What's new

-Średni Questy - zacznijmy od podstaw.

Status
Not open for further replies.

Samna

Active User
Joined
Apr 1, 2013
Messages
101
Reaction score
9
Witajcie!

Je?li jeste? cz?onkiem jakiego? zespo?u lub masz zamiar takowym zosta?, polecam przeczytanie tego poradnika. Zawiera on kilka zasad, uwag i drobne rady. Przekazuje je na podstawie w?asnego do?wiadczenia zatem nie s? one konkretnymi wymogami
. :)






CZ??? I
ZASADY


1. Przede wszystkim (jest to podstawa) musisz mie? stworzony w g?owie obraz, szkic tego, co pragniesz stworzy?, o czym chcesz napisa?. Je?li pomys? ten pojawi si? nagle: w poci?gu, na zakupach, przy jedzeniu – zapisz go koniecznie na jakiej? kartce.

2. Postaraj si? aby pomys? ten by? unikalny; by nie powiela? ju? innych misji z gier. Nawet je?li Twoja pisownia b?dzie idealna, a j?zyk wyszukany i epicki, nic nie zmieni faktu i? misja jest totalnym dnem. Zatem nie wymy?laj zada? typu: zaraza w mie?cie, trzeba ubi? 1000 szczur?w.
*rzecz jasna ma?e lvl musz? jako? si? wybi?, ale postaraj si? aby to wszystko mia?o r?ce i nogi i aby zainteresowa?o gracza

3. Brak Ci pomys?u, ale czujesz, ?e masz ochot? tworzy?? I ?e wyjdzie Ci to ca?kiem nie?le? Nie zniech?caj si? tak ?atwo. Szukaj dla siebie inspiracji i przekszta?caj je dla dobra zadania. ?r?d?em Twoich pomys??w mog? by? ksi??ki, komiksy, filmy, strony internetowe itp.
Dla przyk?adu:
uwielbiasz czyta? Harrego Pottera, ale nie pasuje to do klimatu gry? Zastosuj modyfikacje wraz z po??czeniem w?asnej wyobra?ni: stw?rz labirynt z niebezpiecznymi pu?apkami albo wielki skarbiec, kt?rego strzeg? ma?e, ale silne potwory.

4. Dopracuj do pomys?u szczeg??y. Pomy?l na czym ma si? opiera? zadanie, dla jakich graczy ma by? ono przeznaczone, jaka ma by? nagroda, jakie przedmioty b?d? potrzebne, a tak?e gdzie umiejscowisz tok misji.

5. Postaraj si? aby wszystko ze sob? wsp??gra?o i tworzy?o logiczn? ca?o??. Je?li za?o?eniem w grze jest, ?e najsilniejszym potworem b?dzie smok, to nie tw?rz misji na smoki dla ?redniozaawansowanego gracza. Niekt?re misje maj? by? trudne, ale nie niewykonalne. Sprawisz, ?e nawet wspania?e zadanie mo?e spotka? si? z niech?ci? gracza.

6. Zagadki i logiczne my?lenie. Tak naprawd? takie misje ciesz? si? najwi?ksz? popularno?ci?. A je?li pisarz po??czy to umiej?tnie z mo?liwo?ci? ubicia paru potwork?w, to ju? w og?le istna bajka. Je?li problemem jest dla Ciebie wymy?lanie jakichkolwiek zagadek, to zn?w poszukaj dla siebie inspiracji i przekszta?caj je dla dobra zadania.
Dla przyk?adu:
je?li tworzysz misj? z bibliotekarzem i pragniesz umiejscowi? w niej aspekt zagadki, poszukaj inspiracji w ksi??kach, filmach. Misja z naukowcami? Nic prostszego jak zajrze? do jakiego? starego podr?cznika np. z chemii i wyszuka? odpowiednich reakcji. Internet jest r?wnie? wspania?ym doradc?.

7. Je?li ju? korzystasz z inspiracji to postaraj si? ich nie kopiowa? na zasadzie „kopiuj, wklej”. B?dzie to ?wiadczy?o o Twoim braku wyobra?ni; o braku zaanga?owania w projekt. Je?li gracz spostrze?e, ?e zadanie jest ?ywcem skopiowane np. ze strony internetowej, to nie b?dzie ono ju? dla niego atrakcyjne.

