Samna
Active User
- Joined
- Apr 1, 2013
- Messages
- 101
- Reaction score
- 9
Witajcie!
Je?li jeste? cz?onkiem jakiego? zespo?u lub masz zamiar takowym zosta?, polecam przeczytanie tego poradnika. Zawiera on kilka zasad, uwag i drobne rady. Przekazuje je na podstawie w?asnego do?wiadczenia zatem nie s? one konkretnymi wymogami.
CZ??? I
ZASADY
1. Przede wszystkim (jest to podstawa) musisz mie? stworzony w g?owie obraz, szkic tego, co pragniesz stworzy?, o czym chcesz napisa?. Je?li pomys? ten pojawi si? nagle: w poci?gu, na zakupach, przy jedzeniu – zapisz go koniecznie na jakiej? kartce.
2. Postaraj si? aby pomys? ten by? unikalny; by nie powiela? ju? innych misji z gier. Nawet je?li Twoja pisownia b?dzie idealna, a j?zyk wyszukany i epicki, nic nie zmieni faktu i? misja jest totalnym dnem. Zatem nie wymy?laj zada? typu: zaraza w mie?cie, trzeba ubi? 1000 szczur?w.
*rzecz jasna ma?e lvl musz? jako? si? wybi?, ale postaraj si? aby to wszystko mia?o r?ce i nogi i aby zainteresowa?o gracza
3. Brak Ci pomys?u, ale czujesz, ?e masz ochot? tworzy?? I ?e wyjdzie Ci to ca?kiem nie?le? Nie zniech?caj si? tak ?atwo. Szukaj dla siebie inspiracji i przekszta?caj je dla dobra zadania. ?r?d?em Twoich pomys??w mog? by? ksi??ki, komiksy, filmy, strony internetowe itp.
Dla przyk?adu:
4. Dopracuj do pomys?u szczeg??y. Pomy?l na czym ma si? opiera? zadanie, dla jakich graczy ma by? ono przeznaczone, jaka ma by? nagroda, jakie przedmioty b?d? potrzebne, a tak?e gdzie umiejscowisz tok misji.
5. Postaraj si? aby wszystko ze sob? wsp??gra?o i tworzy?o logiczn? ca?o??. Je?li za?o?eniem w grze jest, ?e najsilniejszym potworem b?dzie smok, to nie tw?rz misji na smoki dla ?redniozaawansowanego gracza. Niekt?re misje maj? by? trudne, ale nie niewykonalne. Sprawisz, ?e nawet wspania?e zadanie mo?e spotka? si? z niech?ci? gracza.
6. Zagadki i logiczne my?lenie. Tak naprawd? takie misje ciesz? si? najwi?ksz? popularno?ci?. A je?li pisarz po??czy to umiej?tnie z mo?liwo?ci? ubicia paru potwork?w, to ju? w og?le istna bajka. Je?li problemem jest dla Ciebie wymy?lanie jakichkolwiek zagadek, to zn?w poszukaj dla siebie inspiracji i przekszta?caj je dla dobra zadania.
Dla przyk?adu:
7. Je?li ju? korzystasz z inspiracji to postaraj si? ich nie kopiowa? na zasadzie „kopiuj, wklej”. B?dzie to ?wiadczy?o o Twoim braku wyobra?ni; o braku zaanga?owania w projekt. Je?li gracz spostrze?e, ?e zadanie jest ?ywcem skopiowane np. ze strony internetowej, to nie b?dzie ono ju? dla niego atrakcyjne.
8. Zadanie nie mo?e by ani za kr?tkie, ani zbyt d?ugie. Jak? satysfakcj? ma da? graczom zadanie, kt?re mo?na wykona? w 5 minut? Albo takie, kt?re ci?gnie si? miesi?cami i na dodatek mo?e by? niewykonalne? Zwracaj uwag? r?wnie? na trudno?? misji i dostosowanie jej do poziomu graczy. Nie tw?rz takich quest?w, do kt?rych odpowiedzi nikt nie b?dzie m?g? odgadn??. Misje maj? by? trudne, a nie niewykonalne.
