu w celu zdobycia nowych graczy, ka?da firma chce si? rozwija?. Kolejne wersje zdecydowanie u?atwia?y rozgrywk? wszystkim graczom.
Preferujesz RL Tibi? czy wolisz OTS'y?
Odp: Na ots'ach za du?o nie gra?em, wybra?bym rl tibi?, ots'y za cz?sto upadaj?.
Kiedy zorientowa?e? si?, ?e istniej? prywatne serwery i co skusi?o Ci? do sprawdzenia co maj? do zaoferowania?
Odp: O istnieniu ots'?w dowiedzia?em si? od znajomego, kt?ry chcia? stworzy? w?asny serwer kilka lat wstecz. Poprosi? o pomoc w stworzeniu takowego i tak w?a?nie zacz??a si? moja przygoda - nie od strony gracza lecz od strony za?o?yciela. Je?li chodzi o moj? przygod? jako gracz to wbija?em przewa?nie na otsy, kt?re polecali mi znajomi.
Zdrad? nam na jakich serwerach gra?e? i kt?ry z nich zainteresowa? Ci? najbardziej?
Odp: Tak jak wspomnia?em wcze?niej na ots'ach nie gra?em za du?o, nie pami?tam ?adnych nazw serwer?w, poniewa? mam s?ab? pami?? do takich rzeczy x)
Czy na dzie? dzisiejszy bierzesz czynny udzia? w tworzeniu jakiego? nowego projektu?
Odp: Ostatecznie przygod? z ots'ami zako?czy?em udost?pniaj?c projekt newline na forum, wi?c nie, nie bior? udzia?u w ?adnym projekcie i na pewno nie b?d? bra? w najbli?szym czasie.
FORUM
W jaki spos?b dowiedzia?e? si? o Forum, co sk?oni?o Ci? do pozostania i zarejestrowania si?? Szuka?e? cz??ci do swojego serwera czy po prostu Forum Ci? zaciekawi?o i postanowi?e? bra? udzia? w jego "?yciu"?
Odp: Szuka?em jakichkolwiek informacji na temat za?o?enia w?asnego ots'a i 'wyl?dowa?em' tutaj na dobre.
Czy od razu po rejestracji wiedzia?e?, ?e b?dziesz walczy? o miejsce w kadrze? Co Ci? sk?oni?o do tego, ?eby spr?bowa? wybi? si? z rangi u?ytkownika?
Odp: Na pocz?tku nie interesowa?a mnie posada w kadrze, dopiero po jakim? czasie, gdy zdoby?em troch? do?wiadczenia w dziedzinie ots'?w zacz??em pomaga? u?ytkownikom w dziale Pomoc z OT, Kurtis poleci? mnie Napsterowi, a on zaproponowa? mi do?? nieoczekiwanie rang? moderatora. P??niej by? awans na globala i rezygnacja z pracy na rzecz forum. Kilka miesi?cy temu Korzonek napisa? do mnie z propozycj? powrotu na moje dawne stanowisko. Zgodzi?em si? i ponownie s?u?? pomoc? u?ytkownikom.
Jak przebiega?a Twoja kariera w administracji Forum? Opiera?a si? na ci??kiej pracy czy mo?e na szcz??ciu?
Odp: Ci??ko opisa? kilka lat dzia?ania na forum. Szcz??cie? Nie s?dz?. Moja kadencja jako moderator/globalny moderator opiera si? na solidnych podstawach pracy na rzecz forum, pracy nie zawsze widocznej, ale potrzebnej.
Masz zamiar w przysz?o?ci stara? si? o wy?sze stanowisko? Manager, mo?e nawet Administrator? Czy po prostu jeste? zdania, ?e 'co ma by? to b?dzie'?
Odp: Dok?adnie. Co ma by? to b?dzie, natomiast je?li dosta?bym propozycj? na managera to zdecydowanie bym j? odrzuci?. Na obecn? chwil? raczej nie jestem odpowiedni? osob? na to stanowisko.
Czy s?dzisz, ?e sumiennie wype?niasz swoje obowi?zki? By?y na Ciebie jakie? powa?niejsze skargi?
Odp: Nie mam sobie nic do zarzucenia, obowi?zki wykonuj? w miar? mo?liwo?ci najlepiej jak potrafi?. Skargi dawno ?adnej nie widzia?em na moj? osob?. Mam nadziej?, ?e to nie przys?owiowa cisza przed burz?.
By? taki moment, kiedy chcia?e? zrezygnowa? ze stanowiska? Kiedy my?la?e?, ?e nie ma sensu hamowa? innych, a Ty nie czu?e? si? na si?ach aby dalej pe?ni? swoj? rol??
Odp: Takich moment?w by?o sporo i do?? cz?sto si? zdarza?y, ale my?l?, ?e nie tylko mi, bo przecie? "ka?dy ma chwil?, ?e ch?tnie by tym wszystkim jebn??". Jednak wierz?, ?e swoj? prac? nigdy nie hamowa?em innych os?b.
Wiemy, ?e opiekujesz si? Supporterami. Czy s? w planach jakie? nabory na pomocnik?w Moderator?w?
Odp: Postanowi?em, ?e tym razem nie b?dzie oficjalnego naboru, b?d? stara? si? wy?apywa? osoby, kt?re wykazuj? si? ponad norm? u?ytkownika i zobaczymy w najbli?szych 30 dniach co z tego wyniknie.
Jaki jest Tw?j stosunek do sp??ki TRO Media?
Odp: Raczej nie za dobry. Obiecali update vBulletin, obiecali portal, obiecali mi?? wsp??prac?... Szkoda si? rozpisywa?, ka?dy niech sobie podsumuje.
Wed?ug Ciebie tera?niejsza kadra to odpowiednie osoby na odpowiednich stanowiskach? S? osoby, kt?re by? awansowa? i te, kt?re by? zdegradowa??
Odp: Raczej tak, nie mam do nikogo wi?kszych zastrze?e?. Czasami niekt?re osoby mog?yby wykazywa? si? wi?kszym opanowaniem, ale wiadomo, ?e nikt nie jest idealny. Je?li ode mnie zale?a?yby awanse to wybra?bym jeszcze jednego globala, poza tym wszystko jest w jak najlepszym porz?dku.
Czy s?dzisz, ?e Forum rozwija si? w wystarczaj?cym tempie i w dobrym kierunku?
Odp: Forum od tre?ci merytorycznej rozwija si? swoim dobrym tempem. Natomiast niestety brakuje wa?nych zmian od strony technicznej. Nie chce zwala? wszystkiego na TRO, bo przecie? mieli?my kilka podej?? do portalu gdy forum jeszcze nie nale?a?o do tej sp??ki, wcze?niej zawalili?my sami, a teraz jeste?my uzale?nieni od nich i musimy liczy? na to, ?e w ko?cu przeprowadz? obiecane zmiany.
Gdyby? mia? sposobno?? zmieni? jedn? rzecz na Forum, co by? wybra??
Odp: Pierwsze co przychodzi mi na my?l to wprowadzenie dawno obmy?lanego portalu.
Dlaczego wed?ug Ciebie u?ytkownicy z tak? oboj?tno?ci? reaguj? praktycznie na ka?dy konkurs? Czy to wina samych konkurs?w, ich autor?w czy jednak u?ytkownik?w, kt?rzy gdyby tylko chcieli, pomogliby jeszcze bardziej rozwin?? Forum?
Odp: Wina le?y oczywi?cie po obu stronach. Autor powinien dopasowa? konkurs tak aby trafi? w jak najwi?ksz? ilo?? u?ytkownik?w, kt?rzy mogliby by? zainteresowani w danych tematach. Z kolei od uczestnik?w wymaga?bym wi?cej zaanga?owania, niekt?re konkursy s? bardzo proste, a i tak ?wi?c? w nich pustki... Aha, przy okazji chcia?bym zaapelowa? do uczestnik?w aby ch?tniej rozdawali podzi?kowania i reputacj? za prowadzenie konkurs?w Czasami jest to jedyna motywacja dla autor?w (w tym tak?e dla mnie), Was to nic nie kosztuje, a my po?wi?camy du?o czasu na przygotowanie dla Was rozrywki.
Jaki jest Tw?j najbardziej i najmniej ulubiony dzia??
Odp: Najbardziej lubi? Hyde Park, prowadzone tam s? coraz lu?niejsze i ciekawsze rozmowy. Je?li chodzi o najmniej ulubiony dzia? to zdecydowanie Pobieralnia z racji tego, ?e trzeba skanowa? pliki i dba? o bezpiecze?stwo u?ytkownik?w, co jest bardzo czasoch?onne.
Jak w skali od 0 do 10 oceniasz og?ln? warto?? merytoryczn? post?w pisanych na Forum?
Odp: Posty usuwane przez kadr? te? liczy?? Xd Oke ?artuj?.. Warto?? post?w oceniam na 6~.
Kt?ry u?ytkownik wed?ug Ciebie pisze najbardziej warto?ciowe posty?
Odp: Wymieni? 3 osoby: Beoska, Kazia, Sco.
Og?lnie
Tak dotarli?my do ko?ca naszego wywiadu. Chcia?by? na koniec co? powiedzie?, mo?e kogo? pozdrowi??
Odp: Pozdrawiam Eturla Sousa, Kazi?, Korzonka, Aramiszona, Vxr, Artsa18, Athushiego, Batisa, DanJ93, Dublera, eLeXo, Help3Ra, Reddyslawa, wujusha, Xanost?, zbizu, Beosk?, Don Dawido, ExMexa, Oskara, Sco, Zepri, Kate Sayuki, Firefliesa, Ny?, Marcina24, Blackq, Kikimor?, Kurtisa, Veana, Rahima, Speedera, Quepas?, Koybiego, Vraela, Napstera, Ivelliosa, Dechalola, Magic Hereosa oraz oczywi?cie Ciebie jak i wszystkich u?ytkownik?w, kt?rym uda?o si? doczyta? ten wywiad do ko?ca. xd
Ja r?wnie? Ciebie pozdrawiam i dzi?kuj? za wywiad, to by?a czysta przyjemno??.
