Shikate
Nie przejdziesz!
- Joined
- Feb 11, 2011
- Messages
- 946
- Reaction score
- 92
Witam,
ostatnio wieje u mnie nud?, wi?c postanowi?em si? lu?no rozpisa? na temat serwer?w RPG. Jedna notka: je?li Twoje podej?cie jest takie, i? tworzenie projekt?w o takiej tematyce jest pozbawione sensu lub zbyt czasoch?onne (a wi?c wieczne), po prostu opu?? ten temat, bo i tak nie jest on dla Ciebie, a je?li wywo?asz dyskusj?, b?dzie bezcelowa. Tworz?c sw?j serwer ju? czwarty rok, mog?em wynie?? z niego jakie? do?wiadczenie. Oczywi?cie nie m?wi? tu o czym? typu: ,,Zrobisz teleporty na mapie pobranej z internetu? Tw?j serwer jest tak bardzo RPG... ''. Chodzi mi o typowy projekt z tak? tematyk? - w?asna mapa, przedmioty, potwory, zadania, czary, mo?e i grafiki.
Ogl?daj?c wiele temat?w i obserwuj?c m?j pocz?tkowy tok my?lenia, zauwa?y?em jedn? rzecz: tw?rcy serwer?w RPG stanowczo chc? zrealizowa? swoje marzenia o serwerze idealnym, przez co nie znaj? s?owa umiar. Musicie si? zgodzi?, ?e trudno znale?? projekt RPG, w kt?rym liczba profesji by?aby mniejsza ni? pi?? lub cztery. Cz?sto pierwotne za?o?enia s? takie: dwana?cie / szesna?cie / dwadzie?cia profesji. Bo w ko?cu kto nie ucieszy?by si? na my?l, ?e zamiast klasycznego wojownika, ?ucznika i maga, mo?e wybra? kogo? z ,,mieszanki wedlowskiej'': Miecznik, topornik, m?otnik (?), szpieg, oszczepnik, ?ucznik, kusznik, ?owca, czarnoksi??nik, alchemik, ,,przywo?ywacz'', ?wi?ty, barbarzy?ca, obro?ca. Takie co? jest wynikiem my?lenia, ?e im wi?cej, tym lepiej, a przy tym trafimy idealnie w odczucia gracza, przez co uto?sami si? z t? profesj?, kt?r? najbardziej lubi. Paradoksalnie, efekt jest odwrotny od zamierzonego. Badania jednoznacznie wskazuj?, ?e im wi?kszy wyb?r, tym gorzej si? zdecydowa?. I ja te? tutaj mam problem, musia?bym mocno rozwa?y?, czy chcia?bym gra? jako oszczepnik, czarnoksi??nik, alchemik, przywo?ywacz, czy ?wi?ty, a je?li wybra?bym, po d?u?szym namy?le, swoj? upragnion? profesj?, w tym przypadku przywo?ywacza, przez dalsz? cz??? gry prawdopodobnie ?a?owa?bym swojego wyboru i zastanawia? si?, co by?oby, gdybym zacz?? gra? np. oszczepnikiem. Dlatego jestem zdania, ?e nie t?dy droga. Ponadto ludzie, kt?rzy decyduj? si? na takie rozwi?zanie, musz? po?wi?ci? albo ok. cztery razy wi?cej czasu na balans i stworzenie profesji, albo nie musz?, i po?wi?c? tyle samo czasu, ile po?wi?ciliby na stworzenie czterech profesji, jednak balans i jako?? tej gromadki b?dzie w op?akanym stanie. Gdzie jeszcze przejawia si? umi?owane przedobrzenie? W systemach ,,u?atwiaj?cych gr?''. Je?li kto? trafi do gry w stylu RPG, z pewno?ci? musi si? z ni? oswoi?, im wi?cej system?w, tym proces ten b?dzie bardziej czasoch?onny i irytuj?cy. A je?li tw?rcy, tworz?c co? nowego, nie b?d? si? kwapili do wyt?umaczenia jak to dzia?a, to pora?ka murowana.