8. Zadanie nie mo?e by ani za kr?tkie, ani zbyt d?ugie. Jak? satysfakcj? ma da? graczom zadanie, kt?re mo?na wykona? w 5 minut? Albo takie, kt?re ci?gnie si? miesi?cami i na dodatek mo?e by? niewykonalne? Zwracaj uwag? r?wnie? na trudno?? misji i dostosowanie jej do poziomu graczy. Nie tw?rz takich quest?w, do kt?rych odpowiedzi nikt nie b?dzie m?g? odgadn??. Misje maj? by? trudne, a nie niewykonalne.

9.
Nie b?j si? zmian. Je?li w trakcie (lub nawet na ko?cu) pisania zadania wpadnie Ci do g?owy jaki? pomys?, modyfikacja tej misji i uznasz j? za strza? w dziesi?tk?, to przekszta?caj tekst. Niekiedy nawet milionowa poprawka mo?e okaza? si? o wiele lepsza od prototypu zadania.

10. Postaraj si? opisa? wszelkie mo?liwe szczeg??y – przelej w?asne wyobra?enia na papier lub do programu. Mog? to by? niedba?e zapiski, Twoje my?li, spostrze?enia.

11. Kiedy stworzysz dany tekst, to zaprezentuj go cho? jednej zaufanej osobie. Ka?dy z nas ma inny pogl?d na dan? sytuacj? i je?li pomys? spotka si? z czyj?? aprobat?, to ju? jest wielki plus. Nie b?j si? te? krytyki. Je?li jest ona konstruktywna i je?li wypowiada j? osoba, kt?ra cho? troch? „ma poj?cie o ?abach”, to wyci?gnij z tego odpowiednie wnioski. To nie zaszkodzi, a na pewno pomo?e.




CZ??? II
OPISY


1. Opisy s? tak naprawd? wa?nym elementem zada? i na nich r?wnie? nale?y si? skupi?. Trzeba pami?ta?, ?e questy to nie tylko dialogi i wskazanie wynagrodzenia. To tak?e mozolne opisy dla os?b z Tob? wsp??pracuj?cych, np. mapper?w, pixelaryst?w.

2. Przez rozpocz?ciem zapisu w?a?ciwej cz??ci zadania, tj. przebiegu, dialog?w itp. zaprezentuj wpierw gdzie wszystko ma mie? miejsce, jak sobie to wyobra?asz. Je?li macie stworzon? ju? map? z miastami, wsiami, to ulokuj gdzie? w danych terenach sw?j Quest. A je?li zaczynacie od podstaw to zaprezentuj dok?adnie innym jak sobie to wyobra?asz. Nie musi by? to napisane pi?knie i idealnie, mog? to by? lu?ne sformu?owania, kt?re u?atwi? prac? g??wnie mapperom.
Np.
cmentarzysko; liczne usypane z ziemi groby, niekt?re z pomnikami; kilka grobowc?w, przetarte ?cie?ki, zero ro?linno?ci, panosz?ce si? robactwo, teren ogrodzony murem; gdzieniegdzie ?wie?o wykopane do?y; zej?cie po kamiennych schodach w d?? do krypty

3. NPC. Dokonaj tak?e opisu okre?lonych NPC (je?li nie macie jeszcze stworzonych). Mo?esz okre?li? kolorystyk?, cechy szczeg?lne danej postaci. U?atwi to prace pixelary?cie lub da mu inspiracje do w?asnej tw?rczo?ci.
Np.
grabarz Marian – odziany w stare, szare szaty, podarte; w r?ku trzyma grabie albo ?opat?, z brod?, ?ysy’ noc? stoi przy grobach

4. Przedmioty. Podobnie jak powy?ej – je?li nie macie, to rusz swoj? wyobra?nie, konsultuj si? z innymi tw?rcami, bierz pod uwag? ich umiej?tno?ci i pomys?y. Pami?taj – Ty nadajesz wszystkiemu duszy, a oni daj? cia?o. Wsp??praca jest zatem tutaj wskazana.
Okre?li mo?liwy kszta?t, wielko??, kolor, mo?liwe zastosowania, ewentualne funkcje itp.