"Siedz?, pij?, lulki pal?, ta?ce, hulanka, swawola;
ledwie karczmy nie rozwal?, cha cha, chi chi, hejza, hola!"
A.Mickiewicz, "Pani Twardowska".
Tym jak?e pozytywnym cytatem, nawi?zuj?cym swoim beztroskim i hulaszczym klimatem do atmosfery karaibskich mordowni XVIII wieku rozpocz?? pragn? spotkanie z Wami w niniejszym, nieco innym ni? zwykle artykule. Usi?d?cie wygodnie, wyobra?cie sobie, i? p?yniecie w ko?ysanej delikatnymi falami ??dce, a czyste powietrze i intensywny zapach wybornego rumu uderza Was w nozdrza - dzi? ruszamy do Liberty Bay!
Lokalizacja
Liberty Bay usytuowane jest na najwi?kszej z Wysp Shattered - Vandurze, po?o?onej na po?udnie od Thais i na zach?d od Port Hope. Nie jest to bynajmniej samotna wyspa wystaj?ca z bezkresnego morza, majacz?ca na linii horyzontu niczym ostatni ratunek dla zagubionych ?eglarzy. Vandura ma wielu s?siad?w, a mianowicie cztery mniejsze, pustynne wyspy otaczaj?ce j? od p??nocy, po?udniowego-wschodu oraz po?udniowego-zachodu (w tej?e kolejno?ci Meriana, Wyspy Laguny i Wyspa Przyg?d), g?rzyst? wysp? Nargor, kt?ra zaj??a zach?d oraz male?k? Kharos majacz?c? na p??nocnym-zachodzie. No i oczywi?cie od wschodu Port Hope. Samo miasto zlokalizowane jest w po?udniowej i centralnej cz??ci wyspy, zamieszkiwane jest jednak wy??cznie przez bogatych kolonizator?w oraz gubernatora. Pozostali, rdzenni mieszka?cy Liberty Bay zostali wysiedleni poza mury miasta i teraz zajmuj? ca?? zachodni? oraz cz??? p??nocnej cz??ci wyspy paraj?c si? rolnictwem.
Nie ulega w?tpliwo?ci, i? tw?rcy Tibii wielokrotnie wykazali si? ogromn? wyobra?ni?, a ca?y proces tworzenia gry kosztowa? ich niema?o kreatywno?ci, nieuczciwie by?oby jednak rzec, ?e ca?? fabu?? i wszystkie miasta, g?ry, doliny, wyspy czy sta?e l?dy kreowali sami, od podstaw. Istnieje w ?wiecie Tibii kilka miejsc, kt?re nie wyp?yn??y prosto z pe?nych pomys??w g??w pracownik?w CipSoftu, o nie! S? to wzorowane na tych obecnie b?d? ongi? wyst?puj?cych w rzeczywistym ?wiecie lokacje b?d? ca?e obszary, kt?re czerpi? tylko szczypt? b?d? ca?e gar?cie z cudzej historii, by stworzy? swoj? w?asn?. I do takich w?a?nie pozycji zalicza si? Liberty Bay, Per?a M?rz Po?udniowych, kolebka rumu i zabawy, miejsce atakowane przez pirat?w w najmniej oczekiwanym momencie. Zaraz, moment... Czy czego? Wam to nie przypomina...? Chwileczk?, mamy fur? butli rumu, mamy pi?kne, po?udniowe s?o?ce i piaszczyste pla?e, mamy bogate miasto z gubernatorem na czele, najazdy pirat?w r?wnie? w pakiecie... No tak, oczywi?cie! Karaiby!
Podobie?stwa
Jak podoba?a Wam si? podr?? do stolicy rumu i karczemnego wywijania ho?ubc?w na sto?ach w rytm starych, dobrych koncertyn? Czy ko?ysana morskimi falami ??dka nie przyprawi?a Was o zbytnie md?o?ci, kt?rymi przyozdobili?cie buty s?siada siedz?cego obok?
To na sw?j spos?b fascynuj?ce, kiedy graj?c w star?, dobr? Tibi? odkrywa? mo?na w niej szczeg??y zaczerpni?te ze ?wiata rzeczywistego. Takich drobiazg?w jest znacznie wi?cej, szukajcie wi?c! Bawcie si? t? gr? i czerpcie z odszukiwania drobnostek przyjemno??! Zag??bcie si? w histori?, dowiedzcie si? nowych, fascynuj?cych rzeczy nie tylko o grze, kt?ra nami?tnie wype?nia Wasz czas, ale r?wnie? o otaczaj?cym Was ?wiecie! A mo?e ju? to zrobili?cie? Mo?e znacie legendy o morskich potworach, kt?re wygrzebali?cie przez przypadek w jakich? ksi??kach, a kt?re zdaj? si? pasowa? do tibijskich uk?adanek...? Koniecznie podzielcie si? z nami swoj? wiedz? i spostrze?eniami! A mo?e jest miejsce, kt?re jeszcze chcieliby?cie odwiedzi?...?
Ahoj, kamraci! Do zobaczenia w nast?pnej podr??y.
Rok 1997. Czw?rka m?odych student?w informatyki o d?wi?cznych, niemieckich nazwiskach B?rzs?nyi, L?bke, Schlott i Vogler zako?czy?a w?a?nie pierwsz? wersj? swojego projektu gry MMORPG. Nazwali j? Tibia. By?a to niedopracowana, niekomercyjna ods?ona czego?, co prawdopodobnie w zamiarach mia?o by? tylko prototypem gry, a co z czasem sta?o si? jedn? z najpopularniejszych rozrywek dostarczanych nam przez przeka?nik zwany Internetem.
Dlaczego, pomimo tak d?ugiego czasu istnienia, pomimo tylu wad i niedoci?gni??, jakie posiada, pomimo skandali nag?a?nianych wok?? niej przez media Tibia w dalszym ci?gu niezmiennie utrzymuje si? na swoim stanowisku jednej z najpopularniejszych darmowych gier online? To pytanie chodzi po g?owie zapewne nie tylko mi, ale r?wnie? innym przedstawicielom rasy ludzkiej, kt?rzy na swoim koncie maj? udzia? w du?o lepszych i ciekawszych projektach gier RPG ni? ta nieszcz?sna, dwuwymiarowa "ko?? piszczelowa".
To ciekawe, jak ta gra uwodzi ludzi. Niczym kiczowate filmy Bollywoodu, czy przesycone z?otymi ornamentami rokokowe malowid?a Tibia budzi pocz?tkowo uczucie zniesmaczenia. Nasze poczucie estetyki odrzuca tandeciarstwo pod postaci? grafiki tworzonej w bitmapach, zerow? fabu?? i niewyr??niaj?ce si? niczym elementy typowego MMORPG, kt?re i tak por?wna? mo?na do kiepskich karykatur cz??ci sk?adowych prawdziwego fantasy. Tak jak na Zakopia?skich Krup?wkach dostajemy kartk? ze swoj? podobizn? narysowan? przez niewprawnego artyst?, tak i w tym wypadku kto? podsuwa nam pod nos parodi? gry i czeka na opini?. Twarze nasze wykrzywia grymas niemego zniech?cenia, usta uk?adaj? si? w s?owa "co to do cholery jest...?!" i ju?, ju? chcemy pozby? si? tego szkaradztwa z naszych r?k, ju? chcemy i?? dalej do naszych zaj??, du?o ciekawszych ni? to, co nam podano, ju? niemal wyci?gamy r?k? do kosza, kiedy coraz wi?cej szczeg???w owego szkicu przyci?ga nasz? uwag?. Mo?e nos faktycznie jest za du?y, oczy zbyt w?skie, a usta wygl?daj? jak dwa dorodne kawa?ki szynki rozwa?kowane popsutym walcem, lecz mimo wszystko jest jaki? urok w tym portrecie.
Tibia od pocz?tk?w swojego istnienia przesz?a bardzo d?ug? drog?; od male?kiej, nikomu nieznanej gierki, kt?rej grafika opiera?a si? na pojedynczych pixelach, poprzez rosn?c? w si?? i popularno?? MMO~, na obecnej, wysokiej pozycji w?r?d gier online ko?cz?c. Wszyscy doskonale wiemy, ?e gra 2D nigdy nie dor?wna grze 3D, lecz ci?g?e zmiany, jakie CipSoft wprowadza w swoim pierwszym, dziewiczym tworze, staranno??, z jak? stara si? urozmaici? graczom poznawanie Tibii od podstaw i poleganie na opinii graczy, kt?rych pomys?y cz?sto wprowadzane s? do pixelowego ?wiata sprawiaj?, ?e Tibia nie stoi w miejscu tak, jak inne gry, w kt?rych wszystko zosta?o ju? powiedziane. Nie jest konieczne wydawanie nowych, ulepszonych wersji, jednej dro?szej od drugiej, nie jest konieczne pozostawianie graczy w pe?nej irytacji niepewno?ci, czy pojawi si? w ko?cu co? niespodziewanego i nowego. Je?li wykona?e? wszystkie trudne questy, zdoby?e? magiczne artefakty, pokona?e? najsilniejszych boss?w, jacy st?paj? po arenach i twoje bankowe konto p?ka w szwach od nadmiaru kryszta?owych monet nie musisz martwi? si?, ?e osi?gn??e? wszystko, co do osi?gni?cia by?o. Z ka?d? now? aktualizacj? wprowadzane s? nowe tereny, przedmioty, zadania czy inne nowo?ci, kt?rych ilo?? niejednokrotnie sprawia, i? wirtualnym postaciom biegaj?cym po tibijskich chodniczkach kr?ci si? w g?owie z zachwytu, a ciekawo?? ich u?ytkownik?w jest na tyle du?a, ?e wystarczy do tego, by pozostali oni online jeszcze kilka tygodni d?u?ej.