Z ca?? pewno?ci? tworzenie serwer?w RPG jest dla os?b, kt?re s? cierpliwe, ambitne i d??? do celu, bo w przeciwnym wypadku to nie ma sensu. Lepiej te? nie og?asza? si? szybko na forach z zapowiedziami, bo tylko stracimy motywacj?, widz?c komentarze: nie wyjdzie. To, co napisa?em na pocz?tku to jedna z g??wnych przyczyn pora?ek polskich RPG - chce si? zrobi? za du?o, a wychodzi za ma?o, bo brakuje czasu. Dziwi mnie te? pojmowanie projekt?w RPG przez ludzi - ?e one s? g?upie, nudne. Jest to nawet i zrozumia?e, bo polska scena OTS nie doczeka?a si? jeszcze true-RPG'a, ale trzeba zrozumie?, ?e kluczem do sukcesu nie s? tylko punkty, dzi?ki kt?rym mo?emy pokaza?, ?e jeste?my lepsi od innych za prawdziw? kas?.
O w?a?nie! I tu dochodzi kolejna kwestia: pieni?dze. Du?o sympatyk?w RPG uwa?a, ?e zysk z gry nale?y przekre?li?, je?li robi si? co? takiego. Dla mnie ociera si? to troch? o hipokryzj?. Dlaczego? Naturalnym jest, ?e ?yjemy w czasach (cho? zreszt? zawsze tak by?o), ?e, aby ?y?, potrzebne s? pieni?dze. ?aden wolontariat nie b?dzie tak dobry, jak dobrze op?acana praca. Poza tym takie serwery musz? si? z czego? utrzyma?. My?lenie Polak?w troch? wygl?da tak, ?e inni maj? nam bezinteresownie us?u?y? i jeszcze podzi?kowa? - brzmi ?miesznie i nieco tak, jakby akurat nas to nie dotyczy?o, ale dok?adnie tak dla mnie wygl?da krytykowanie zarabiania na swoim projekcie (nie m?wi? tu o Evo...). Bo niezale?nie od tego, czy by?by jaki? system wspieraj?cy ludzi, kt?rzy wspomagaj? serwer, czy te? nie, ludzie zawsze mieliby pretensje, ?e to i tamto jest ble.
Jedno jest pewne, aby pracowa? nad serwerem RPG, trzeba by? realist? - nie nale?y to do zada? ani najprzyjemniejszych, ani przykrych, ale nie mo?na stale czego? dodawa?. Najlepiej przygotowa? sobie ju? na wst?pie plan na start, a potem ?ci?le si? go trzyma?, zachowuj?c post a? do finalnego dnia, kiedy on nast?pi. Ma?o si? m?wi o serwerach RPG, wi?c czemu by nie zacz??. To tyle ode mnie
ostatnio wieje u mnie nud?, wi?c postanowi?em si? lu?no rozpisa? na temat serwer?w RPG. Jedna notka: je?li Twoje podej?cie jest takie, i? tworzenie projekt?w o takiej tematyce jest pozbawione sensu lub zbyt czasoch?onne (a wi?c wieczne), po prostu opu?? ten temat, bo i tak nie jest on dla Ciebie, a je?li wywo?asz dyskusj?, b?dzie bezcelowa. Tworz?c sw?j serwer ju? czwarty rok, mog?em wynie?? z niego jakie? do?wiadczenie. Oczywi?cie nie m?wi? tu o czym? typu: ,,Zrobisz teleporty na mapie pobranej z internetu? Tw?j serwer jest tak bardzo RPG... ''. Chodzi mi o typowy projekt z tak? tematyk? - w?asna mapa, przedmioty, potwory, zadania, czary, mo?e i grafiki.