9. Nie b?j si? zmian. Je?li w trakcie (lub nawet na ko?cu) pisania zadania wpadnie Ci do g?owy jaki? pomys?, modyfikacja tej misji i uznasz j? za strza? w dziesi?tk?, to przekszta?caj tekst. Niekiedy nawet milionowa poprawka mo?e okaza? si? o wiele lepsza od prototypu zadania.
10. Postaraj si? opisa? wszelkie mo?liwe szczeg??y – przelej w?asne wyobra?enia na papier lub do programu. Mog? to by? niedba?e zapiski, Twoje my?li, spostrze?enia.
11. Kiedy stworzysz dany tekst, to zaprezentuj go cho? jednej zaufanej osobie. Ka?dy z nas ma inny pogl?d na dan? sytuacj? i je?li pomys? spotka si? z czyj?? aprobat?, to ju? jest wielki plus. Nie b?j si? te? krytyki. Je?li jest ona konstruktywna i je?li wypowiada j? osoba, kt?ra cho? troch? „ma poj?cie o ?abach”, to wyci?gnij z tego odpowiednie wnioski. To nie zaszkodzi, a na pewno pomo?e.
CZ??? II
OPISY
1. Opisy s? tak naprawd? wa?nym elementem zada? i na nich r?wnie? nale?y si? skupi?. Trzeba pami?ta?, ?e questy to nie tylko dialogi i wskazanie wynagrodzenia. To tak?e mozolne opisy dla os?b z Tob? wsp??pracuj?cych, np. mapper?w, pixelaryst?w.
2. Przez rozpocz?ciem zapisu w?a?ciwej cz??ci zadania, tj. przebiegu, dialog?w itp. zaprezentuj wpierw gdzie wszystko ma mie? miejsce, jak sobie to wyobra?asz. Je?li macie stworzon? ju? map? z miastami, wsiami, to ulokuj gdzie? w danych terenach sw?j Quest. A je?li zaczynacie od podstaw to zaprezentuj dok?adnie innym jak sobie to wyobra?asz. Nie musi by? to napisane pi?knie i idealnie, mog? to by? lu?ne sformu?owania, kt?re u?atwi? prac? g??wnie mapperom.
Np.
3. NPC. Dokonaj tak?e opisu okre?lonych NPC (je?li nie macie jeszcze stworzonych). Mo?esz okre?li? kolorystyk?, cechy szczeg?lne danej postaci. U?atwi to prace pixelary?cie lub da mu inspiracje do w?asnej tw?rczo?ci.
Np.
4. Przedmioty. Podobnie jak powy?ej – je?li nie macie, to rusz swoj? wyobra?nie, konsultuj si? z innymi tw?rcami, bierz pod uwag? ich umiej?tno?ci i pomys?y. Pami?taj – Ty nadajesz wszystkiemu duszy, a oni daj? cia?o. Wsp??praca jest zatem tutaj wskazana.
Okre?li mo?liwy kszta?t, wielko??, kolor, mo?liwe zastosowania, ewentualne funkcje itp.
5. Potwory. Tak naprawd? nie jest to taka prosta sprawa jak si? wydaje. Potw?r to wszystko: kszta?ty, cechy charakterystyczne, kolory, wielko?ci, mo?liwo?ci ataku, rzucania czar?w, odg?osy, ?ycie, nazwy, wyst?powanie, umiejscowienie, poruszanie si?, loot itp. To tak naprawd? jeden wielki tw?r Twojej wyobra?ni, kt?remu musisz nada? ?ycie, nazewnictwo i konkretny cel.
6. Mo?e to niezbyt istotne dla niekt?rych, ale tak naprawd? jest to bardzo wa?ne: kroki bohatera. Staraj si? nie zapomina? ?eby opisa?, jakie s? poszczeg?lne etapy misji i gdzie gracz w danym momencie powinien si? uda? ?eby odnale?? wskaz?wk?. Wystarczy napisa?:
7*. Mo?esz dopom?c wsp??pracownik?w we w?asne rysunki do zada?. Je?li jest to jaki? skomplikowany (lub te? i nie) mechanizm, kt?ry ci??ko opisa? s?owami, to narysuj go. Nie ma by? to praca Pabla Picassa, ale ma obrazowa? Tw?j zamys?, tak ?eby odbiorca zrozumia? jego przes?anie. Podejrzewam, ?e je?li stworzysz w?asn? rycin? labirynt?w dla mappera, ten zapewne si? ucieszy o wiele bardziej ni? mia?by przeczyta?: i tutaj potrzebny labirynt.