Wywiad z Batisem nt. Eternal Kingdoms.
Sco: Witam, czy zechcesz udzieli? wywiadu dla gazetki tnpl - luty?
Batis: Witam, oczywi?cie.
Sco: Porozmawiamy o projekcie EK. Jaki jest sk?ad zespo?u?
Batis: Aktualnie jest nas malutko, st?d ca?y okres pracy si? wyd?u?a. Gdyby podliczy? osoby, kt?re co? robi? to mo?naby je policzy? na palach u jednej r?ki. Wi?kszo?? os?b z tego "pierwszego" EKju? si? tym nie zajmuje. Brakuje nam pisarza, kt?ry tworzy?by questy, a tak to ca?o?? spada na abc, kt?ry pisze questy w swoim, jak on to nazywa, "magicznym zeszyciku" i p??niej przelewa je na komputer i LUA. Opr?cz niego jest jeszcze Santo i ja, wi?c na brak pracy nie narzekamy ; )
Sco: Wiemy, i? by? wyciek mapy EK do internetu, czyja to by?a wina?
Batis: Pierwszy temat zosta? za?o?ony na otsofcie, tam "lekko zedytowan?" wrzuci? j? jeden z moderator?w. Mimo szybkiej reakcji administrator?w, kt?rzy na pro?b? usuneli temat, kilka os?b zd??y?o j? pobra? na dysk. A wiadomo jak to jest w sieci, co raz trafi?o ju? w niej zostaje. Tak mapa rozesz?a si? po wszystkich forach i na niekt?rych z nich jest do dzisiaj. Ale po przeanalizowaniu sprawy s? plusyi minusy tego zaj?cia.
Sco: Dlaczego ten kto? to zrobi??
Batis: To raczej pytanie nie do mnie Jak to napisa?, nie by?a ju? mu potrzebna.
Sco: Kto to by? i sk?d mia? dost?p do mapy?
Batis: Najprawdopodobniej by? to jeden z by?ych za?o?ycieli EK, nie chce tutaj rzuca? nickami. Uzna? on mape za swoj? w?asno?? i wys?a? j? swojemu koledze, kt?ry wrzuci? j? do sieci.
Sco: Czy pozmieniali?cie co? w mapie?
Batis: Oczywi?cie, i to nie jedno. Na aktualnej mapie EK nie znajdziecie ?adnego starego miasta. Wszystko zosta?o zmienione. W dodatku powsta?y nowe tereny, a stare zosta?y zedytowane. Wi?c mapa, kt?ra jest w sieci b?dzie si? znacznie r??ni? od tej kt?ra jest aktualna.
Sco:Wiemy, ?e dysponujecie ?wietn? map?, buduj?c? klimat projektu. Zastanawiam si?, czy s? jakie? inne elementy pe?ni?ce to zadanie - questy, NPC, skrypty?
Batis: Questy, NPC - to jest to na czym g??wnie nam zale?y, aby gra nie by?a monotonna i nie ogranicza?a si? do zdobywania poziomu. B?dzie fabu?a z kt?r? wi??e si? du?o quest?w, d?ugich quest?w... Wi?cej o niej mo?ecie przeczyta? w naszej zapowiedzi. Nie b?dziemy narzuca? jak kto ma gra? to b?dzie zale?a?o od indywidualnego podej?cia czy gracz b?dzie gra? fabularnie czy zwyczajnie, wbij?c kolejne poziomy i robi?c questy skrzynkowe. Jednak jak ja bym mia? zadecydowa?, to mog? wam zagwarantowa?, ?e warto i?? drog? fabularn?.
Sco: Opowiesz w skr?cie o skryptach, jakie znajdziemy na otsie?
Batis: Pozwole sobie tutaj skopiowa? cz??? mojej wypowiedzi do poprzedniej gazetki.: Mimo, i? zrezygnowali?my z 2 g??wnych system?w, kt?re cechowa?y Eternal Kingdoms, wprowadzili?my 2 nowe, mniej znacz?ce w ca?ej rozgrywce (aczkolwiek wa?ne). Znajdziecie u nas transformacje, kt?ra wyst?puje u druida. Jako wilko?ak walczy w zwarciu, szybko zadaj?c ?mierciono?ne ciosy pazurami(nowe bronie - clawy, pod fista), a jako kobra, potrafi parali?owa? i atakowa? na odleg?o?? trucizn?, ponadto w magicznej formie ma zwi?kszona si?? obra?e? magicznych. Drugim systemem to pet system. Ze wzgl?du na fakt, ?e na Ek b?dzie mi?dzy innymi ca?kowicie nowa profesja "czarownik", stworzyli?my dla niej system pet?w, kt?ry pozwala przywo?ywa? piekielnych pomocnik?w do walki u naszego boku. Ju? od niskiego levelu, b?d? nam towarzyszy? i walczy? dla nas, a tak?e awansowa?, co prze?o?y si? na ich statystyki. B?dziemy mogli tak?e podleczy? naszego peta, kosztem soul'i, a je?li zginie b?dziemy musieli niestety troch? si? postara?, by go przywr?ci? do ?ycia.
Sco: Jak oceniasz zainteresowanie serwerem, czy przyci?gnie du?o graczy?
Batis: Aktualnie nie ma co pisa? na ten temat, praca trwa to nie oczekujemy wielkiego zainteresowania ze strony graczy. Wa?ne, ?e gracze wiedz?, ?e jest ponownie EK. "Kampanie reklamow?" zaczniemy przed startem aby ponownie wzbudzi? zainteresowanie graczy. A co do graczy to liczmy na powt?rk? startu EK. Serwer si? wyr??nia od innych typu rl i evo. S?dzimy, ?e znajdzie si? dosy? du?a grupa os?b kt?ra b?dzie odwiedza?a nasz serwer regularnie.
Sco: Jakby? zach?ci? graczy do gry na ek?
Batis: No co tutaj du?o pisa?, to gracz musi si? zainteresowa? projektem, my mo?emy jedynie stara? si? jak najbardziej go zaciekawi?. My?l?, ?e odpowiedni b?dzie tutaj link do zapowiedzi, gdzie znajdziecie wi?cej informacji:http://tibia.net.pl/zapowiedzi/513949-eternal-kingdoms-legenda-ktora-wiecznie-trwa.html
Sco: Czy w projekcie znajdziemy toturtial lub rookgaard?
Batis: Znajdziemy rookgaard. Ju? tam zostaniemy wprowadzeni w fabu?e. Nie zabraknie te? quest?w. Po osi?gni?ciu 10 poziomu bedziemy mogli opu?ci? wysp?. Zdradz? wam, ?e w p??niejszym etapie b?dziemy wraca? na ni?... ale ju? wi?cej nic nie powiem.
Sco: Zdradzisz nam, ile wa?y mapa?
Batis: 34 mb i ci?gle si? rozwija.
Sco: Jaka jest twoja rola w tym projekcie?
Batis: Zajmuje si? grafik?, stron? www, forum + czasem do?o?e co? od siebie do mapy. Zajmuje si? r?wnie? kwestiami organizacyjnymi. Aktualnie zajmuje si? accmakerem.
Sco:Czy posiadacie ju? swoj? stron? internetowa/acc maker?
Batis:Aktualnie mamy uruchomione forum, na dniach pojawi si? strona projektu na kt?rej b?d? umieszczane informacje. Acc maker jest ju? prawie uko?czony ale b?dzie udost?pniony dopiero jak b?dziemy mieli wszystko dopi?te na ostatni guzik. Oczywi?cie wszystko b?dzie dost?pne pod adresem: .
Sco:Opowiesz nam o czym? innowacyjnym, czego nie publikowali?cie?
Batis: Raczej wszystko jest opublikowane, na chwile obecn? nie planujemy dodawa? jaki? wi?kszych system?w.
Sco:Na pewno? Nasi czytelnicy oczekuj? wi?cej! =D
Batis: Na pewno.
Sco: Kim s? Abc, iSanto?
Batis: Abc jest od pierwszej edycji Eternal Kingdoms, to on najwi?cej czasu i si?y wk?ada w projekt. Ca?a aktualna fabu?a pochodzi od niego. Jest mapperem, pisarzem i osob? od LUA, 3in1. ISanto to mapper, g??wnie zajmuje si? remake, lecz czasem tworzy te? nowe miejsc?wki. Sczerze m?wi?c, aktualnie nie dzielimy si? na za?o?ycieli itp, jest to nam nie potrzebne. Ka?dy wie co ma robi? i robi to.
- Gazetka do pobrania w formacie PDF
Witajcie drodzy u?ytkownicy forum Tibia.net.pl!
Pragniemy Wam dzi? przedstawi? owoc ostatnich 3 tygodni prac Zespo?u Redaktorskiego, w sk?adzie:
Redaktor naczelny – Aramiszon;
Redaktorzy: Sco, Xervin, Beoska;
Redaktor, bior?cy po?redni udzia? w pracach nad Gazetk?: Reddyslaw;
Szata graficzna: Zepri, Eturl Sous.
Redaktorzy: Sco, Xervin, Beoska;
Redaktor, bior?cy po?redni udzia? w pracach nad Gazetk?: Reddyslaw;
Szata graficzna: Zepri, Eturl Sous.
W tym numerze:
- „Zmiany kadrowe i wizerunkowe na Forum.” – artyku? autorstwa Aramiszona;
- „Co w kadrze piszczy ?” – wywiad z Matre, globalnym moderatorem Forum autorstwa Xervina;
- „Tajemnice Liberty Bay.” – opis jednego z najwa?niejszych tibijskich miast autorstwa Beoski;
- „Fenomen Tibii” – artyku? autorstwa Beoski;
- „Per aspera ad astra.” – wywiad z Batisem, tw?rc? projektu Eternal Kingdoms autorstwa Sco;
- Rozstrzygni?cie konkursu multimedialnego.