5. Potwory. Tak naprawd? nie jest to taka prosta sprawa jak si? wydaje. Potw?r to wszystko: kszta?ty, cechy charakterystyczne, kolory, wielko?ci, mo?liwo?ci ataku, rzucania czar?w, odg?osy, ?ycie, nazwy, wyst?powanie, umiejscowienie, poruszanie si?, loot itp. To tak naprawd? jeden wielki tw?r Twojej wyobra?ni, kt?remu musisz nada? ?ycie, nazewnictwo i konkretny cel.

6. Mo?e to niezbyt istotne dla niekt?rych, ale tak naprawd? jest to bardzo wa?ne: kroki bohatera. Staraj si? nie zapomina? ?eby opisa?, jakie s? poszczeg?lne etapy misji i gdzie gracz w danym momencie powinien si? uda? ?eby odnale?? wskaz?wk?. Wystarczy napisa?:
Teraz gracz powinien i?? z koszyczkiem do chatki babci po?o?onej tu? ko?o lasu, po?udniowy zach?d.
lub
Nast?pnie tupta do jaskini, w niej bramka lvlowa – 80. Gdy gracz ma 80 lvl mo?e tam wej??. Mo?na wchodzi? tylko samemu. W ?rodku b?dzie…

7*. Mo?esz dopom?c wsp??pracownik?w we w?asne rysunki do zada?. Je?li jest to jaki? skomplikowany (lub te? i nie) mechanizm, kt?ry ci??ko opisa? s?owami, to narysuj go. Nie ma by? to praca Pabla Picassa, ale ma obrazowa? Tw?j zamys?, tak ?eby odbiorca zrozumia? jego przes?anie. Podejrzewam, ?e je?li stworzysz w?asn? rycin? labirynt?w dla mappera, ten zapewne si? ucieszy o wiele bardziej ni? mia?by przeczyta?: i tutaj potrzebny labirynt.




CZ??? III
DIALOGI


1. Dialogi to kolejna cz??? Twojej pracy i tak naprawd?, tu? po samym pomy?le misji, jest to jeden z najwa?niejszych czynnik?w pomy?lnego odebrania Questu.

2. Staraj si? aby rozmowy mi?dzy NPC, a graczem mia?y sw?j sens: aby trzyma?y si? fabu?y, misji, pozycji zajmowanej przez NPC itp. Postaraj wczu? si? w dan? posta? i pisa? j?zykiem dla niej najbli?szym. Je?li jest to rozmowa m?drca, to staraj si? napisa? ten dialog m?drze, a nie jak jaki? pobliski wie?niak; je?li jest to m?oda dziewczyna to nie pisz jakby by?a znaj?c? walk? wojowniczk? z piek?a rodem.
Np. wypowied? farmera:
"Sta?o? Moja klacz znikn??a! Tej?e nocy. Tak po prostu. Po ciemnicy ide spa?, ?witem si? budze, patrze a jej ino ni ma. A o?rebi? si? mia?a… Zobacz, tu sta?a i tu sta? winna. A ni ma. I co Ty? Pom?c dalij mi chcesz?"

3. Staraj si? unika? jednego tonu dialog?w. Nie tw?rz tych samych wypowiedzi dla kilku NPC. Pami?taj, ?e ka?dy NPC jest inny, podobnie jak ludzie. Wprowadzaj tak?e elementy zaskoczenia dla gracza, jakie? nietypowe sytuacje, przemowy.

4. Mo?esz uatrakcyjni? NPC w monologi poza dialogiem z graczem. Np. je?li gracz przechodzi akurat ko?o danej postaci i nie wdaje si? z ni? w dyskusj?, mo?e pojawi? si? monolog NPC –
„Skradzione! Wszystkie skarby skradzione!”
Tym samym mo?e to zainteresowa? gracza i wskaza? mu kolejne, potencjalne zadanie.

5. Postaraj si? aby NPC w rozmowie questowej nie zdradza? zbyt du?o, ani nie m?wi? zbyt ma?o. Dodatkowym atutem dla postaci jest tak?e to, ?e potrafi ona opowiedzie? co? o sobie, swojej przesz?o?ci, rodzinie, planach itp. Nadaje to swoistego charakteru NPC.

