B
Blackq
Guest
"Od Zera do Pro Mappera" Lekcja 2 - G?ry i ich detalowanie cz.1
Witam w drugiej lekcji mojego zbioru poradnik?w. W tej lekcji postaram wam si? pokaza? jak dobrze zrobi? zwyk?e g?ry oraz jak je detalowa?.
Na pocz?tku zacznijmy od tego co to jest detalowanie, a mianowicie jest to tzw. upi?kszanie naszej mapy przez dodawanie r??nego typu trawki, kamyczk?w itp.
Tak wi?c na pocz?tku odpalamy RME i w Palette wybieramy RAW Palette, nast?pnie w Tileset znajdujemy dzia? Nature tutaj znajdziemy nasze g?ry, najlepiej wcisn?? przycisk J po czym uka?e nam si? wyszukiwanie, wpisujemy id 4471 i zostaniemy przeniesieni do jednej z cz??ci naszej g?ry ca?a reszta znajduj? si? obok tej. Oto poprawny schemat wykonania g?ry:
Jak wida? wygl?da to do?? skomplikowanie wi?c proponuj? na pocz?tek wg. tego spr?bowa? z?o?y? tak? g?r? i zobaczy? ?e naprawd? jest to banalnie proste. U?ywamy do tego id od 4468 do 4479, mamy do dyspozycji jeszcze inne ale one nie s? zalecane. G?r? wype?niamy w ?rodku wype?nieniem od id 919. Gdy wiemy ju? jak z?o?y? poprawnie g?r? przejd?my do stworzenia kszta?tu naszej g?rki kt?r? potem b?dziemy detalowa?.
Oto przyk?adowy kszta?t kt?ry mi si? uda?o wykona?, gdy go tworzymy robimy to tak samo jak na schemacie tzn. ka?dy id jest w odpowiednim miejscu g?ry, staramy si? tworzy? jak najoryginalniejszy kszta?t, a zarazem taki ?eby nie by? kwadratowy tylko jaki? kulisty. Gdzie? na prostej linii musimy umie?ci? wej?cie na g?r? w tym celu usuwamy jedn? prost? cz??? schod?w i na jego miejsce dajemy schody o id 1394 i 1395, oto usuni?ty element g?ry i schody kt?re trzeba do??czy?:
Ca?o?? powinna wygl?da? tak jak na obrazku. Gdy mamy ju? wykonany nasz kszta?t przechodzimy do pi?tro wy?ej wciskaj?c przycisk +, teraz wchodzimy w menu do View i odznaczamy Show Shade, w ten spos?b zyskamy przezroczysto?? na ni?sze pi?tra. Wciskamy przycisk J i wpisujemy id trawy 9043. Teraz przeje?d?amy traw? ca?? nasz? g?rk?, nie wyje?d?aj?c poza oto efekt:
Gdy mamy ju? nasz? g?rk? w trawi? zr?bmy kolejne pi?tro troch? mniejsze z u?yciem p?askich g?r kt?re maj? id 903 - 913, ??czenie ich z normalnymi g?rami mo?e wygl?da? r??nie oto efekt kt?ry uzyska?em ja:
Dodajemy schody aby m?c wej?? na wy?sze pi?tro, a nast?pnie przechodzimy przyciskiem + na wy?sze pi?tro i nak?adamy tam znowu traw?. Teraz musimy doda? specjaln? rzecz dzi?ki kt?rej b?dziemy mogli schodzi? po schodach w d??, wciskamy J i szukamy id 459 mo?emy zauwa?y? ?e nic nam si? nie pojawia, lecz gdy klikniemy w dowolne miejsce to pojawi si? ???ta kratka, oznacza to spad w d??, aby spad by? prawid?owo wykonany dajemy go pi?tro wy?ej ni? s? schody, w miejscu dok?adnego spadu oto przyk?ad:
My?l? ?e ka?dy zrozumia? dok?adnie o co biega a jak nie to dok?adnie pokazane jest to na zdj?ciu z w??czonym SHOW SHADE.