CZ??? III
DIALOGI
1. Dialogi to kolejna cz??? Twojej pracy i tak naprawd?, tu? po samym pomy?le misji, jest to jeden z najwa?niejszych czynnik?w pomy?lnego odebrania Questu.
2. Staraj si? aby rozmowy mi?dzy NPC, a graczem mia?y sw?j sens: aby trzyma?y si? fabu?y, misji, pozycji zajmowanej przez NPC itp. Postaraj wczu? si? w dan? posta? i pisa? j?zykiem dla niej najbli?szym. Je?li jest to rozmowa m?drca, to staraj si? napisa? ten dialog m?drze, a nie jak jaki? pobliski wie?niak; je?li jest to m?oda dziewczyna to nie pisz jakby by?a znaj?c? walk? wojowniczk? z piek?a rodem.
Np. wypowied? farmera:
3. Staraj si? unika? jednego tonu dialog?w. Nie tw?rz tych samych wypowiedzi dla kilku NPC. Pami?taj, ?e ka?dy NPC jest inny, podobnie jak ludzie. Wprowadzaj tak?e elementy zaskoczenia dla gracza, jakie? nietypowe sytuacje, przemowy.
4. Mo?esz uatrakcyjni? NPC w monologi poza dialogiem z graczem. Np. je?li gracz przechodzi akurat ko?o danej postaci i nie wdaje si? z ni? w dyskusj?, mo?e pojawi? si? monolog NPC –
5. Postaraj si? aby NPC w rozmowie questowej nie zdradza? zbyt du?o, ani nie m?wi? zbyt ma?o. Dodatkowym atutem dla postaci jest tak?e to, ?e potrafi ona opowiedzie? co? o sobie, swojej przesz?o?ci, rodzinie, planach itp. Nadaje to swoistego charakteru NPC.
6*. Je?li masz problem z napisaniem takich dialog?w lub czujesz, ?e rozmowy z NPC s? banalne to postaraj si? poszuka? podobnych wypowiedzi w sieci, ksi??kach, filmach. Mo?e wydaje si? to banalne, ale okazuje si? to bardzo pomocne.
CZ??? IV
PRZEBIEG I ZAKO?CZENIE
1. Postaraj si? aby przebieg misji nie nu?y? gracza ani nie by? dla niego zbyt ?atwy/trudny.
2. Je?li tworzysz wieloetapowe zadanie, postaraj si? aby niekiedy nagradza? gracza za ju? w?o?ony w misj? trud. Je?li Quest sk?ada si? z kilku d?ugich cz??ci, to nagr?d? gracza po np. 3/7 cz??ci i 5/7.
3. Je?li Twoja gra posiada fabu??, to staraj si? aby zadania by?y z ni? ?ci?le lub chocia?by po?rednio powi?zane. Takie zadania wyczarowane z kapelusza, kt?re nie ??cz? si? z niczym, wprowadzaj? do gry tylko chaos i sprawiaj?, ?e gracz ma poczucie nie?adu i braku logiki ze strony tw?rc?w.
4. Bierz pod uwag? trudno?? zadania i wymagany poziom gracza, kiedy b?dziesz ustala? nagrod? za wykonanie zadania. Powszechnie wiadomym jest, ?e im wy?szy lvl gracza, tym trudniejsze zadania, a tym samym wi?ksza nagroda.
5. Je?li masz ochot? i czujesz si? na si?ach mo?esz zrobi? kilka zada? powi?zanych ze sob?, kt?re mog? mie? nie jedno rozwi?zanie, ale i dwa (a mo?e nawet kilka). Da to graczowi poczucie mo?liwo?ci wyboru. Wtedy te? musisz stworzy? alternatywne zako?czenia, konsekwencje i nagrody lub nawet brak nagr?d.
6. Fajn? spraw? jest, je?li gracz mo?e si? czego? nauczy? dzi?ki Twojej misji. Trzeba wzi?? pod uwag?, ?e gra mo?e nie tylko bawi?, ale te? nieco uczy? naszych graczy. Np.