Witajcie
Nadszed? marzec, wi?c czas na drugie pod moim nadzorem wydanie Gazetki TNP i podsumowanie lutego na naszym Forum.
Okres pr?bny pomy?lnie zdali: Reddyslaw, eLeXo oraz DanJ93. Nowi moderatorzy zwarci i gotowi przyst?pili do dzia?a?, dzi?ki nim Forum skutecznie walczy z przejawami ?amania regulaminu.
W ramach „Konkursu Raporterskiego” nowym „Aktywnym” zosta? Marolz. Po?egnali?my natomiast osoby, kt?re nie zas?ugiwa?y na t? rang? za wzgl?du na cz?stotliwo?? obecno?ci na Forum i sw?j udzia? w jego ?yciu.
Zanotowali?my tak?e 2 mniejsze zmiany w sposobie funkcjonowania Forum:
Dodano nowy punkt regulaminu dzia?u Tnet – Bash. Od dzi? mamy bardziej na wzgl?dzie dobro os?b, wykupuj?cych reklamy na Forum i nie ?miejemy si? z tre?ci zamieszczanych przez nich og?osze?.
Uruchomiono serwer CS 1.6. Wszelkie informacje pod linkiem:
http://tibia.net.pl/counter-strike/531303-informacje-ogolne.html#post1436919
Konkursy prowadzone w ostatnim czasie na Forum:
„Co to za sprite?”
Tak, dobrn?li?my ju? do 60. Edycji tego konkursu. Piecz? nad nim wci?? sprawuje Batis.
„MOTM”
Jeden z najstarszych konkurs?w na Forum jest kontynuowany. Jego organizatorem wci?? jest Zbizu.
„SOTM”
?wietny konkurs dla tw?rc?w sygnatur zn?w powo?any do ?ycia przez Zepriego. W pierwszej edycji udzia? wzi??o 8 uczestnik?w, co nie jest z?ym wynikiem jak na tak d?ugi czas zawieszenia konkursu.
„Walki paintowc?w”
Pierwsza edycja konkursu, kt?rego organizatorem jest jego pomys?odawca – Athushi, zgromadzi?a 15 uczestnik?w, wi?c konkurs cieszy si? du?ym zainteresowaniem.
„Najlepszy raportuj?cy”
Przez ostatni miesi?c ?mudnie zlicza?em raporty ka?dego z Was, by wy?oni? najlepszego raportuj?cego na TNP. Uda?o si? – gratulujemy wszystkim zwyci?zcom, kt?rych znajdziecie pod tym linkiem:
[WYNIKI] Konkurs raporterski ! - Tibia.net.pl
Witaj! Zechcia?by? udzieli? wywiadu dla Gazetki Tibia.net.pl?
Odp: Pewnie.
A wi?c zacznijmy. Na pocz?tek powiedz co? o sobie - zdrad? nam swoje imi?, wiek, zainteresowania...
Odp: A wi?c na imi? mi Mateusz i mam 23 lata. Do moich zainteresowa? nale?? g??wnie gry mmo (taaak jestem maniakiem xd), czasami zdarza mi si? odej?? od komputera na d?u?sz? chwil?, do moich zainteresowa? spoza ?rodowiska komputerowego zaliczy?bym akwarystyk? oraz tenis sto?owy.
Jaki jest Tw?j ?yciowy cel? Czy masz ju? jakie? konkretne plany na przysz?o???
Odp: M?g?bym napisa?, ?e moim celem w ?yciu jest za?o?enie rodziny i bycie szcz??liwym, jednak tak nie jest. Nie to, ?e nie chc? by? szcz??liwy, ale wol? sobie ?y? wed?ug w?asnych zasad, a nie tych, kt?re narzuca mi ?rodowisko. ?yj? z dnia na dzie? czekaj?c na to co przyniesie los bez wi?kszych plan?w na przysz?o??.
Schodz?c do tematu rodziny, znalaz?e? ju? swoj? drug? po?ow??
Odp: Jeszcze nie pozna?em tej "w?a?ciwej".
Jaka wed?ug Ciebie powinna by? ta "w?a?ciwa"? Innymi s?owy jaki jest Tw?j idea? kobiety. ; )
Odp: Hmm... Poci?gaj?ca uroda z nutk? niewinno?ci w oczach, ?redniego wzrostu, zgrabne nogi, mo?e by? ruda, brunetka, blondynka - oboj?tne w sumie, byle w?osy nie by?y za kr?tkie. Musi by? otwarta i szczera, ale nie arogancka i zarozumia?a. Taka, kt?ra zaakceptuje moje wady i pokocha zalety (gry mmorpg! haha). Lojalna wobec mnie, wspieraj?ca w momentach zw?tpienia.
OK, zostawmy ju? Twoje ?ycie osobiste, przejd?my do kilku pyta? bardziej na luzie. ; ) Masz okazj? zaprosi? na kolacj? jedn? gwiazd? show biznesu (niekoniecznie musi by? to osoba naszej narodowo?ci). Kogo wybierasz i dlaczego?
Odp: Spotka?bym si? z Rihann? i powymienia? do?wiadczeniami S&M. A tak na serio to nie mam poj?cia, poniewa? nie siedz? w show biznesie, chyba nie mia?bym wsp?lnych temat?w z "gwiazdami".
Gdyby? wiedzia?, ?e za chwil? na reszt? ?ycia wyl?dujesz na bezludnej wyspie i m?g?by? wzi?? ze sob? tylko jedn? rzecz, co by? zabra??
Odp: Pewnie jakie? krzesiwo tak jak to uczy Bear Grylls w szkole przetrwania. ^^
TIBIA
Kiedy dowiedzia?e? si? o tej zacnej grze o nazwie Tibia, co takiego zwr?ci?o Twoj? szczeg?ln? uwag? kiedy zacz??e? gra? i dlaczego postanowi?e? "zosta? na d?u?ej"?
Odp: Tibi? pokazali mi koledzy w liceum 2004 roku. Najciekawsz? rzecz? by?a mo?liwo?? konfrontacji z lud?mi z ca?ego globu, gdy? by?a to moja pierwsza gra mmo. Zosta?em na d?u?ej poniewa? najpro?ciej w ?wiecie si? wci?gn??em. Dla mnie by? to zupe?nie nowy/inny ?wiat od tego rzeczywistego.
Jakie by?o Twoje najwi?ksze osi?gni?cie w Tibii? Wysoki lvl, skille czy mo?e by?e? w posiadaniu jakiego? rzadkiego przedmiotu?
Odp: Moim najwi?kszym osi?gni?ciem jest Knight o nicku Matreox na Neranie z zaledwie 110 lvlem. Natomiast pierwsz? postaci? jak? gra?em by? Sorcerer o nicku Suchy-Magic na ?wiecie Aldora, jednak postanowi?em si? "zrookowa?" na 76 lvlu, by?o to za czas?w Tibii 7.6. Niestety nie posiada?em ?adnego rare itemka.
Czy grafika 2D Ci nie przeszkadza? Niekt?rzy m?wi?, ?e jest to najs?absza cz??? gry, a inni, ?e w?a?nie to dodaje Tibii jedynego w swoim rodzaju uroku. Co Ty o tym my?lisz?
Odp: Mog? narazi? si? na krytyk?, ale ?mieszy mnie jak kto? pisze w stylu "jak mo?na gra? w Tibi? przecie? tam s? same kwadraty". Grafika 2D ma sw?j urok, a sama Tibia to niesamowita gra jak na mo?liwo?ci graficzne w tej dziedzinie.
Czym wed?ug Ciebie Tibia przyci?ga najbardziej? Wspomnian? we wcze?niejszym pytaniu grafik?, innowacyjnymi systemami czy sam? rozgrywk??
Odp: Ta gra jest jedyna w swoim rodzaju. Przyci?ga stylem wykonanych grafik, balansacj? postaci oraz niepowtarzalnym klimatem.
Kt?ry protok?? Tibii by? wed?ug Ciebie najlepszy?
Odp: Najlepsz? wersj? by?a tibia 7.6, poniewa? liczy? si? tzw. skill pvp i mimo, ?e kto? mia? ni?szy lvl m?g? liczy? na swoje umiej?tno?ci w walce i uciec bez problem?w, a nawet pokona? teoretycznie lepszego od siebie przeciwnika. Jednak update'y wprowadzone p??niej nie przeszkadza?y mi zbytnio, uwa?am, ?e by?a to konieczno?? dla Cipsoftu w celu zdobycia nowych graczy, ka?da firma chce si? rozwija?. Kolejne wersje zdecydowanie u?atwia?y rozgrywk? wszystkim graczom.
Preferujesz RL Tibi? czy wolisz OTS'y?
Odp: Na ots'ach za du?o nie gra?em, wybra?bym rl tibi?, ots'y za cz?sto upadaj?.
Kiedy zorientowa?e? si?, ?e istniej? prywatne serwery i co skusi?o Ci? do sprawdzenia co maj? do zaoferowania?
Odp: O istnieniu ots'?w dowiedzia?em si? od znajomego, kt?ry chcia? stworzy? w?asny serwer kilka lat wstecz. Poprosi? o pomoc w stworzeniu takowego i tak w?a?nie zacz??a si? moja przygoda - nie od strony gracza lecz od strony za?o?yciela. Je?li chodzi o moj? przygod? jako gracz to wbija?em przewa?nie na otsy, kt?re polecali mi znajomi.
Zdrad? nam na jakich serwerach gra?e? i kt?ry z nich zainteresowa? Ci? najbardziej?