6*. Je?li masz problem z napisaniem takich dialog?w lub czujesz, ?e rozmowy z NPC s? banalne to postaraj si? poszuka? podobnych wypowiedzi w sieci, ksi??kach, filmach. Mo?e wydaje si? to banalne, ale okazuje si? to bardzo pomocne.




CZ??? IV
PRZEBIEG I ZAKO?CZENIE


1. Postaraj si? aby przebieg misji nie nu?y? gracza ani nie by? dla niego zbyt ?atwy/trudny.

2. Je?li tworzysz wieloetapowe zadanie, postaraj si? aby niekiedy nagradza? gracza za ju? w?o?ony w misj? trud. Je?li Quest sk?ada si? z kilku d?ugich cz??ci, to nagr?d? gracza po np. 3/7 cz??ci i 5/7.

3. Je?li Twoja gra posiada fabu??, to staraj si? aby zadania by?y z ni? ?ci?le lub chocia?by po?rednio powi?zane. Takie zadania wyczarowane z kapelusza, kt?re nie ??cz? si? z niczym, wprowadzaj? do gry tylko chaos i sprawiaj?, ?e gracz ma poczucie nie?adu i braku logiki ze strony tw?rc?w.

4. Bierz pod uwag? trudno?? zadania i wymagany poziom gracza, kiedy b?dziesz ustala? nagrod? za wykonanie zadania. Powszechnie wiadomym jest, ?e im wy?szy lvl gracza, tym trudniejsze zadania, a tym samym wi?ksza nagroda.

5. Je?li masz ochot? i czujesz si? na si?ach mo?esz zrobi? kilka zada? powi?zanych ze sob?, kt?re mog? mie? nie jedno rozwi?zanie, ale i dwa (a mo?e nawet kilka). Da to graczowi poczucie mo?liwo?ci wyboru. Wtedy te? musisz stworzy? alternatywne zako?czenia, konsekwencje i nagrody lub nawet brak nagr?d.

6. Fajn? spraw? jest, je?li gracz mo?e si? czego? nauczy? dzi?ki Twojej misji. Trzeba wzi?? pod uwag?, ?e gra mo?e nie tylko bawi?, ale te? nieco uczy? naszych graczy. Np.
je?li w naszym zadaniu wymagane s? podstawowe umiej?tno?ci grania w szachy, to gracz z ciekawo?ci pozna zasady danej gry lub poprosi kogo? o pomoc.

7. Nie zapominaj o Dzienniku (questlogu). To w nim zapisywany jest stan zadania wykonywany obecnie przez gracza lub ewentualne wskaz?wki do misji.




Na koniec przeczytaj swoj? prac? – najlepiej na drugi dzie?. Sp?jrz na ni? krytycznym okiem: popraw ewentualne b??dy – nie tylko stylistyczne, ortograficzne itd. – ale i tak?e merytoryczne, powi?zane z gr?. Oce? czy wszystko ma swoje miejsce, czy co? nie jest jasne, a mo?e zbyt ?atwe.
Kiedy stwierdzisz, ?e wszystko jest ok i niczego nie pragniesz zmienia?, to wy?lij finaln? wersj? do innych tw?rc?w gry, kt?rzy oceni? j? pod k?tem przynale?no?ci do gry.


To tyle z mojej strony.
Je?li kto? ma uwagi, ewentualne pytania etc., to prosz? pisa?. Postaram si? pom?c i w miar? mo?liwo?ci uaktualnia? poradnik w informacje, o kt?rych zapomnia?am.
Pozdrawiam
 

Remoq

Active User
Joined
Jan 6, 2011
Messages
121
Reaction score
2
Odp: Questy - zacznijmy od podstaw.

?wietny poradnik ! Gor?co polecam 10/10

Na pewno przyda si? ludziom, kt?rzy tworz? jak?kolwiek gr? nie musi to by? koniecznie OTS.
I chc? stworzy? projekt w stylu RPG :)
 

Placek

Blue Waffle
Joined
Sep 30, 2008
Messages
6,793
Reaction score
672
Age
9
Odp: Questy - zacznijmy od podstaw.