7. Nie zapominaj o Dzienniku (questlogu). To w nim zapisywany jest stan zadania wykonywany obecnie przez gracza lub ewentualne wskaz?wki do misji.
Na koniec przeczytaj swoj? prac? – najlepiej na drugi dzie?. Sp?jrz na ni? krytycznym okiem: popraw ewentualne b??dy – nie tylko stylistyczne, ortograficzne itd. – ale i tak?e merytoryczne, powi?zane z gr?. Oce? czy wszystko ma swoje miejsce, czy co? nie jest jasne, a mo?e zbyt ?atwe.
Kiedy stwierdzisz, ?e wszystko jest ok i niczego nie pragniesz zmienia?, to wy?lij finaln? wersj? do innych tw?rc?w gry, kt?rzy oceni? j? pod k?tem przynale?no?ci do gry.
To tyle z mojej strony.
Je?li kto? ma uwagi, ewentualne pytania etc., to prosz? pisa?. Postaram si? pom?c i w miar? mo?liwo?ci uaktualnia? poradnik w informacje, o kt?rych zapomnia?am.
Pozdrawiam
Je?li jeste? cz?onkiem jakiego? zespo?u lub masz zamiar takowym zosta?, polecam przeczytanie tego poradnika. Zawiera on kilka zasad, uwag i drobne rady. Przekazuje je na podstawie w?asnego do?wiadczenia zatem nie s? one konkretnymi wymogami.
CZ??? I
ZASADY
1. Przede wszystkim (jest to podstawa) musisz mie? stworzony w g?owie obraz, szkic tego, co pragniesz stworzy?, o czym chcesz napisa?. Je?li pomys? ten pojawi si? nagle: w poci?gu, na zakupach, przy jedzeniu – zapisz go koniecznie na jakiej? kartce.
2. Postaraj si? aby pomys? ten by? unikalny; by nie powiela? ju? innych misji z gier. Nawet je?li Twoja pisownia b?dzie idealna, a j?zyk wyszukany i epicki, nic nie zmieni faktu i? misja jest totalnym dnem. Zatem nie wymy?laj zada? typu: zaraza w mie?cie, trzeba ubi? 1000 szczur?w.
*rzecz jasna ma?e lvl musz? jako? si? wybi?, ale postaraj si? aby to wszystko mia?o r?ce i nogi i aby zainteresowa?o gracza
3. Brak Ci pomys?u, ale czujesz, ?e masz ochot? tworzy?? I ?e wyjdzie Ci to ca?kiem nie?le? Nie zniech?caj si? tak ?atwo. Szukaj dla siebie inspiracji i przekszta?caj je dla dobra zadania. ?r?d?em Twoich pomys??w mog? by? ksi??ki, komiksy, filmy, strony internetowe itp.
Dla przyk?adu:
uwielbiasz czyta? Harrego Pottera, ale nie pasuje to do klimatu gry? Zastosuj modyfikacje wraz z po??czeniem w?asnej wyobra?ni: stw?rz labirynt z niebezpiecznymi pu?apkami albo wielki skarbiec, kt?rego strzeg? ma?e, ale silne potwory.
4. Dopracuj do pomys?u szczeg??y. Pomy?l na czym ma si? opiera? zadanie, dla jakich graczy ma by? ono przeznaczone, jaka ma by? nagroda, jakie przedmioty b?d? potrzebne, a tak?e gdzie umiejscowisz tok misji.
5. Postaraj si? aby wszystko ze sob? wsp??gra?o i tworzy?o logiczn? ca?o??. Je?li za?o?eniem w grze jest, ?e najsilniejszym potworem b?dzie smok, to nie tw?rz misji na smoki dla ?redniozaawansowanego gracza. Niekt?re misje maj? by? trudne, ale nie niewykonalne. Sprawisz, ?e nawet wspania?e zadanie mo?e spotka? si? z niech?ci? gracza.
6. Zagadki i logiczne my?lenie. Tak naprawd? takie misje ciesz? si? najwi?ksz? popularno?ci?. A je?li pisarz po??czy to umiej?tnie z mo?liwo?ci? ubicia paru potwork?w, to ju? w og?le istna bajka. Je?li problemem jest dla Ciebie wymy?lanie jakichkolwiek zagadek, to zn?w poszukaj dla siebie inspiracji i przekszta?caj je dla dobra zadania.