Odp: Tak jak wspomnia?em wcze?niej na ots'ach nie gra?em za du?o, nie pami?tam ?adnych nazw serwer?w, poniewa? mam s?ab? pami?? do takich rzeczy x)
Czy na dzie? dzisiejszy bierzesz czynny udzia? w tworzeniu jakiego? nowego projektu?
Odp: Ostatecznie przygod? z ots'ami zako?czy?em udost?pniaj?c projekt newline na forum, wi?c nie, nie bior? udzia?u w ?adnym projekcie i na pewno nie b?d? bra? w najbli?szym czasie.
FORUM
W jaki spos?b dowiedzia?e? si? o Forum, co sk?oni?o Ci? do pozostania i zarejestrowania si?? Szuka?e? cz??ci do swojego serwera czy po prostu Forum Ci? zaciekawi?o i postanowi?e? bra? udzia? w jego "?yciu"?
Odp: Szuka?em jakichkolwiek informacji na temat za?o?enia w?asnego ots'a i 'wyl?dowa?em' tutaj na dobre.
Czy od razu po rejestracji wiedzia?e?, ?e b?dziesz walczy? o miejsce w kadrze? Co Ci? sk?oni?o do tego, ?eby spr?bowa? wybi? si? z rangi u?ytkownika?
Odp: Na pocz?tku nie interesowa?a mnie posada w kadrze, dopiero po jakim? czasie, gdy zdoby?em troch? do?wiadczenia w dziedzinie ots'?w zacz??em pomaga? u?ytkownikom w dziale Pomoc z OT, Kurtis poleci? mnie Napsterowi, a on zaproponowa? mi do?? nieoczekiwanie rang? moderatora. P??niej by? awans na globala i rezygnacja z pracy na rzecz forum. Kilka miesi?cy temu Korzonek napisa? do mnie z propozycj? powrotu na moje dawne stanowisko. Zgodzi?em si? i ponownie s?u?? pomoc? u?ytkownikom.
Jak przebiega?a Twoja kariera w administracji Forum? Opiera?a si? na ci??kiej pracy czy mo?e na szcz??ciu?
Odp: Ci??ko opisa? kilka lat dzia?ania na forum. Szcz??cie? Nie s?dz?. Moja kadencja jako moderator/globalny moderator opiera si? na solidnych podstawach pracy na rzecz forum, pracy nie zawsze widocznej, ale potrzebnej.
Masz zamiar w przysz?o?ci stara? si? o wy?sze stanowisko? Manager, mo?e nawet Administrator? Czy po prostu jeste? zdania, ?e 'co ma by? to b?dzie'?
Odp: Dok?adnie. Co ma by? to b?dzie, natomiast je?li dosta?bym propozycj? na managera to zdecydowanie bym j? odrzuci?. Na obecn? chwil? raczej nie jestem odpowiedni? osob? na to stanowisko.
Czy s?dzisz, ?e sumiennie wype?niasz swoje obowi?zki? By?y na Ciebie jakie? powa?niejsze skargi?
Odp: Nie mam sobie nic do zarzucenia, obowi?zki wykonuj? w miar? mo?liwo?ci najlepiej jak potrafi?. Skargi dawno ?adnej nie widzia?em na moj? osob?. Mam nadziej?, ?e to nie przys?owiowa cisza przed burz?.
By? taki moment, kiedy chcia?e? zrezygnowa? ze stanowiska? Kiedy my?la?e?, ?e nie ma sensu hamowa? innych, a Ty nie czu?e? si? na si?ach aby dalej pe?ni? swoj? rol??
Odp: Takich moment?w by?o sporo i do?? cz?sto si? zdarza?y, ale my?l?, ?e nie tylko mi, bo przecie? "ka?dy ma chwil?, ?e ch?tnie by tym wszystkim jebn??". Jednak wierz?, ?e swoj? prac? nigdy nie hamowa?em innych os?b.
Wiemy, ?e opiekujesz si? Supporterami. Czy s? w planach jakie? nabory na pomocnik?w Moderator?w?
Odp: Postanowi?em, ?e tym razem nie b?dzie oficjalnego naboru, b?d? stara? si? wy?apywa? osoby, kt?re wykazuj? si? ponad norm? u?ytkownika i zobaczymy w najbli?szych 30 dniach co z tego wyniknie.
Jaki jest Tw?j stosunek do sp??ki TRO Media?
Odp: Raczej nie za dobry. Obiecali update vBulletin, obiecali portal, obiecali mi?? wsp??prac?... Szkoda si? rozpisywa?, ka?dy niech sobie podsumuje.
Wed?ug Ciebie tera?niejsza kadra to odpowiednie osoby na odpowiednich stanowiskach? S? osoby, kt?re by? awansowa? i te, kt?re by? zdegradowa??
Odp: Raczej tak, nie mam do nikogo wi?kszych zastrze?e?. Czasami niekt?re osoby mog?yby wykazywa? si? wi?kszym opanowaniem, ale wiadomo, ?e nikt nie jest idealny. Je?li ode mnie zale?a?yby awanse to wybra?bym jeszcze jednego globala, poza tym wszystko jest w jak najlepszym porz?dku.
Czy s?dzisz, ?e Forum rozwija si? w wystarczaj?cym tempie i w dobrym kierunku?
Odp: Forum od tre?ci merytorycznej rozwija si? swoim dobrym tempem. Natomiast niestety brakuje wa?nych zmian od strony technicznej. Nie chce zwala? wszystkiego na TRO, bo przecie? mieli?my kilka podej?? do portalu gdy forum jeszcze nie nale?a?o do tej sp??ki, wcze?niej zawalili?my sami, a teraz jeste?my uzale?nieni od nich i musimy liczy? na to, ?e w ko?cu przeprowadz? obiecane zmiany.
Gdyby? mia? sposobno?? zmieni? jedn? rzecz na Forum, co by? wybra??
Odp: Pierwsze co przychodzi mi na my?l to wprowadzenie dawno obmy?lanego portalu.
Dlaczego wed?ug Ciebie u?ytkownicy z tak? oboj?tno?ci? reaguj? praktycznie na ka?dy konkurs? Czy to wina samych konkurs?w, ich autor?w czy jednak u?ytkownik?w, kt?rzy gdyby tylko chcieli, pomogliby jeszcze bardziej rozwin?? Forum?
Odp: Wina le?y oczywi?cie po obu stronach. Autor powinien dopasowa? konkurs tak aby trafi? w jak najwi?ksz? ilo?? u?ytkownik?w, kt?rzy mogliby by? zainteresowani w danych tematach. Z kolei od uczestnik?w wymaga?bym wi?cej zaanga?owania, niekt?re konkursy s? bardzo proste, a i tak ?wi?c? w nich pustki... Aha, przy okazji chcia?bym zaapelowa? do uczestnik?w aby ch?tniej rozdawali podzi?kowania i reputacj? za prowadzenie konkurs?w Czasami jest to jedyna motywacja dla autor?w (w tym tak?e dla mnie), Was to nic nie kosztuje, a my po?wi?camy du?o czasu na przygotowanie dla Was rozrywki.
Jaki jest Tw?j najbardziej i najmniej ulubiony dzia??
Odp: Najbardziej lubi? Hyde Park, prowadzone tam s? coraz lu?niejsze i ciekawsze rozmowy. Je?li chodzi o najmniej ulubiony dzia? to zdecydowanie Pobieralnia z racji tego, ?e trzeba skanowa? pliki i dba? o bezpiecze?stwo u?ytkownik?w, co jest bardzo czasoch?onne.
Jak w skali od 0 do 10 oceniasz og?ln? warto?? merytoryczn? post?w pisanych na Forum?
Odp: Posty usuwane przez kadr? te? liczy?? Xd Oke ?artuj?.. Warto?? post?w oceniam na 6~.
Kt?ry u?ytkownik wed?ug Ciebie pisze najbardziej warto?ciowe posty?
Odp: Wymieni? 3 osoby: Beoska, Kazia, Sco.
Og?lnie
Tak dotarli?my do ko?ca naszego wywiadu. Chcia?by? na koniec co? powiedzie?, mo?e kogo? pozdrowi??
Odp: Pozdrawiam Eturla Sousa, Kazi?, Korzonka, Aramiszona, Vxr, Artsa18, Athushiego, Batisa, DanJ93, Dublera, eLeXo, Help3Ra, Reddyslawa, wujusha, Xanost?, zbizu, Beosk?, Don Dawido, ExMexa, Oskara, Sco, Zepri, Kate Sayuki, Firefliesa, Ny?, Marcina24, Blackq, Kikimor?, Kurtisa, Veana, Rahima, Speedera, Quepas?, Koybiego, Vraela, Napstera, Ivelliosa, Dechalola, Magic Hereosa oraz oczywi?cie Ciebie jak i wszystkich u?ytkownik?w, kt?rym uda?o si? doczyta? ten wywiad do ko?ca. xd
Ja r?wnie? Ciebie pozdrawiam i dzi?kuj? za wywiad, to by?a czysta przyjemno??.
"Siedz?, pij?, lulki pal?, ta?ce, hulanka, swawola;
ledwie karczmy nie rozwal?, cha cha, chi chi, hejza, hola!"
A.Mickiewicz, "Pani Twardowska".
Tym jak?e pozytywnym cytatem, nawi?zuj?cym swoim beztroskim i hulaszczym klimatem do atmosfery karaibskich mordowni XVIII wieku rozpocz?? pragn? spotkanie z Wami w niniejszym, nieco innym ni? zwykle artykule. Usi?d?cie wygodnie, wyobra?cie sobie, i? p?yniecie w ko?ysanej delikatnymi falami ??dce, a czyste powietrze i intensywny zapach wybornego rumu uderza Was w nozdrza - dzi? ruszamy do Liberty Bay!