Wszystko ?adnie i pi?knie ale nasza g?ra dalej wygl?da fatalnie, musimy przej?? do randomizowania trawy. Randomizowanie prosto m?wi?c jest to zmienianie wygl?du pod?o?a przez dawanie innego id np. trawy. Po raz kolejny wciskamy J i szukamy trawy o id 9043. W pallecie b?dziemy mieli r??nego typu pod?o?a trawy od id 9043 do 9058, naszym zadaniem b?dzie ponak?adanie tej trawy tak aby by?o ?adnie, lecz nie mo?emy przesadzi?, oraz ?eby nasze trawy nie powtarza?y si? ko?o siebie, z czasem dojdziecie do wprawy i wasze r?czne randomizwanie b?dzie wygl?da?o ?wietnie. Oczywi?cie wielu powie ?e mo?na u?y? auto randomizera ale nie oto chodzi w mappingu. Oto zrandomizowana trawa g?ry kt?r? wykona?em:
Jest ona teraz r??norodna i nie wygl?da tak monotonie. Ostatnim etapem wyko?czeniowym s? bordery boczne g?ry. Znajdziemy je w zak?adce Borders. Jednak szybciej dojdziemy do nich klikaj?c J i wpisuj?c 4456. Mamy do dyspozycji bordery od 4456 do 4467, odpowiednio dopasowuj?c do brzegu obrabiamy nasz? g?r? tak jak to wygl?da na zdj?ciu poni?ej:
Jednak przyda?a by nam si? jeszcze obr?bka przy p?askich g?rach:
W ten oto spos?b nasza g?ra jest ?adnie obrobiona i mo?emy przej?? do jej detalowania. Pod ka?dy klimat u?ywamy innego typu natury na g?rach, my mamy klimat zwyk?y wi?c u?yjemy zielonej ro?linno?ci. Natur? t? znajdziemy w zak?adce Nature, najlepsze drzewka to 2700, 2705, 2707, 2708, 2712, mo?na oczywi?cie u?y? te? innych ale te s? zalecane. Do detalowania g?r u?yjemy tak?e krzew?w od id: 5397, 2767, 2768, 2771, 2773, 2780 oraz innych znajduj?cych si? obok tych, nast?pnie potrzeb? b?d? kwiatki od id: 2740, 2743. Teraz z tych id musimy u?o?y? ?adn? natur?. Dodatkowo mo?emy u?y? wystaj?cych ga??zi drzew ze ska?, jednak musimy dopasowa? korze? do ga??zi, ga??zie te maj? id od 6182 do 6191 oraz od 6423 do 6432. Efekt widzimy na zdj?ciu:
Dalej jest zbyt pusto, musimy przej?? do kolejnego etapu detalowania mapy. Na pocz?tku u?yjemy kamyczk?w o id od 3607 do 3614 lub te? kamyczk?w o id od 3648 do 3656. Wszystkie te rzeczy znajduj? si? w dziele Nature a wyszuka? ich mo?emy przez przycisk J.
Nak?adamy kamyczki na map?, oczywi?cie nie za du?o, a nast?pnie wyszukujemy trawki kt?ra ma id od 6216 do 6219. Miejscami mo?emy na?o?y? dwa rodzaje trawki tak aby otrzyma? ?adny efekt, par? takich miejsc pokaza?em na zdj?ciu ko?cowym g?ry:
Tak dotarli?my do uko?czenia naszej g?ry, g?ra nie jest niczym specjalnym, lecz poradnik zosta? dostosowany do pocz?tkuj?cych mapper?w jak i tych kt?rzy zaczynaj?. Z czasem nauczycie si? w wy?szym stopniu detalowa? takie g?ry. Na razie ?ycz? sukces?w przy tworzeniu waszych g?r. Jedynie co powiem to ?e musicie bra? przyk?ad ze schematu tak aby g?ra by?a poprawnie obrobiona.
W kolejnej lekcji popracujemy troch? nad czerwonymi g?rami. My?l? ?e lekcja ta pomo?e pocz?tkuj?cym jak i tym zaczynaj?cym przygod?.
Ps. Za wszystkie liter?wki, powt?rzenia oraz z?e z?o?one zdania przepraszam, ale przecie? to nie wypracowanie na j.polski