Dla przyk?adu:
je?li tworzysz misj? z bibliotekarzem i pragniesz umiejscowi? w niej aspekt zagadki, poszukaj inspiracji w ksi??kach, filmach. Misja z naukowcami? Nic prostszego jak zajrze? do jakiego? starego podr?cznika np. z chemii i wyszuka? odpowiednich reakcji. Internet jest r?wnie? wspania?ym doradc?.
7. Je?li ju? korzystasz z inspiracji to postaraj si? ich nie kopiowa? na zasadzie „kopiuj, wklej”. B?dzie to ?wiadczy?o o Twoim braku wyobra?ni; o braku zaanga?owania w projekt. Je?li gracz spostrze?e, ?e zadanie jest ?ywcem skopiowane np. ze strony internetowej, to nie b?dzie ono ju? dla niego atrakcyjne.
8. Zadanie nie mo?e by ani za kr?tkie, ani zbyt d?ugie. Jak? satysfakcj? ma da? graczom zadanie, kt?re mo?na wykona? w 5 minut? Albo takie, kt?re ci?gnie si? miesi?cami i na dodatek mo?e by? niewykonalne? Zwracaj uwag? r?wnie? na trudno?? misji i dostosowanie jej do poziomu graczy. Nie tw?rz takich quest?w, do kt?rych odpowiedzi nikt nie b?dzie m?g? odgadn??. Misje maj? by? trudne, a nie niewykonalne.
9. Nie b?j si? zmian. Je?li w trakcie (lub nawet na ko?cu) pisania zadania wpadnie Ci do g?owy jaki? pomys?, modyfikacja tej misji i uznasz j? za strza? w dziesi?tk?, to przekszta?caj tekst. Niekiedy nawet milionowa poprawka mo?e okaza? si? o wiele lepsza od prototypu zadania.
10. Postaraj si? opisa? wszelkie mo?liwe szczeg??y – przelej w?asne wyobra?enia na papier lub do programu. Mog? to by? niedba?e zapiski, Twoje my?li, spostrze?enia.
11. Kiedy stworzysz dany tekst, to zaprezentuj go cho? jednej zaufanej osobie. Ka?dy z nas ma inny pogl?d na dan? sytuacj? i je?li pomys? spotka si? z czyj?? aprobat?, to ju? jest wielki plus. Nie b?j si? te? krytyki. Je?li jest ona konstruktywna i je?li wypowiada j? osoba, kt?ra cho? troch? „ma poj?cie o ?abach”, to wyci?gnij z tego odpowiednie wnioski. To nie zaszkodzi, a na pewno pomo?e.
CZ??? II
OPISY
1. Opisy s? tak naprawd? wa?nym elementem zada? i na nich r?wnie? nale?y si? skupi?. Trzeba pami?ta?, ?e questy to nie tylko dialogi i wskazanie wynagrodzenia. To tak?e mozolne opisy dla os?b z Tob? wsp??pracuj?cych, np. mapper?w, pixelaryst?w.
2. Przez rozpocz?ciem zapisu w?a?ciwej cz??ci zadania, tj. przebiegu, dialog?w itp. zaprezentuj wpierw gdzie wszystko ma mie? miejsce, jak sobie to wyobra?asz. Je?li macie stworzon? ju? map? z miastami, wsiami, to ulokuj gdzie? w danych terenach sw?j Quest. A je?li zaczynacie od podstaw to zaprezentuj dok?adnie innym jak sobie to wyobra?asz. Nie musi by? to napisane pi?knie i idealnie, mog? to by? lu?ne sformu?owania, kt?re u?atwi? prac? g??wnie mapperom.
Np.
cmentarzysko; liczne usypane z ziemi groby, niekt?re z pomnikami; kilka grobowc?w, przetarte ?cie?ki, zero ro?linno?ci, panosz?ce si? robactwo, teren ogrodzony murem; gdzieniegdzie ?wie?o wykopane do?y; zej?cie po kamiennych schodach w d?? do krypty
3. NPC. Dokonaj tak?e opisu okre?lonych NPC (je?li nie macie jeszcze stworzonych). Mo?esz okre?li? kolorystyk?, cechy szczeg?lne danej postaci. U?atwi to prace pixelary?cie lub da mu inspiracje do w?asnej tw?rczo?ci.