Ogl?daj?c wiele temat?w i obserwuj?c m?j pocz?tkowy tok my?lenia, zauwa?y?em jedn? rzecz: tw?rcy serwer?w RPG stanowczo chc? zrealizowa? swoje marzenia o serwerze idealnym, przez co nie znaj? s?owa umiar. Musicie si? zgodzi?, ?e trudno znale?? projekt RPG, w kt?rym liczba profesji by?aby mniejsza ni? pi?? lub cztery. Cz?sto pierwotne za?o?enia s? takie: dwana?cie / szesna?cie / dwadzie?cia profesji. Bo w ko?cu kto nie ucieszy?by si? na my?l, ?e zamiast klasycznego wojownika, ?ucznika i maga, mo?e wybra? kogo? z ,,mieszanki wedlowskiej'': Miecznik, topornik, m?otnik (?), szpieg, oszczepnik, ?ucznik, kusznik, ?owca, czarnoksi??nik, alchemik, ,,przywo?ywacz'', ?wi?ty, barbarzy?ca, obro?ca. Takie co? jest wynikiem my?lenia, ?e im wi?cej, tym lepiej, a przy tym trafimy idealnie w odczucia gracza, przez co uto?sami si? z t? profesj?, kt?r? najbardziej lubi. Paradoksalnie, efekt jest odwrotny od zamierzonego. Badania jednoznacznie wskazuj?, ?e im wi?kszy wyb?r, tym gorzej si? zdecydowa?. I ja te? tutaj mam problem, musia?bym mocno rozwa?y?, czy chcia?bym gra? jako oszczepnik, czarnoksi??nik, alchemik, przywo?ywacz, czy ?wi?ty, a je?li wybra?bym, po d?u?szym namy?le, swoj? upragnion? profesj?, w tym przypadku przywo?ywacza, przez dalsz? cz??? gry prawdopodobnie ?a?owa?bym swojego wyboru i zastanawia? si?, co by?oby, gdybym zacz?? gra? np. oszczepnikiem. Dlatego jestem zdania, ?e nie t?dy droga. Ponadto ludzie, kt?rzy decyduj? si? na takie rozwi?zanie, musz? po?wi?ci? albo ok. cztery razy wi?cej czasu na balans i stworzenie profesji, albo nie musz?, i po?wi?c? tyle samo czasu, ile po?wi?ciliby na stworzenie czterech profesji, jednak balans i jako?? tej gromadki b?dzie w op?akanym stanie. Gdzie jeszcze przejawia si? umi?owane przedobrzenie? W systemach ,,u?atwiaj?cych gr?''. Je?li kto? trafi do gry w stylu RPG, z pewno?ci? musi si? z ni? oswoi?, im wi?cej system?w, tym proces ten b?dzie bardziej czasoch?onny i irytuj?cy. A je?li tw?rcy, tworz?c co? nowego, nie b?d? si? kwapili do wyt?umaczenia jak to dzia?a, to pora?ka murowana.
Z ca?? pewno?ci? tworzenie serwer?w RPG jest dla os?b, kt?re s? cierpliwe, ambitne i d??? do celu, bo w przeciwnym wypadku to nie ma sensu. Lepiej te? nie og?asza? si? szybko na forach z zapowiedziami, bo tylko stracimy motywacj?, widz?c komentarze: nie wyjdzie. To, co napisa?em na pocz?tku to jedna z g??wnych przyczyn pora?ek polskich RPG - chce si? zrobi? za du?o, a wychodzi za ma?o, bo brakuje czasu. Dziwi mnie te? pojmowanie projekt?w RPG przez ludzi - ?e one s? g?upie, nudne. Jest to nawet i zrozumia?e, bo polska scena OTS nie doczeka?a si? jeszcze true-RPG'a, ale trzeba zrozumie?, ?e kluczem do sukcesu nie s? tylko punkty, dzi?ki kt?rym mo?emy pokaza?, ?e jeste?my lepsi od innych za prawdziw? kas?.
O w?a?nie! I tu dochodzi kolejna kwestia: pieni?dze. Du?o sympatyk?w RPG uwa?a, ?e zysk z gry nale?y przekre?li?, je?li robi si? co? takiego. Dla mnie ociera si? to troch? o hipokryzj?. Dlaczego? Naturalnym jest, ?e ?yjemy w czasach (cho? zreszt? zawsze tak by?o), ?e, aby ?y?, potrzebne s? pieni?dze. ?aden wolontariat nie b?dzie tak dobry, jak dobrze op?acana praca. Poza tym takie serwery musz? si? z czego? utrzyma?. My?lenie Polak?w troch? wygl?da tak, ?e inni maj? nam bezinteresownie us?u?y? i jeszcze podzi?kowa? - brzmi ?miesznie i nieco tak, jakby akurat nas to nie dotyczy?o, ale dok?adnie tak dla mnie wygl?da krytykowanie zarabiania na swoim projekcie (nie m?wi? tu o Evo...). Bo niezale?nie od tego, czy by?by jaki? system wspieraj?cy ludzi, kt?rzy wspomagaj? serwer, czy te? nie, ludzie zawsze mieliby pretensje, ?e to i tamto jest ble.
Jedno jest pewne, aby pracowa? nad serwerem RPG, trzeba by? realist? - nie nale?y to do zada? ani najprzyjemniejszych, ani przykrych, ale nie mo?na stale czego? dodawa?. Najlepiej przygotowa? sobie ju? na wst?pie plan na start, a potem ?ci?le si? go trzyma?, zachowuj?c post a? do finalnego dnia, kiedy on nast?pi. Ma?o si? m?wi o serwerach RPG, wi?c czemu by nie zacz??. To tyle ode mnie