Lokalizacja
Liberty Bay usytuowane jest na najwi?kszej z Wysp Shattered - Vandurze, po?o?onej na po?udnie od Thais i na zach?d od Port Hope. Nie jest to bynajmniej samotna wyspa wystaj?ca z bezkresnego morza, majacz?ca na linii horyzontu niczym ostatni ratunek dla zagubionych ?eglarzy. Vandura ma wielu s?siad?w, a mianowicie cztery mniejsze, pustynne wyspy otaczaj?ce j? od p??nocy, po?udniowego-wschodu oraz po?udniowego-zachodu (w tej?e kolejno?ci Meriana, Wyspy Laguny i Wyspa Przyg?d), g?rzyst? wysp? Nargor, kt?ra zaj??a zach?d oraz male?k? Kharos majacz?c? na p??nocnym-zachodzie. No i oczywi?cie od wschodu Port Hope. Samo miasto zlokalizowane jest w po?udniowej i centralnej cz??ci wyspy, zamieszkiwane jest jednak wy??cznie przez bogatych kolonizator?w oraz gubernatora. Pozostali, rdzenni mieszka?cy Liberty Bay zostali wysiedleni poza mury miasta i teraz zajmuj? ca?? zachodni? oraz cz??? p??nocnej cz??ci wyspy paraj?c si? rolnictwem.
Nie ulega w?tpliwo?ci, i? tw?rcy Tibii wielokrotnie wykazali si? ogromn? wyobra?ni?, a ca?y proces tworzenia gry kosztowa? ich niema?o kreatywno?ci, nieuczciwie by?oby jednak rzec, ?e ca?? fabu?? i wszystkie miasta, g?ry, doliny, wyspy czy sta?e l?dy kreowali sami, od podstaw. Istnieje w ?wiecie Tibii kilka miejsc, kt?re nie wyp?yn??y prosto z pe?nych pomys??w g??w pracownik?w CipSoftu, o nie! S? to wzorowane na tych obecnie b?d? ongi? wyst?puj?cych w rzeczywistym ?wiecie lokacje b?d? ca?e obszary, kt?re czerpi? tylko szczypt? b?d? ca?e gar?cie z cudzej historii, by stworzy? swoj? w?asn?. I do takich w?a?nie pozycji zalicza si? Liberty Bay, Per?a M?rz Po?udniowych, kolebka rumu i zabawy, miejsce atakowane przez pirat?w w najmniej oczekiwanym momencie. Zaraz, moment... Czy czego? Wam to nie przypomina...? Chwileczk?, mamy fur? butli rumu, mamy pi?kne, po?udniowe s?o?ce i piaszczyste pla?e, mamy bogate miasto z gubernatorem na czele, najazdy pirat?w r?wnie? w pakiecie... No tak, oczywi?cie! Karaiby!
Podobie?stwa
- Eleonore Silverhand jest wra?liw?, pi?kn? c?rk? gubernatora Liberty Bay, po uszy zakochan? w Raymondzie Strikerze. Niestety, dziewcz? niezbyt szcz??liwie ulokowa?o swoje dziewicze uczucia - Striker jest kapitanem pirat?w z Meriany, a jej ojciec, Percy Silverhand, uwa?a pirat?w za wrog?w swoich oraz ?wiata i pragnie ich ca?kowitego unicestwienia. Jego niech?? i wieczne posy?anie na szafot swoich kamrat?w nie pozostaje bez echa, gdy? piraci odp?acaj? si? gubernatorowi najazdami na wysp? oraz miasto, rabuj?c i ?upi?c wszystko, co si? da - ze z?otem i rumem na czele, oczywi?cie. Czy panuj?ca na Vandurze sytuacja nie przypomina nam historii ze znanego filmu, Piraci z Karaib?w? To tam po raz pierwszy zetkn?li?my si? z pi?kn? c?rk? gubernatora zakochan? w kowalu, kt?ry p??niej sta? si? piratem - jednym z tych pirat?w, kt?rych ci?g?e najazdy niepokoi?y lokat? peruk? na g?owie Weatherbey'ego Swanna.
- Wi?kszo?? rdzennych mieszka?c?w Liberty Bay ?yje w skrajnej biedzie i n?dzy poza murami wielkiego miasta, utrzymuj?c si? z ogromnych plantacji trzciny cukrowej w zachodniej cz??ci wyspy. Sama trzcina nie jest oczywi?cie zbyt popularna w tibijskiej gospodarce rynkowej, ale rum, kt?ry mieszka?cy Vandury z niej wytwarzaj? cieszy si? ogromnym wzi?ciem i popyt na niego nie spada. Czyni to Liberty Bay najwi?kszym eksporterem tego? szlachetnego trunku w ca?ym kr?lestwie Kr?la Tibianusa III oraz w ca?ym ?wiecie Tibii, ale jest r?wnie? powodem cz?stych najazd?w pirat?w z?aknionych darmowego zaopatrzenia w ten znakomity alkohol. Je?li zajrzymy do naszych ksi??ek historycznych i poszukamy w nich pierwszych poda? o rumie dowiemy si?, i? przyw?drowa? on z Indii oraz Chin w rejony Morza Karaibskiego, gdzie tak si? w nim rozsmakowano, ?e rozpocz?to masow? produkcj?. Sta?o si? to oczywi?cie przyczyn? rozkwitu piractwa w tamtych rejonach. Popularno?? rumu w Ameryce sta?a si? tak wielka, i? w po??czeniu z zapotrzebowaniem na cukier spowodowa?a pojawienie si? niewolnictwa - kto? przecie? musia? uprawia? ogromne pola trzciny cukrowej, kiedy mo?ni panowie liczyli wp?ywaj?ce do skarbc?w zyski. Czy? nie brzmi podobnie?
- Przegl?daj?c stare doniesienia o dziwnych wydarzeniach na karaibskich wyspach mo?na wysun?? si? ze spostrze?eniem, ?e umieszczenie Demona w tajemniczym pokoju na Liberty Bay r?wnie? zosta?o zainspirowane sytuacj? z rzeczywisto?ci. Jak mo?emy przeczyta? na jednej ze stron opisuj?cych niewyja?nione zjawiska: W pa?dzierniku 1995 roku na posterunek policji w Canovanas na karaibskiej wyspie Puerto Rico zg?osi? si? Luis Guadaloupe i poinformowa? oficera dy?urnego o dziwnym stworzeniu, na kt?re natkn?? si? podczas spaceru. "To co? by?o okropne" - m?wi? Guadaloupe - "...wygl?da?o jak diabe?. Mia?o oko?o p??tora metra wysoko?ci i wielkie, wyd?u?one czerwone oczy. Porusza?o si? jak kangur, skacz?c na dw?ch mocnych tylnych nogach i co chwila wystawia?o z pyska d?ugi i ruchliwy j?zor". Doda?, ?e stworzenie by?o szare, chocia? sam grzbiet zdawa? si? zmienia? kolor. Wydziela?o te? bardzo nieprzyjemny od?r, przypominaj?cy nieco zapach siarki. Smr?d siarki kojarzony z piek?em, wygl?d diab?a, czerwone ?lepia ziej?ce w ciemno?ci... Ile? szczeg???w ??cz?cych tajemnicz? istot? z karaibskiej wyspy z Demonem przebywaj?cym w komnacie na Vandurze, do kt?rej nie ma dost?pu!
- Podobnie jak w przypadku dawnej stolicy Jamajki, Port Royal, nazwa Liberty Bay w odniesieniu do sytuacji we? panuj?cej jest przepe?niona smutn? ironi?. Port Royal, co w przet?umaczenie na j?zyk polski oznacza Kr?lewski Port, sta?o si? g??wn? siedzib? pirat?w oraz kryj?wk? z?odziei, paser?w i rzezimieszk?w ca?kowicie przecz?c wspania?ej nazwie dumnego miasta. Liberty Bay za? znaczy ni mniej, ni wi?cej ni? Zatoka Wolno?ci - doprawdy, c?? to za wolno??, kiedy rdzenni mieszka?cy wyspy zmuszeni s? harowa? niczym byd?o na polach trzciny, podczas gdy mo?ni panowie rezyduj?c w luksusowych domach w p??nocnej cz??ci miasta nie musz? robi? nic poza uwielbianiem samych siebie...?
Jak podoba?a Wam si? podr?? do stolicy rumu i karczemnego wywijania ho?ubc?w na sto?ach w rytm starych, dobrych koncertyn? Czy ko?ysana morskimi falami ??dka nie przyprawi?a Was o zbytnie md?o?ci, kt?rymi przyozdobili?cie buty s?siada siedz?cego obok?
To na sw?j spos?b fascynuj?ce, kiedy graj?c w star?, dobr? Tibi? odkrywa? mo?na w niej szczeg??y zaczerpni?te ze ?wiata rzeczywistego. Takich drobiazg?w jest znacznie wi?cej, szukajcie wi?c! Bawcie si? t? gr? i czerpcie z odszukiwania drobnostek przyjemno??! Zag??bcie si? w histori?, dowiedzcie si? nowych, fascynuj?cych rzeczy nie tylko o grze, kt?ra nami?tnie wype?nia Wasz czas, ale r?wnie? o otaczaj?cym Was ?wiecie! A mo?e ju? to zrobili?cie? Mo?e znacie legendy o morskich potworach, kt?re wygrzebali?cie przez przypadek w jakich? ksi??kach, a kt?re zdaj? si? pasowa? do tibijskich uk?adanek...? Koniecznie podzielcie si? z nami swoj? wiedz? i spostrze?eniami! A mo?e jest miejsce, kt?re jeszcze chcieliby?cie odwiedzi?...?
Ahoj, kamraci! Do zobaczenia w nast?pnej podr??y.