Np.
grabarz Marian – odziany w stare, szare szaty, podarte; w r?ku trzyma grabie albo ?opat?, z brod?, ?ysy’ noc? stoi przy grobach
4. Przedmioty. Podobnie jak powy?ej – je?li nie macie, to rusz swoj? wyobra?nie, konsultuj si? z innymi tw?rcami, bierz pod uwag? ich umiej?tno?ci i pomys?y. Pami?taj – Ty nadajesz wszystkiemu duszy, a oni daj? cia?o. Wsp??praca jest zatem tutaj wskazana.
Okre?li mo?liwy kszta?t, wielko??, kolor, mo?liwe zastosowania, ewentualne funkcje itp.
5. Potwory. Tak naprawd? nie jest to taka prosta sprawa jak si? wydaje. Potw?r to wszystko: kszta?ty, cechy charakterystyczne, kolory, wielko?ci, mo?liwo?ci ataku, rzucania czar?w, odg?osy, ?ycie, nazwy, wyst?powanie, umiejscowienie, poruszanie si?, loot itp. To tak naprawd? jeden wielki tw?r Twojej wyobra?ni, kt?remu musisz nada? ?ycie, nazewnictwo i konkretny cel.
6. Mo?e to niezbyt istotne dla niekt?rych, ale tak naprawd? jest to bardzo wa?ne: kroki bohatera. Staraj si? nie zapomina? ?eby opisa?, jakie s? poszczeg?lne etapy misji i gdzie gracz w danym momencie powinien si? uda? ?eby odnale?? wskaz?wk?. Wystarczy napisa?:
lubTeraz gracz powinien i?? z koszyczkiem do chatki babci po?o?onej tu? ko?o lasu, po?udniowy zach?d.
Nast?pnie tupta do jaskini, w niej bramka lvlowa – 80. Gdy gracz ma 80 lvl mo?e tam wej??. Mo?na wchodzi? tylko samemu. W ?rodku b?dzie…
7*. Mo?esz dopom?c wsp??pracownik?w we w?asne rysunki do zada?. Je?li jest to jaki? skomplikowany (lub te? i nie) mechanizm, kt?ry ci??ko opisa? s?owami, to narysuj go. Nie ma by? to praca Pabla Picassa, ale ma obrazowa? Tw?j zamys?, tak ?eby odbiorca zrozumia? jego przes?anie. Podejrzewam, ?e je?li stworzysz w?asn? rycin? labirynt?w dla mappera, ten zapewne si? ucieszy o wiele bardziej ni? mia?by przeczyta?: i tutaj potrzebny labirynt.
CZ??? III
DIALOGI
1. Dialogi to kolejna cz??? Twojej pracy i tak naprawd?, tu? po samym pomy?le misji, jest to jeden z najwa?niejszych czynnik?w pomy?lnego odebrania Questu.
2. Staraj si? aby rozmowy mi?dzy NPC, a graczem mia?y sw?j sens: aby trzyma?y si? fabu?y, misji, pozycji zajmowanej przez NPC itp. Postaraj wczu? si? w dan? posta? i pisa? j?zykiem dla niej najbli?szym. Je?li jest to rozmowa m?drca, to staraj si? napisa? ten dialog m?drze, a nie jak jaki? pobliski wie?niak; je?li jest to m?oda dziewczyna to nie pisz jakby by?a znaj?c? walk? wojowniczk? z piek?a rodem.
Np. wypowied? farmera:
"Sta?o? Moja klacz znikn??a! Tej?e nocy. Tak po prostu. Po ciemnicy ide spa?, ?witem si? budze, patrze a jej ino ni ma. A o?rebi? si? mia?a… Zobacz, tu sta?a i tu sta? winna. A ni ma. I co Ty? Pom?c dalij mi chcesz?"
3. Staraj si? unika? jednego tonu dialog?w. Nie tw?rz tych samych wypowiedzi dla kilku NPC. Pami?taj, ?e ka?dy NPC jest inny, podobnie jak ludzie. Wprowadzaj tak?e elementy zaskoczenia dla gracza, jakie? nietypowe sytuacje, przemowy.