Nie chce mi sie teraz czytac calosci, przeczytam pozniej bo moze cos ciekawego sie w tym znajdzie. Ale do koncowki sie odniose.
Na koniec przeczytaj swoj? prac? – najlepiej na drugi dzie?. Sp?jrz na ni? krytycznym okiem
Z doswiadczenia wiem ze ciezko cos takiego ogarnac. Szczegolnie jesli siedzisz nad jakas praca pare godzin, ciezko jest ja potem ocenic krytycznie i spojzec pod katem odpowiednim. Lepiej miec kogos ogarnietego w miare w grze kto nawet nie ma pojecia o tym jak tworzyc serwer, ktory sprawdzi to co stworzyles pod katem gracza od razu z miejsca.
Bo co z tego, ze ty to sprawdzisz czy ktos z administracji, jak nie wiesz jak to odbierze przecietny gracz? Bo ty np bedziesz zafascynowany tym, ze uzyles zajebistych sposobow na napisanie skryptu i quest mimo ze srednio ciekawy to ci sie podoba. A gracz na to nie zwroci uwagi i zobaczy tylko srednio ciekawy quest.
Mialem tak juz z roznymi rzeczami na serwerze a nawet z filmikami z wojen ktore tworzylem na yt ;P Jak sie 15 raz przeglada to zeby cos poprawic i wie sie jak to sie wykonalo to juz sie przeoczy mase rzeczy i nie pomysli o tym jak normalny odbiorca.

Ogolnie temat rozpisany, po tytulach dzialow sie zainteresowalem wiec jutro przeczytam(teraz nie bo usne w czasie czytania, chyba ze by mnie wciagnelo jak dobra ksiazka, w co watpie). xd
 

Samna

Active User
Joined
Apr 1, 2013
Messages
101
Reaction score
9
Odp: Questy - zacznijmy od podstaw.

Nie chce mi sie teraz czytac calosci, przeczytam pozniej bo moze cos ciekawego sie w tym znajdzie. Ale do koncowki sie odniose.

Z doswiadczenia wiem ze ciezko cos takiego ogarnac. Szczegolnie jesli siedzisz nad jakas praca pare godzin, ciezko jest ja potem ocenic krytycznie i spojzec pod katem odpowiednim. Lepiej miec kogos ogarnietego w miare w grze kto nawet nie ma pojecia o tym jak tworzyc serwer, ktory sprawdzi to co stworzyles pod katem gracza od razu z miejsca.
Bo co z tego, ze ty to sprawdzisz czy ktos z administracji, jak nie wiesz jak to odbierze przecietny gracz? Bo ty np bedziesz zafascynowany tym, ze uzyles zajebistych sposobow na napisanie skryptu i quest mimo ze srednio ciekawy to ci sie podoba. A gracz na to nie zwroci uwagi i zobaczy tylko srednio ciekawy quest.
Mialem tak juz z roznymi rzeczami na serwerze a nawet z filmikami z wojen ktore tworzylem na yt ;P Jak sie 15 raz przeglada to zeby cos poprawic i wie sie jak to sie wykonalo to juz sie przeoczy mase rzeczy i nie pomysli o tym jak normalny odbiorca.

Ogolnie temat rozpisany, po tytulach dzialow sie zainteresowalem wiec jutro przeczytam(teraz nie bo usne w czasie czytania, chyba ze by mnie wciagnelo jak dobra ksiazka, w co watpie). xd


Tak, masz tutaj du?o racji. Mi aczkolwiek pomaga przejrzenie questa na drugi dzie? + opinie znanych mi os?b, kt?rym to pokazuje.
Co do wys?ania tego do kogo? innego, to napisa?am o tym w cz??ci I, 11 punkt (ale pisa?e?, ?e narazie nie czyta?e? ca?o?ci wi?c s?dz?, ?e tego nie zauwa?y?e? ;) ):
11. Kiedy stworzysz dany tekst, to zaprezentuj go cho? jednej zaufanej osobie. Ka?dy z nas ma inny pogl?d na dan? sytuacj? i je?li pomys? spotka si? z czyj?? aprobat?, to ju? jest wielki plus. Nie b?j si? te? krytyki. Je?li jest ona konstruktywna i je?li wypowiada j? osoba, kt?ra cho? troch? „ma poj?cie o ?abach”, to wyci?gnij z tego odpowiednie wnioski. To nie zaszkodzi, a na pewno pomo?e.
 