Rok 1997. Czw?rka m?odych student?w informatyki o d?wi?cznych, niemieckich nazwiskach B?rzs?nyi, L?bke, Schlott i Vogler zako?czy?a w?a?nie pierwsz? wersj? swojego projektu gry MMORPG. Nazwali j? Tibia. By?a to niedopracowana, niekomercyjna ods?ona czego?, co prawdopodobnie w zamiarach mia?o by? tylko prototypem gry, a co z czasem sta?o si? jedn? z najpopularniejszych rozrywek dostarczanych nam przez przeka?nik zwany Internetem.
Dlaczego, pomimo tak d?ugiego czasu istnienia, pomimo tylu wad i niedoci?gni??, jakie posiada, pomimo skandali nag?a?nianych wok?? niej przez media Tibia w dalszym ci?gu niezmiennie utrzymuje si? na swoim stanowisku jednej z najpopularniejszych darmowych gier online? To pytanie chodzi po g?owie zapewne nie tylko mi, ale r?wnie? innym przedstawicielom rasy ludzkiej, kt?rzy na swoim koncie maj? udzia? w du?o lepszych i ciekawszych projektach gier RPG ni? ta nieszcz?sna, dwuwymiarowa "ko?? piszczelowa".
To ciekawe, jak ta gra uwodzi ludzi. Niczym kiczowate filmy Bollywoodu, czy przesycone z?otymi ornamentami rokokowe malowid?a Tibia budzi pocz?tkowo uczucie zniesmaczenia. Nasze poczucie estetyki odrzuca tandeciarstwo pod postaci? grafiki tworzonej w bitmapach, zerow? fabu?? i niewyr??niaj?ce si? niczym elementy typowego MMORPG, kt?re i tak por?wna? mo?na do kiepskich karykatur cz??ci sk?adowych prawdziwego fantasy. Tak jak na Zakopia?skich Krup?wkach dostajemy kartk? ze swoj? podobizn? narysowan? przez niewprawnego artyst?, tak i w tym wypadku kto? podsuwa nam pod nos parodi? gry i czeka na opini?. Twarze nasze wykrzywia grymas niemego zniech?cenia, usta uk?adaj? si? w s?owa "co to do cholery jest...?!" i ju?, ju? chcemy pozby? si? tego szkaradztwa z naszych r?k, ju? chcemy i?? dalej do naszych zaj??, du?o ciekawszych ni? to, co nam podano, ju? niemal wyci?gamy r?k? do kosza, kiedy coraz wi?cej szczeg???w owego szkicu przyci?ga nasz? uwag?. Mo?e nos faktycznie jest za du?y, oczy zbyt w?skie, a usta wygl?daj? jak dwa dorodne kawa?ki szynki rozwa?kowane popsutym walcem, lecz mimo wszystko jest jaki? urok w tym portrecie.
Submarian said:Tibia nie znudzila mi sie tak szybko jak Call of Duty czy GTA. Zapewne spora w tym zasluga update'ow, tych dwoch czy trzech na rok...
Tibia od pocz?tk?w swojego istnienia przesz?a bardzo d?ug? drog?; od male?kiej, nikomu nieznanej gierki, kt?rej grafika opiera?a si? na pojedynczych pixelach, poprzez rosn?c? w si?? i popularno?? MMO~, na obecnej, wysokiej pozycji w?r?d gier online ko?cz?c. Wszyscy doskonale wiemy, ?e gra 2D nigdy nie dor?wna grze 3D, lecz ci?g?e zmiany, jakie CipSoft wprowadza w swoim pierwszym, dziewiczym tworze, staranno??, z jak? stara si? urozmaici? graczom poznawanie Tibii od podstaw i poleganie na opinii graczy, kt?rych pomys?y cz?sto wprowadzane s? do pixelowego ?wiata sprawiaj?, ?e Tibia nie stoi w miejscu tak, jak inne gry, w kt?rych wszystko zosta?o ju? powiedziane. Nie jest konieczne wydawanie nowych, ulepszonych wersji, jednej dro?szej od drugiej, nie jest konieczne pozostawianie graczy w pe?nej irytacji niepewno?ci, czy pojawi si? w ko?cu co? niespodziewanego i nowego. Je?li wykona?e? wszystkie trudne questy, zdoby?e? magiczne artefakty, pokona?e? najsilniejszych boss?w, jacy st?paj? po arenach i twoje bankowe konto p?ka w szwach od nadmiaru kryszta?owych monet nie musisz martwi? si?, ?e osi?gn??e? wszystko, co do osi?gni?cia by?o. Z ka?d? now? aktualizacj? wprowadzane s? nowe tereny, przedmioty, zadania czy inne nowo?ci, kt?rych ilo?? niejednokrotnie sprawia, i? wirtualnym postaciom biegaj?cym po tibijskich chodniczkach kr?ci si? w g?owie z zachwytu, a ciekawo?? ich u?ytkownik?w jest na tyle du?a, ?e wystarczy do tego, by pozostali oni online jeszcze kilka tygodni d?u?ej.
Submarian said:(...) tym bardziej ze mozna spotkac wiele naprawde fajnych osob, z ktorymi mozna pozniej spotkac sie na jakiejs imprezie. ;d
Wiek XXI wraz z rozwojem technologii przyni?s? nam Internet, a ten za? umo?liwi? nam poznawanie ludzi poprzez wszelkiego rodzaju komunikatory, czaty czy inne zabawki s?u??ce do wymiany zda? i pogl?d?w. Tibia pozwala na swobodn? rozmow? pomi?dzy graczami podobnie jak inne gry posiadaj?ce minichaty, w zamy?le stworzone zapewne jako u?atwienie handlu, zwykle wykorzystywane po prostu do lu?nej, niezobowi?zuj?cej konwersacji. Tak bywa w wi?kszo?ci gier typu multiplayer: Lineage2, Runescape, MU, World of Warcraft... Wida? jednak magia Tibii sprawia, i? ludzie lgn? do niej jak mr?wki do miodu. Wsp?lne wyprawy na questy i emocje im towarzysz?ce, wsp?lne polowania na coraz silniejsze potworki, odkrywanie tajemnic G??wnego Kontynentu i nie tylko, w ko?cu rozmowy na tematu niezwi?zane z gr?, komentowanie bie??cych sytuacji w otaczaj?cym graczy spo?ecze?stwie podczas ?wiczenia umiej?tno?ci... To wszystko sprawia, i? ci??ko odej?? od monitora komputera cho?by na chwil?, ?eby nie uroni? ani fragmentu rozmowy towarzyszy stoj?cych obok. Ile? jest przypadk?w, kiedy ludzie znaj?cy si? z wirtualnego ?wiata Tibii z czasem przenosz? stopie? znajomo?ci o szczebel wy?ej i spotykaj? si?, wymieniaj? numerami telefon?w, nie jednokronie odnajduj?c po?r?d tibijskich towarzyszy broni bratnie dusze czy dobrych przyjaci??? A mo?e s? r?wnie? sytuacje, kiedy w?a?nie przez Tibi? ludzie poznaj? mi?o?? swojego ?ycia i wi??? si? ?wi?tym w?z?em ma??e?skim nie tylko po to, by szczyci? si? pi?knym, ?lubnym Outfitem...?Szandr said:To gra ktora ma dusze i potrafi wciagnac nie tylko sama fabula, ale i poznawaniem ludzi.
Je?li w wyszukiwarce allegro wpiszemy fraz? "Tibia", zostanie nam wy?wietlonych ?adnych kilka stron z ofertami sprzeda?y item?w i pieni?dzy z gry, kont premium, recover key'?w, bot?w, a nawet odpowiednio wyszkolonych i wyposa?onych postaci. Ceny s? r??ne, zale?ne od ?wiat?w b?d? wyceny sprzedaj?cych, przegl?daj?c jednak oferty nietrudno zauwa?y?, i? na Tibii mo?na nie?le zarobi?. Dobrze wytrenowany charakter z wysokim poziomem do?wiadczenia mo?e zarobi? sporo z?otych monet podczas polowa?, tak samo jak zdoby? je mo?e sprzedaj?c zdobyte podczas ?ow?w przedmioty. Kiedy ju? uzbiera odpowiedni? ilo?? tibijskiej waluty, kiedy ju? stosy kryszta?owych monet pi?trz? si? w jego depozycie i b?agaj? swoim blaskiem o wydanie, kiedy ju? nie ma ich na co wydawa?... Wtedy w?a?nie delikwent mo?e je bez problemu wystawi? do sprzeda?y na serwisach aukcyjnych, gdzie te rozchodz? si? jak ?wie?e bu?eczki rozchwytywane przez z?aknionych pixelowych pieni??k?w graczy. 10k mo?e nie kosztuje nabywcy maj?tku, a wystawiaj?cy nie zarabia na pojedynczych sztukach wielkich pieni?dzy, kiedy jednak zsumuje si? zysk ze wszystkich sprzedanych stos?w, bior?c pod uwag? fakt, i? niejednokrotnie jedna osoba licytuje kilka z nich, wynik jest znacznie bardziej zadowalaj?cy. Dla przedsi?biorczego Tibijczyka, oczywi?cie, a takich, okazuje si?, nie brakuje.Submarian said:Tibia przynosi mi juz tylko korzysci materialne.
O nie, z pewno?ci? Tibia nie jest zwyczajn? gr?. Zapewne ma tak? sam? ilo?? fan?w co antyfan?w, nagonka na ni? nie ustaje podsycana reporta?ami na temat uzale?nie? od komputera i internetu, a m?odzie? wy?miewa jej prymitywno?? i ludzi w ni? graj?cych. Mimo wszystko jednak, pomimo wad, jakie posiada, pomimo ci?g?ego narzekania na b??dy, niedoci?gni?cia i kiepskie pomys?y CipSoftu, pomimo ?atki "rzu? w mam? krzes?em", kt?r? przypi??y Tibii media ludzie ci?gle, niez?omnie rejestruj? nowe postacie, wykupuj? konta premiowane i odwiedzaj? tibijski ?wiat r?wnie cz?sto, co w?asne toalety. I z tego, co wok?? niej si? dzieje wida?, ?e popularno?? tej gry nie spadnie zbyt szybko. Wszak nie wa?ne CO m?wi?, wa?ne, ?eby m?wili, czy? nie? A plotki, nawet te niepochlebne, dzia?aj? niczym woda na m?yn niemieckich tw?rc?w, kt?rzy zach?cani ?atwym i przyjemnym zyskiem b?d? jeszcze d?ugo stara? si?, by Tibia nie wypad?a z pami?ci skomputeryzowanego spo?ecze?stwa.Submarian said:Tibia to nie jest zwykla gra.