4. Mo?esz uatrakcyjni? NPC w monologi poza dialogiem z graczem. Np. je?li gracz przechodzi akurat ko?o danej postaci i nie wdaje si? z ni? w dyskusj?, mo?e pojawi? si? monolog NPC –
Tym samym mo?e to zainteresowa? gracza i wskaza? mu kolejne, potencjalne zadanie.„Skradzione! Wszystkie skarby skradzione!”
5. Postaraj si? aby NPC w rozmowie questowej nie zdradza? zbyt du?o, ani nie m?wi? zbyt ma?o. Dodatkowym atutem dla postaci jest tak?e to, ?e potrafi ona opowiedzie? co? o sobie, swojej przesz?o?ci, rodzinie, planach itp. Nadaje to swoistego charakteru NPC.
6*. Je?li masz problem z napisaniem takich dialog?w lub czujesz, ?e rozmowy z NPC s? banalne to postaraj si? poszuka? podobnych wypowiedzi w sieci, ksi??kach, filmach. Mo?e wydaje si? to banalne, ale okazuje si? to bardzo pomocne.
CZ??? IV
PRZEBIEG I ZAKO?CZENIE
1. Postaraj si? aby przebieg misji nie nu?y? gracza ani nie by? dla niego zbyt ?atwy/trudny.
2. Je?li tworzysz wieloetapowe zadanie, postaraj si? aby niekiedy nagradza? gracza za ju? w?o?ony w misj? trud. Je?li Quest sk?ada si? z kilku d?ugich cz??ci, to nagr?d? gracza po np. 3/7 cz??ci i 5/7.
3. Je?li Twoja gra posiada fabu??, to staraj si? aby zadania by?y z ni? ?ci?le lub chocia?by po?rednio powi?zane. Takie zadania wyczarowane z kapelusza, kt?re nie ??cz? si? z niczym, wprowadzaj? do gry tylko chaos i sprawiaj?, ?e gracz ma poczucie nie?adu i braku logiki ze strony tw?rc?w.
4. Bierz pod uwag? trudno?? zadania i wymagany poziom gracza, kiedy b?dziesz ustala? nagrod? za wykonanie zadania. Powszechnie wiadomym jest, ?e im wy?szy lvl gracza, tym trudniejsze zadania, a tym samym wi?ksza nagroda.
5. Je?li masz ochot? i czujesz si? na si?ach mo?esz zrobi? kilka zada? powi?zanych ze sob?, kt?re mog? mie? nie jedno rozwi?zanie, ale i dwa (a mo?e nawet kilka). Da to graczowi poczucie mo?liwo?ci wyboru. Wtedy te? musisz stworzy? alternatywne zako?czenia, konsekwencje i nagrody lub nawet brak nagr?d.
6. Fajn? spraw? jest, je?li gracz mo?e si? czego? nauczy? dzi?ki Twojej misji. Trzeba wzi?? pod uwag?, ?e gra mo?e nie tylko bawi?, ale te? nieco uczy? naszych graczy. Np.
je?li w naszym zadaniu wymagane s? podstawowe umiej?tno?ci grania w szachy, to gracz z ciekawo?ci pozna zasady danej gry lub poprosi kogo? o pomoc.
7. Nie zapominaj o Dzienniku (questlogu). To w nim zapisywany jest stan zadania wykonywany obecnie przez gracza lub ewentualne wskaz?wki do misji.
Na koniec przeczytaj swoj? prac? – najlepiej na drugi dzie?. Sp?jrz na ni? krytycznym okiem: popraw ewentualne b??dy – nie tylko stylistyczne, ortograficzne itd. – ale i tak?e merytoryczne, powi?zane z gr?. Oce? czy wszystko ma swoje miejsce, czy co? nie jest jasne, a mo?e zbyt ?atwe.
Kiedy stwierdzisz, ?e wszystko jest ok i niczego nie pragniesz zmienia?, to wy?lij finaln? wersj? do innych tw?rc?w gry, kt?rzy oceni? j? pod k?tem przynale?no?ci do gry.
To tyle z mojej strony.
Je?li kto? ma uwagi, ewentualne pytania etc., to prosz? pisa?. Postaram si? pom?c i w miar? mo?liwo?ci uaktualnia? poradnik w informacje, o kt?rych zapomnia?am.
Pozdrawiam