Yacoob

Active User
Joined
Oct 4, 2013
Messages
64
Reaction score
5
Odp: Questy - zacznijmy od podstaw.

Kikimora, sam jestem pisarzem i Samna dobrze napisa?a. Sam jak co? tworz? grafik? czy jaki? opis/misje itp to ZAWSZE patrz? to nazajutrz czy dalej. Przypatruj? si? danej pracy kilkukrotnie. Opis misji jak dla mnie jest najgorsz? rzecz?, kt?r? trzeba stworzy? przy fabule. Bardziej chodzi mi o dialogi. Sam zamys? misji jest bardzo prosty, je?eli masz pomys? to wypisz sobie w podpunktach co gdzie i jak, dalej dopisuj dialogi itd.
Co do opis?w, sam postaram si? wam zrobi? kolejny poradnik w opisie "miejsc".

Samna good job.
 

Shikate

Nie przejdziesz!
Joined
Feb 11, 2011
Messages
946
Reaction score
92
Odp: Questy - zacznijmy od podstaw.

No c??, sam napisa?em par? zada? i przyznam, ?e poradnik ?wietny. Je?li misja b?dzie przynajmniej w 90% odnosi?a si? do poradnika, mamy zagwarantowane ciekawe wra?enia z gry. Oczywi?cie, lepiej odnie?? to do serwer?w RPG, w kt?rych wszystko tworzy ca?o??. Fajnie, ?e co? takiego stworzy?a?, wielki + :)
 

Kuzyn

Dziad.
Staff member
Joined
May 3, 2008
Messages
1,936
Reaction score
165
Odp: Questy - zacznijmy od podstaw.

._.

Rozumiem poradnik ze skryptowania, ale to....
 

Yacoob

Active User
Joined
Oct 4, 2013
Messages
64
Reaction score
5
Odp: Questy - zacznijmy od podstaw.

Napiszesz sw?j to si? pochwal ;) Czytajmy ze zrozumieniem - Poradnik od podstaw.
 

Placek

Blue Waffle
Joined
Sep 30, 2008
Messages
6,793
Reaction score
672
Age
9
Odp: Questy - zacznijmy od podstaw.

Kikimora, sam jestem pisarzem i Samna dobrze napisa?a. Sam jak co? tworz? grafik? czy jaki? opis/misje itp to ZAWSZE patrz? to nazajutrz czy dalej. Przypatruj? si? danej pracy kilkukrotnie. Opis misji jak dla mnie jest najgorsz? rzecz?, kt?r? trzeba stworzy? przy fabule. Bardziej chodzi mi o dialogi. Sam zamys? misji jest bardzo prosty, je?eli masz pomys? to wypisz sobie w podpunktach co gdzie i jak, dalej dopisuj dialogi itd.
Co do opis?w, sam postaram si? wam zrobi? kolejny poradnik w opisie "miejsc".

Samna good job.

Nie chodzi mi o to zeby samemu nie sprawdzac. Samemu sprawdzic ok, ale chodzi mi o to zeby miec jeszcze kogos kto sprawdzi jak to bedzie wygladac kto kompletnie nie ma pojecia jak to jest zrobione i jest zwyklym przecietnym graczem ;P Ja zawsze tam za znajomych co grali podrzucalem jakies projekty do sprawdzenia zeby zobaczyli i ocenili. Cos co dla mnie albo dla kogos z ekipy wydawalo sie ok i fajne bo fajny skrypt, to dla niego wydawalo sie slabe bo jako gracz np musial stracic gdzies troche czasu bez sensu. Wiec zaraz to poprawilismy. Wiec ktos do sprawdzenia dodatkowo zawsze sie przyda ;P

@top
Taki dlugi ten temat, ze az mi sie czytac nie chce XD Przeczytam pozniej :/
 
Status
Not open for further replies.
Top