Wywiad z Batisem nt. Eternal Kingdoms.
Sco: Witam, czy zechcesz udzieli? wywiadu dla gazetki tnpl - luty?
Batis: Witam, oczywi?cie.
Sco: Porozmawiamy o projekcie EK. Jaki jest sk?ad zespo?u?
Batis: Aktualnie jest nas malutko, st?d ca?y okres pracy si? wyd?u?a. Gdyby podliczy? osoby, kt?re co? robi? to mo?naby je policzy? na palach u jednej r?ki. Wi?kszo?? os?b z tego "pierwszego" EKju? si? tym nie zajmuje. Brakuje nam pisarza, kt?ry tworzy?by questy, a tak to ca?o?? spada na abc, kt?ry pisze questy w swoim, jak on to nazywa, "magicznym zeszyciku" i p??niej przelewa je na komputer i LUA. Opr?cz niego jest jeszcze Santo i ja, wi?c na brak pracy nie narzekamy ; )
Sco: Wiemy, i? by? wyciek mapy EK do internetu, czyja to by?a wina?
Batis: Pierwszy temat zosta? za?o?ony na otsofcie, tam "lekko zedytowan?" wrzuci? j? jeden z moderator?w. Mimo szybkiej reakcji administrator?w, kt?rzy na pro?b? usuneli temat, kilka os?b zd??y?o j? pobra? na dysk. A wiadomo jak to jest w sieci, co raz trafi?o ju? w niej zostaje. Tak mapa rozesz?a si? po wszystkich forach i na niekt?rych z nich jest do dzisiaj. Ale po przeanalizowaniu sprawy s? plusyi minusy tego zaj?cia.
Sco: Dlaczego ten kto? to zrobi??
Batis: To raczej pytanie nie do mnie Jak to napisa?, nie by?a ju? mu potrzebna.
Sco: Kto to by? i sk?d mia? dost?p do mapy?
Batis: Najprawdopodobniej by? to jeden z by?ych za?o?ycieli EK, nie chce tutaj rzuca? nickami. Uzna? on mape za swoj? w?asno?? i wys?a? j? swojemu koledze, kt?ry wrzuci? j? do sieci.
Sco: Czy pozmieniali?cie co? w mapie?
Batis: Oczywi?cie, i to nie jedno. Na aktualnej mapie EK nie znajdziecie ?adnego starego miasta. Wszystko zosta?o zmienione. W dodatku powsta?y nowe tereny, a stare zosta?y zedytowane. Wi?c mapa, kt?ra jest w sieci b?dzie si? znacznie r??ni? od tej kt?ra jest aktualna.
Sco:Wiemy, ?e dysponujecie ?wietn? map?, buduj?c? klimat projektu. Zastanawiam si?, czy s? jakie? inne elementy pe?ni?ce to zadanie - questy, NPC, skrypty?
Batis: Questy, NPC - to jest to na czym g??wnie nam zale?y, aby gra nie by?a monotonna i nie ogranicza?a si? do zdobywania poziomu. B?dzie fabu?a z kt?r? wi??e si? du?o quest?w, d?ugich quest?w... Wi?cej o niej mo?ecie przeczyta? w naszej zapowiedzi. Nie b?dziemy narzuca? jak kto ma gra? to b?dzie zale?a?o od indywidualnego podej?cia czy gracz b?dzie gra? fabularnie czy zwyczajnie, wbij?c kolejne poziomy i robi?c questy skrzynkowe. Jednak jak ja bym mia? zadecydowa?, to mog? wam zagwarantowa?, ?e warto i?? drog? fabularn?.
Sco: Opowiesz w skr?cie o skryptach, jakie znajdziemy na otsie?
Batis: Pozwole sobie tutaj skopiowa? cz??? mojej wypowiedzi do poprzedniej gazetki.: Mimo, i? zrezygnowali?my z 2 g??wnych system?w, kt?re cechowa?y Eternal Kingdoms, wprowadzili?my 2 nowe, mniej znacz?ce w ca?ej rozgrywce (aczkolwiek wa?ne). Znajdziecie u nas transformacje, kt?ra wyst?puje u druida. Jako wilko?ak walczy w zwarciu, szybko zadaj?c ?mierciono?ne ciosy pazurami(nowe bronie - clawy, pod fista), a jako kobra, potrafi parali?owa? i atakowa? na odleg?o?? trucizn?, ponadto w magicznej formie ma zwi?kszona si?? obra?e? magicznych. Drugim systemem to pet system. Ze wzgl?du na fakt, ?e na Ek b?dzie mi?dzy innymi ca?kowicie nowa profesja "czarownik", stworzyli?my dla niej system pet?w, kt?ry pozwala przywo?ywa? piekielnych pomocnik?w do walki u naszego boku. Ju? od niskiego levelu, b?d? nam towarzyszy? i walczy? dla nas, a tak?e awansowa?, co prze?o?y si? na ich statystyki. B?dziemy mogli tak?e podleczy? naszego peta, kosztem soul'i, a je?li zginie b?dziemy musieli niestety troch? si? postara?, by go przywr?ci? do ?ycia.
Sco: Jak oceniasz zainteresowanie serwerem, czy przyci?gnie du?o graczy?
Batis: Aktualnie nie ma co pisa? na ten temat, praca trwa to nie oczekujemy wielkiego zainteresowania ze strony graczy. Wa?ne, ?e gracze wiedz?, ?e jest ponownie EK. "Kampanie reklamow?" zaczniemy przed startem aby ponownie wzbudzi? zainteresowanie graczy. A co do graczy to liczmy na powt?rk? startu EK. Serwer si? wyr??nia od innych typu rl i evo. S?dzimy, ?e znajdzie si? dosy? du?a grupa os?b kt?ra b?dzie odwiedza?a nasz serwer regularnie.
Sco: Jakby? zach?ci? graczy do gry na ek?
Batis: No co tutaj du?o pisa?, to gracz musi si? zainteresowa? projektem, my mo?emy jedynie stara? si? jak najbardziej go zaciekawi?. My?l?, ?e odpowiedni b?dzie tutaj link do zapowiedzi, gdzie znajdziecie wi?cej informacji:http://tibia.net.pl/zapowiedzi/513949-eternal-kingdoms-legenda-ktora-wiecznie-trwa.html
Sco: Czy w projekcie znajdziemy toturtial lub rookgaard?
Batis: Znajdziemy rookgaard. Ju? tam zostaniemy wprowadzeni w fabu?e. Nie zabraknie te? quest?w. Po osi?gni?ciu 10 poziomu bedziemy mogli opu?ci? wysp?. Zdradz? wam, ?e w p??niejszym etapie b?dziemy wraca? na ni?... ale ju? wi?cej nic nie powiem.
Sco: Zdradzisz nam, ile wa?y mapa?
Batis: 34 mb i ci?gle si? rozwija.
Sco: Jaka jest twoja rola w tym projekcie?
Batis: Zajmuje si? grafik?, stron? www, forum + czasem do?o?e co? od siebie do mapy. Zajmuje si? r?wnie? kwestiami organizacyjnymi. Aktualnie zajmuje si? accmakerem.
Sco:Czy posiadacie ju? swoj? stron? internetowa/acc maker?
Batis:Aktualnie mamy uruchomione forum, na dniach pojawi si? strona projektu na kt?rej b?d? umieszczane informacje. Acc maker jest ju? prawie uko?czony ale b?dzie udost?pniony dopiero jak b?dziemy mieli wszystko dopi?te na ostatni guzik. Oczywi?cie wszystko b?dzie dost?pne pod adresem: .
Sco:Opowiesz nam o czym? innowacyjnym, czego nie publikowali?cie?
Batis: Raczej wszystko jest opublikowane, na chwile obecn? nie planujemy dodawa? jaki? wi?kszych system?w.
Sco:Na pewno? Nasi czytelnicy oczekuj? wi?cej! =D
Batis: Na pewno.
Sco: Kim s? Abc, iSanto?
Batis: Abc jest od pierwszej edycji Eternal Kingdoms, to on najwi?cej czasu i si?y wk?ada w projekt. Ca?a aktualna fabu?a pochodzi od niego. Jest mapperem, pisarzem i osob? od LUA, 3in1. ISanto to mapper, g??wnie zajmuje si? remake, lecz czasem tworzy te? nowe miejsc?wki. Sczerze m?wi?c, aktualnie nie dzielimy si? na za?o?ycieli itp, jest to nam nie potrzebne. Ka?dy wie co ma robi? i robi to.
Rozstrzygni?cie konkursu multimedialnego.
Miejsce pierwsze: Zbizu i jego Leree:
Miejsce drugie: Night Sky, czyli dawny Marcin24. Wys?a? nam a? 3 zdj?cia, do Gazetki wybra?em 2:
Miejsce trzecie: Evil Spawn, czyli dawny Dziki Johnson:
Miejsce IV: Marolz i jego umiej?tno?? w walce na dystans:
Miejsce drugie: Night Sky, czyli dawny Marcin24. Wys?a? nam a? 3 zdj?cia, do Gazetki wybra?em 2:
Miejsce trzecie: Evil Spawn, czyli dawny Dziki Johnson:
Miejsce IV: Marolz i jego umiej?tno?? w walce na dystans: